Test plug-in hybridu Volkswagen Passat GTE Variant

Autor: Pavel Srp - 11. 1. 2017


Tlak Evropské Unie na co nejnižší vypouštěné emise CO2 automobilů je čím dál tím větší a automobilky se tomu musejí přizpůsobovat. Do svých modelů tak čím dál častěji instalují elektromotory a vytvářejí z nich hybridy, plug-in hybridy nebo čisté elektromobily.

Volkswagen samozřejmě není výjimkou, ten navíc po kauze „Dieselgate“ oznámil čím dál větší zapojení elektřiny do pohonu svých automobilů. Už teď lze elektrický pohon najít v mnoha pohonech. Od nejmenšího up!u, až po Passat. A právě na Volkswagen Passat GTE jsme se podívali v redakčním testu.

Vzhled

Elektrické modely automobilky Volkswagen lze z přední části rozeznat poměrně jednoduše. Všechny totiž mají typické LED denní svícení ve tvaru písmene „C“ v nárazníku. Dalším poznávacím znamením je modrá linka táhnoucí se přes celou přední část, prochází z chromované masky chladiče do obou světlometů. Zapomenout nelze ani na plakety GTE na předních blatnících a nebo nápisu GTE na zádi. Zádi také dominuje dvojice chromovaných koncovek výfuku. Ty ale nejsou pravé, jsou tu jen na efekt. Výfuk je pouze v levé části a je vyveden směrem dolů pod auto.

Zajímavý je detail, kde se schovává zásuvka pro nabíjení. Většina konkurenčních značek je má v blatnících nebo v jiných částech karoserie (například v nárazníku), kde do jisté míry kazí čistotu karoserie, Passat ne. Nabíjecí zásuvka totiž schovává v masce chladiče, při čelním pohledu napravo od znaku.

Výraznější změny nečekejte ani v interiéru. Odlišení GTE od běžných verzí se omezily prakticky jen na modré švy na volantu, modrého ambientního osvětlení a nebo nápisů GTE. Na středovém tunelu vedle řadící páky ještě přibyly režimy elektrického pohonu GTE a E-Mode.

Díky umístění baterií pod zadními sedadly a před zadní nápravou je i vnitřní prostor včetně zavazadelníku nezměněn. Pod podlahu kufru se přestěhovala palivová nádrž, která je o několik litrů menší než u běžné verze. Její objem je 50 litrů.

Pohon

Volkswagen Passat GTE je plug-in hybrid, kombinující benzinový motor a elektromotor. Může jezdit buď na benzín a nebo na elektřinu, případně na kombinaci obojího. Základem pohonného ústrojí je elektromotor s plynulou regulací otáček s výkonem 85 kW/115 koní, který doplňuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,4 TSI. Jeho výkon je 115 kW/156 koní a točivý moment je 250 Nm. Celkový výkon pohonného ústrojí je 160 kW/218 koní a maximum točivého momentu vrcholí hodnotou 400 Nm. Motor je navíc spojen se zcela novou šestistupňovou převodovkou DQ 400e s dvojicí mokrých spojek (DSG) postavenou přímo pro hybridní modely, manuální převodovka v nabídce pro GTE není.

Automobil lze nabíjet z externího zdroje, klidně z běžné domácí zásuvky. Volkswagen uvádí, že ze zcela vybitého stavu se auto v takovém případě dobije do plných baterií za 4 hodiny 15 minut. Ten, kdo to chce zvládnout rychleji, může použít tzv. wallbox, tedy „domácí nabíjecí stanici“, která je v nabídce v rámci příslušenství. Díky tomu pak doba nabíjení zkrátí na 2 hodiny a 30 minut. Samozřejmostí je možnost dobíjení na nabíjecích stanicích, rychlodobíjení ale Passat GTE nepodporuje.

Kapacita lithium-iontových baterií je 9,9 kWh a slibují dojezd v čistě elektrickém režimu na padesát kilometrů. V mrazivém počasí, které v době testu panovalo, jsme se dostali někam přes 30 kilometrů. Ani tak to ale není ve srovnání s některými konkurenty vůbec špatný výsledek.

Kombinovaná spotřeba paliva je podle automobilky 1,7 l/100 km benzinu a 12,8 kWh/100 km elektrické energie. Praxe, jak asi tušíte, je ale docela jiná. Pokud jsou baterie prázdné, spotřeba benzínu se pohybuje mezi 6-7 l/100 km.

Jak jezdí?

Volkswagen Passat GTE „startuje“ výhradně na elektřinu, benzinový motor se přidává v případě potřeby – někdy hned, někdy později. Záleží to na vnější teplotě, stavu nabití baterií a dalších proměnných. O aktivaci auta vás informuje zahraná „melodie“.

I při jízdě je vůz skvěle odhlučněný. Navíc se snaží využívat elektrickou energii co nejvíce to jde, takže benzinový motor deaktivuje často. V takovém případě je vzdáleně slyšet pouze trochu svist větru a odvalující se pneumatiky. O aktivaci, resp. deaktivaci spalovacího motoru se – pokud nesledujete tok energií – prakticky nedozvíte. Nedoprovází ho prakticky žádné cuknutí nebo nepříjemný zvukový vjem.

Kromě klasických jízdních režimů Drive Mode Select nabízející režimy (Comfort, Sport, Normal a Individual), je tu také tlačítko E-MODE. Pomocí toho lze vybírat, jak bude vůz pracovat s elektrickou energií. Kromě automatického režimu „Hybrid“, je tu také „E-MODE“, tedy čistě elektrická jízda, nebo „Battery Charge“, který pomocí spalovacího motoru bude dobíjet akumulátory.

V hybridním jízdním režimu si bude energie řídit auto samo a připojí nebo odpojí spalovací motor podle potřeby – nabití baterií, intenzity sešlápnutí plynového pedálu, potřeby výkonu v případě jízdy do kopce a podobně – samo. E-Mode lze aktivovat pouze v případě, že jsou baterie dostatečně nabité. Spalovací motor se v takovém případě zcela deaktivuje a Passat GTE pojede výhradně na elektřinu. Kromě běžného městského popojíždění s ním lze vyjet i na dálnici. V čistě elektrickém režimu umožní jízdu až 130km/h rychlostí.

Dalším tlačítkem je „GTE“, které v autě probudí „sportovní geny“. V takovém případě jsou oba motory připraveny pracovat na 100 %. Podobně jako ve sportovních Golfech zhrubne zvuk motoru a snaží se navodit sportovní atmosféru. V tomto jízdním režimu je k dispozici maximální výkon soustavy 160 kW/218 koní a točivý moment 400 Nm. Reakce na sešlápnutí plynu jsou i díky pružnosti elektromotoru okamžité.

Zajímavý je také režim „B“, který se aktivuje na voliči převodovky. Nachází se tam, kde je obvykle sportovní režim „S“. Jde o zvýšenou rekuperaci elektrické energie, při níž auto začne po sundání nohy z plynu znatelně zpomalovat, brzdit. Ovšem nikoliv pomocí brzd, ale pomocí elektromotoru, který v tu chvíli rekuperuje a dobíjí se. Současně s tím se rozsvítí brzdová světla. Brzdy se zapojují až po výraznějším sešlápnutí plynového pedálu. Režim „B“ se samočinně aktivuje také při jízdním režimu GTE, protože při sportovnější jízdě se očekává častější brzdění.

Na kvalitní silnici se Passat GTE chová jistě, adaptivní podvozek je pohodlný, snaží se posádku udržet v tom příjemně tichém autě. Jenže pak přijde nerovnost a od kol se ozve tupá rána. Náhoda, asi jsem nerovnost špatně projel. Jenže ona ta rána přijde i podruhé, potřetí. Škoda, kazí to dojem z jinak skvělého auta.

Závěr

Volkswagen Passat GTE je příjemným autem na jízdu, je ale potřeba si rozmyslet, na co ho budete potřebovat, kam a jak s ním budete jezdit a podobně. Ujet více než 30 kilometrů čistě na elektřinu mu nečiní problémy. Máte-li tedy podobně dlouhé cesty a v jejich cíli můžete během čtyř hodin auto znovu dobít, může být vaše ježdění levnější a „zelenější“.

Pokud ale trávíte spoustu času na dálnicích a nebo nemáte, kdy a kde dobíjet, výrazné výhody vám plug-in hybridní auta – nejen Volkswagen Passat GTE – nenabídnou. Velkou výhodou takového typu aut je ale fakt, že vás vlastně v ničem neomezují. Dojde elektřina v bateriích? No a co? Pojede na benzín. Dojde benzín? No a co, natankujete.

Jenže Volkswagen Passat GTE je nejdražším Passatem v ceníku. Oproti druhé nejdražší variantě s naftovým bi-turbem za něj musíte zaplatit o 90 tisíc Kč více (a to ani nedostanete pohon všech kol 4Motion). Plusem pro GTE budiž fakt, že má už v základu poměrně bohatou výbavu a odlišuje se detaily, které jiné Passat mít nemůže.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Spotřeba paliva při jízdě s vybitými bateriemi,Jízda na elektřinu více než 30 km i v mrazech
Bohatší základní výbava,Vyšší pořizovací cena
Vnější design oproti běžným verzím,Podvozek by mohl být lépe odhlučněn
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Passat GTE Variant
Motor:,1.4 TSI (benzín) + elektromotor
Pohon:,předních kol
Spalovací motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Výkon spalovacího motoru:,115 kW/156 koní při 5 000 – 6 000 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,250 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min
Výkon elektromotoru:,85 kW/115 koní
Točivý moment elektromotoru:,?
Celkový výkon:,160 kW/218 koní
Celkový točivý moment:,400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6 s
Maximální rychlost:,225 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba benzínu (l/100 km):,1.7 (kombinovaná)
Spotřeba elektřiny (kWh):,12.9 (kombinovaná)
Emise CO2:,39 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 866 mm
Šířka:,1 832 mm
Výška:,1 456 mm
Rozvor:,2 791 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 735 kg
Objem zavazadlového prostoru:,483 / 1 613 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru