test range rover velar d300

Test Range Rover Velar D300

Autor: Pavel Srp - 18. 10. 2017


Jaguar Land Rover představuje jeden model za druhým a to napříč všemi svými značkami. Na pár dní jsme se posadili také za volant jedné z novinek nesoucí logo Land Rover. V redakčním testu jsme vyzkoušeli Range Rover Velar.

Design exteriéru

Vzhled je to, čím tohle auto osloví vůbec nejvíce. Jde o model, který vyplňuje mezeru mezi Range Roverem Evoque a Range Roverem Sport, takže není nijak veliký, přesto působí majestátně. Vypadá, jako by designéři vzali většího Sporta a rozhodli se ho natáhnout. Tvary jsou stále velmi povedené, ale auto přidalo na dravosti, na vzrušení.

Z čelního pohledu zaujme úzká maska chladiče s podobně vysokými fullLED světlomety. Boční pohled ukazuje dynamickou siluetu s dlouhou přední kapotou a výrazně skloněným čelním sklem doplněnou o velká 21″ kola s výdechy v blatnících a vodorovnou lištou pod vnějšími zpětnými zrcátka přecházejícími až na dveře. Střecha může být ve stejném odstínu laku jako zbytek karoserie a nebo jako v našem případě v kontrastním odstínu Narvik Black. Zadní část přináší opět velmi úzké světlomety, mezi nimiž prochází po celé délce víka zavazadelníku černá lišta. Nárazník je doplněn o výrazný difuzor s dvojicí koncovek.

test range rover velar d300

Zajímavým (nejen) designovým prvkem jsou zapuštěné výsuvné kliky dveří. Podobně to má například Jaguar F-Type, ten je však nevysouvá zcela, jen vyklopí. U Range Roveru Velar se vysunou po odemknutí auta a zcela se zasunou opět při zamknutí vozidla a nebo při překročení rychlosti 8 km/h.

Design interiéru

Podobně stylové je auto i uvnitř. Ihned po prvním otevření dveří si nelze nevšimnout černé plochy ve spodní části středového panelu. Po stisknutí startovacího tlačítka se tato plocha rozsvítí, jde totiž o ovládací panel pro nastavení auta, sedadel a klimatizace. Ten je kombinován s otočnými ovladači s displejem ve spodní části. Vypadá to vážně dobře a je to moderní, ale podobné prvky odvádějí řidičovu pozornost od řízení, protože ten se musí podívat, kam svým prstem sahá, a kde se dotýká. Podobně řešené to bude mít i nové Audi A8, to ale dotek doprovodí mechanickou odezvou, to u Range Roveru není.

Další displej je umístěn na „obvyklém“ místě ve vrchní části palubní desky a ten zobrazuje údaje, na které jsme zvyklí. Může na něm být zobrazena, mapa, multimédia, couvací kamera, nastavení auta a další. A konečně třetí digitální displej se nachází v kapličce přístrojů a nahrazuje klasické ručičky palubních přístrojů. Může samozřejmě zobrazovat nejen otáčky a rychlost, ale také spoustu dalších věcí, například včetně mapy. Nastavení a možnosti jsou bohaté.

test range rover velar d300

Za volantem

Interiér působí příjemným, moderním a kvalitním dojmem. Testované auto bylo vybaveno panoramatickým střešním oknem, které prostor snižovalo. Se svými 180 cm jsem měl kolem sebe místa dostatek, ale nadprůměrně vzrostlí cestující možná mohou mít problémy s místem nad hlavou.

Seřizování sedadla, zrcátek i volantu probíhalo v našem případě elektricky, vše se ukládá do paměti. Ideální pozici pro řízení si nacházím prakticky hned. Startování tlačítkem vedle horního displeje na palubní desce probouzím k životu nejen vznětový šestiválcový motor, ale nechávám vysunout také otočný ovladač automatické převodovky na středovém tunelu. Je čas vyrazit.

Jízda: Adaptivní podvozek je báječný

První metry za volantem prozrazují, že kola jsou opravdu velká, ale zvyšující se rychlost jako by je zmenšovala. Může za to systém Adaptive Dynamics. To je „adaptivní podvozek s elektronicky řízeným vzduchovým odpružením eliminujícím nerovnosti a zajišťujícím při jízdě po silnici lepší jízdní vlastnosti a větší komfort“, to tvrdí na svých stránkách Land Rover. A nutno uznat, že je to pravda. Velar se po silnici vznáší a vypadá to jako by snad středem auta byla posádka a hýbala se zem pod ním, nevypadá to tak, jako by podvozek pohyboval autem. Některé nerovnosti ale ani tak velká kola ve spolupráci se vzduchovými měchy schovat nedokáží, přesto je jízda velmi pohodlná, plavná a klidná. Potěší, že se auto při projíždění zatáček nijak výrazně nenaklání a nepředklání se ani při brzdění.

test range rover velar d300Z auta je ale i tak – i na dynamický režim – cítit jeho dvě tuny atakující hmotnost. V zatáčkách je cítit setrvačnost té hmoty, na žádnou velkou divočinu to není. Na druhou stranu z hlediska výkonového potenciálu by problém nebyl…

Pod kapotou testovaného modelu byl nejvýkonnější ze vznětových motorů. Šestiválec s označením D300 nabízí objem rovné tři litry a je přeplňován dvěma sekvenčními turbodmychadly. Výkon je 221 kW/300 koní – odtud ono označení – a točivý moment vrcholí 700 Nm. Standardem je navíc pohon všech kol a automatická 8° převodovka. Dynamikou tedy rozhodně potěší, vždyť zrychlení z 0 na stovku zvládne za 6,5 sekundy a maximální rychlost se zastaví až na 241 km/h.

Pružnost motoru nechybí, převodovka na výraznější sešlápnutí plynu reaguje rychle, podřadí, motor se dostane do vyšších otáček a auto vyrazí vpřed. Zátah je příjemný, rychlost roste. Jenže Velar ji hrozně šikovně maskuje, takže pocitově čekáte na okresní silnici jízdu na hranici maximálního povoleného limitu, ale ve skutečnosti byste nakonec za svoji rychlost mohli dostat pokutu i na dálnici. Může za to perfektní odhlučnění motoru, převodovka řadící hladce bez jakéhokoliv cuknutím škubnutí nebo jakékoliv podobné nepatřičnosti. A dokonce ani aerodynamický hluk neslyšíte.

test range rover velar d300

Spotřeba? Za 600 testovacích kilometrů, které jsme projeli spíše klidnějším stylem, se spotřeba pohybovala na úrovni 9 l/100 km. Značka slibuje ve svých technických údajích kombinovanou spotřebu 6,4 l/100 km. Nádrž je 66litrová, takže reálný dojezd se blíží 700 kilometrům.

Nejen na silnici, ale i mimo ni

A protože jde o Land Rover, je jasné, že tohle auto to umí nejen na silnici, ale také v terénu. Spodní z displejů na středovém panelu umožňuje nastavení nejen běžných jízdních, ale také terénních režimů. Upraví tak výšku podvozku, nastavení tlumičů, stabilizace i dalších prvků auta. Umí také uzavřít středový diferenciál tak, aby se auto mohlo pohybovat i v náročnějších podmínkách.

A že to není jen póza, o tom přesvědčí technické údaje. Land Rover udává, že nájezdový úhel vpředu je 28,9°, vzadu pak 29,5° a přechodový úhel je 23,5°. To platí pro případ, že je podvozek v nejvyšším terénním režimu, kde lze využít také světlou výšku až 251 mm a brodivost až 650 mm.

test range rover velar d300

Závěr a cena

Range Rover Velar je krásné auto, z hlediska designu mu není prakticky co vytknout. A vlastně i jízda splňuje očekávání, kterou od Range Rover máme. Chybičky se na něm ale dají najít také. Třeba adaptivní světlomety jsou sice adaptivní, umějí odclonit jednotlivé segmenty, aby neoslňovaly jiné řidiče, ale tak úplně to v testovaném autě nefungovalo. Dálková světla byla často dálková a „to i přesto, že auto kamery vidět musely. Jenže tohle auto jezdí pohodlně, je svižné, relativně úsporné a i prostorné. Jsme tak už hodně zvědaví na 380koňovou benzinovou verzi P380, která by měla do redakce přijet příští týden… :)

A co prozrazuje pohled do ceníku? Nejlevnější verzí je P250, pořídíte ho od 1 559 085 Kč s DPH, jde o benzinový čtyřválec s 250 koňmi, naftový čtyřválec je jen o pár stovek dražší, jeho cena startuje na 1 559 569 Kč s DPH. Pohon všech kol a automatická převodovka je přitom jedinou možnou konfigurací. Testovaný šestiválec spalující naftu ve výbavě SE začíná na částce 2 174 612 Kč s DPH.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Naladění a jízdní vlastnosti,Ovládání klimatizace apod. odpoutává řidičovu pozornost
Vzhled a dojem kvality,Nepříliš spolehlivě fungující adaptivní světlomety
Schopné auto na silnici i v terénu,Palivová nádrž by mohla být větší
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Range Rover
Typ:,Velar D300
Motor:,vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců:,2 993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,221 kW/300 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,700 Nm při 1 500 – 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.5 s
Maximální rychlost:,241 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.4 / 5.8 / 6.4
Emise CO2:,167 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4 803 mm
Šířka:,2 032 mm
Výška:,1 665 mm
Rozvor:,2 874 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 959 kg
Objem zavazadlového prostoru:,673 / 1 731 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru