Test-2020-Opel_Grandland_X-PHEV- (20)

Test plug-in hybridu Opel Grandland X Hybrid4 (2020)

Autor: Matěj Skalický - autor je redaktorem Českého rozhlasu - Foto: Matěj Skalický - 14. 7. 2020


Opel Grandland X dostal po třech letech na trhu plug-in hybridní pohonné ústrojí. Díky tomu ujede pár desítek kilometrů čistě na elektřinu a ve vrcholné testovací verzi ho dostanete se dvojicí výkonných elektromotorů a jako čtyřkolku navrch. Přijde vás ale nejméně na milion korun, v našem případě dokonce na milion a čtvrt.

Prostě klasik

Je to de facto Peugeot 3008, ale s vlastním, německy střiženým designem, který odpovídá všem moderním opelům. Velká maska s křidélky, LED světlomety s bumerangovou grafikou, baculatá záď s decentním náznakem spoileru a silné oplastování kolem dokola. Nebýt registrační značky začínající písmeny EL, těžko byste na první dobrou rozlišili plug-in hybridní Grandland X od jeho fosilní varianty.

Museli byste pátrat dál – pak byste objevili na kufru štítek Hybrid4 (značící mimo jiné, že tenhle testovací vůz je i čtyřkolka) a druhé víčko „nádrže“, skrývající dobíjecí konektor. Jistě, uvnitř jsou jiné, stále ještě analogové budíky, jinak ale nebude konzervativní řidič zvyklý na auta posledních dekád ničím překvapený. Možná jen voličem automatické převodovky z koncernu PSA, ale jeho knipl je natolik povedený, že jeho přítomnost se počítá za plus. Jinak je ovšem Grandland X velký klasik.

Test-2020-Opel_Grandland_X-PHEV- (14)

Výbava Ultimate disponuje veškerým přepychem – je tu vyhřívání předních sedaček, parkovací kamera i asistent, na zpětných zrcátkách hlídač mrtvého úhlu. Oproti výbavě Innovation za to všechno připlácíte už jen 50 tisíc a vzhledem k ceně auta nejde o podstatný rozdíl.

Grandland X taky dostal velká, devatenáctipalcová kola a černou střechu, přičemž stejným barevným tónem můžete za pět tisíc nechat nalakovat i přední kapotu a dostanete auto, které vidíte na fotkách.

Mrštný, ale s nadváhou

Hybridní Grandland X používá za spalovací základ benzinovou šestnáctistovku s turbem, která je standardně laděná na 133 kW/180 koní. Soustava pak vyvine 165 kW/224 koní a 360 Nm točivého momentu. Fajnšmekři s chatou, ke které vede polňačka, jistě raději zvolí sílu 4×4 – v tomto případě bude mít jejich benzinová jednotka výkon 200 koní a celá hybridní soustava pak dokonce rovných 300 při 6000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment v tomto případě činí 520 Nm.

Test-2020-Opel_Grandland_X-PHEV- (25)

To už jsou čísla, která vynesou zrychlení z nuly na stovku za pěkných zhruba šest vteřin a auto se nechá svižně protáhnout kdejakou klikaticí, byť v ten moment budete lomcovat s osmnácti metráky váhy. Grandland X holt není z nejlehčích.

Kouzlo silnější verze je skryté ve dvou elektromotorech – ten důležitější je umístěny vzadu na nápravě a pohání auto při jízdě čistě na elektřinu, ten druhý najdete vpředu u převodovky spalovacího motoru. Auto vám nabízí čtyři jízdní režimy; zvolit si můžete čistě elektrickou jízdu až do dálniční rychlosti 135 km/h, sportovní režim s využitím obou elektromotorů, hybridní, který je řízený elektronikou, a režim pohonu všech kol. Byť jde jen o jednoduchý diferenciál na zadní nápravě, je čtyřkolka na hybridu velkým benefitem.

Dobíjejte wallboxem

Lithium-iontová baterka je v obou dostupných verzích plug-in hybridního Grandlandu X stejná, najdete ji pod zadní lavicí. Má kapacitu 13,2 kWh, ale rozhodně z ní nevyždímáte čistě elektrický dojezd přes 57 kilometrů, kterým se Opel chlubí na papíře. Reálných je tak 40 až 45, pokud se budete při popojíždění městem snažit. U klasického stojanu pak auto dobijete do čtyř hodin.

Test-2020-Opel_Grandland_X-PHEV- (22)

Spotřeba je hodně variabilní, tak to u plug- in hybridních aut bývá. My jsme se za týden ježdění dostali na 6,2 litru, ale auto u dobíjecích stojanů skoro nestálo, nebyl čas. Plug-in hybridní vůz nejlépe sedne řidičovi, který dokáže SUV připojit do sítě, kdykoli je třeba – ne jen v obchodních centrech. Optimální řešení je domácí wallbox a příplatková dobíječka o výkonu 7,4 kW za 13 tisíc.

Řidič mimochodem musí pamatovat na to, že hybridní ústrojí si vybírá svou daň na prostoru. Nádrž je o deset litrů menší (vejde se jich do ní 43), takže je třeba častěji tankovat. Mělčí je i kufr, a to o citelných 124 litrů (má jich 390). S chytrým dobíjecím plánem ale můžete jezdit za pakatel, parkovat v rezidentních zónách a ještě šetřit plíce kolemjdoucích.

Musíte si ale dobře spočítat, jestli vám komfort, síla a ekologie vynahradí u Opelu poměrně vysoký „hybridní příplatek“. Vždyť úplně základní dvanáctistovku se 130 koňmi (v manuálu) pořídíte v akci s klidem do půl milionu korun.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Grandland PHEV 4×4
Motory:,řadový čtyřválec + 2x elektromotor
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol
Výkon spal. motoru:,147 kW/200 koní při 6000 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,300 Nm při 3000 ot./min
Výkon elektromotorů:,81 kW/110 koní a 83 kW/114 koní
Výkon soustavy:,221 kW/300 koní
Zrychlení 0–100 km/h:,6.1 s
Maximální rychlost:,235 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba:,1.4 l / 100 km a 15.9 kWh / 100 km
Emise CO2:,32 g/km
Objem nádrže:,43 litrů
Délka:,4477 mm
Šířka:,1856 mm
Výška:,1609 mm
Rozvor:,2675 mm
Pohotovostní hmotnost:,1800 kg
Objem zavazadlového prostoru:,390 / 1528 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru