test-2018-renault-clio-rs-18

Test Renault Clio R.S. 18

Autor: Matěj Skalický - 2. 9. 2018


Pár let ostré Clio neplatilo za kdovíjakého mikroďábla. Francouzi vyhodili z nabídky manuál, připojili downsizovaný motor s turbem a úplně zbabrali podvozek. Škvrně z Dieppe byl v motoristickém světě rázem vy-víte-kdo. Prostě se o něm nemluvilo, nikdo ho nebral vážně. Před lety poražen dlouho sbíral síly na odvetu. Teď je zpět. Má foukanou šestnáctistovku, skvostné naladění a výfuky Akrapovič. Merci beaucoup, tohle bereme!

Sako na míru

Černočerný bodykit podtržený tenkou žlutou linkou na spodku je francouzským sakem střiženým sakra dobře na míru. Nebo spíš teplákovkou, mrňous si na nic nehraje, chce očividně zlobit. Auto přitom neztratilo půvab a eleganci, na východním pobřeží Atlantiku k tomu přidali pověstnou kreativitu a vcelku dravý, leč stylový look je na světě.

Díváte se na Renault Clio R.S. 18. Cenovka? Nejméně 667 tisíc. Zkratku asi vysvětlovat nemusím, číslice plnoletosti pak značí limitku a odkazuje na název a barevné provedení monopostů závodního týmu Renaultu ve formuli 1. Trochu vosa, trochu Borussia Dortmund. Pěkné tohle Clio je, o tom žádná. A vůbec nejvýraznější část – přední spoiler ve žlutém provedení Sirius – je sice hodně vzdálenou, ale sympatickou imitací předního křídla na formuli.

test-2018-renault-clio-rs-18

Super jsou černé osmnáctky Brilliant a zadní difuzor. Členěná spodní světla v nárazníku přinesl facelift, původní Clio R.S. je nemělo. Hot-hatch dostal polepy na dveřích a na střeše, červené brzdové třmeny. A vzadu parádní koncovky výfukového systému Akrapovič. Takže zvenku za jedna, co dál?

Statistiky k hltání

U soudobých renaultů si pořád marně zvykám na lesklou středovou konzoli. „Piánko“ je nonstop omatlané, zaprášené, už v minulém Cliu to byl problém. Ovládání graficky zastaralého a léty unaveného R-Linku na multimediálním displeji není z nejpřesnějších. Ale jasně, o tom rychlé Clio není, rozumíme si.

Parádní je komplexní systém palubní telemetrie. Stojí sice 6500 a vypadá zhruba stejně jako výběrové tabulky starého Gran Turisma, ale náruživým závodníkům a hltačům statistik ukáže tlaky, teploty, rychlosti, prostě všechno. Však se podívejte na ukázku do fotek pod článkem.

test-2018-renault-clio-rs-18

Za tmavou kůži na sedačkách dáte 25 tisíc, ale tohle povyražení váš batmobil zútulní. Ještě mnohem víc fajn by byly skořepiny. LEDky má Clio v základu, připlatit si můžete ještě za lepší audio od Bose a vyhřívané sedačky nebo kameru. Jinak dostanete vše v jednom.

Tvrdý, tuhý, skvělý

Přeci jen tu ale stále leží otázka, zda se auto s příplatky za 700 tisíc skutečně dokáže na silnici odvázat tak, jak to předchůdce nesvedl. Clio má diferenciál s elektronickou funkcí omezené svornosti, launch control i systém Multi Change Down pro rychlé podřazování o několik stupňů. Volit můžete z jízdních režimů pro normální, sportovní a závodní jízdu, která vypíná ESP.

Podvozek Cup Trophy je i přes hydraulické dorazy z rychlého Meganu neskutečně tvrdý. Na kostkách kolem sochy sv. Václava rozbijete na spolujezdci odložené plato s vejci, tak moc to skáče. Jako motokára. Tak rychle ven z města na klikaté okresky, aby se oturbená šestnáctka zahřála a vy jste mohli vytáhnout z tunu a čtvrt těžkého auta kýžených 220 koní.

test-2018-renault-clio-rs-18

Tam už oceníte práci tlumičů detailněji, čtou vozovku jedna báseň. Na trojku se točivý moment dostane až na hodnotu 260 Nm, o dvacet víc dostanete při zařazení čtvrtého a pátého stupně. Lineární zátah lehce překvapí, prodleva není cítit. Kolem šesti tisíc otáček dostanete vrchol, to už Clio řve jak býk na světlech. Stovku dáte za 6,6 vteřiny.

Renault se dušuje, že Clio má přímější řízení (potvrzuji, včetně řádného odporu) a řadí rychleji. V žádném jiném autě bych si nestěžoval, ale pořád se bavíme o dvouspojkové automatické převodovce EDC se šesti kvalty. Manuál je navždy minulostí, a to je děsná škoda. Ale i tak je strašně fajn, že to tenkrát po té velké kritice v Dieppe nezabalili a Cliu RS dali novou šanci. Vyplatilo se, tohle je zase zábava!

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Design limitky,Odbytý interiér
Chování na silnici,Už jen s automatem
Drsný podvozek,Vyšší cena
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Renault
Typ:,Clio R.S. 18
Motor:,1.6 TURBO R.S. 220
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1618 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,162 kW/220 koní při 6050 ot./min
Točivý moment:,260 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.6 s
Maximální rychlost:,235 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.6 / 5.1 / 5.9
Emise CO2:,135 g/km
Objem nádrže:,45 litrů
Délka:,4062 mm
Šířka:,1945 mm
Výška:,1448 mm
Rozvor:,2598 mm
Provozní hmotnost:,1279 kg
Objem zavazadlového prostoru:,300 / 1145 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru