test-2019-mercedes-benz-e300de-kombi-plug-in-hybrid- (2)

Test plug-in hybridu Mercedes-Benz E 300 de kombi (2019)

Autor: Matěj Skalický - 16. 9. 2019


Pod pojmem plug-in hybridní auto si člověk povětšinou představí úsporný hatchback nějaké ekologicky naladěné značky, která sází na elektromobilitu ve velkém. Měl by mít zážehový motor, nizoučkou emisní stopu a pokud možno žádné designové úlety. Mercedes-Benz E 300 de je všechno, jen ne typický plug-in hybrid. A také proto ho tolik milujeme.

Přepych i užitečnost

Tohle auto má jednu z nejlepších spotřeb v porovnání s hmotností, velikostí i zastavěnému motoru. Limuzína vyšší střední třídy ženoucí se kupředu pod deset, pod pět, někdy pod tři, ve městě i pod dva litry. Geniální? Slabé slovo.

Kombinace dieselu s volty vás nadchne po pár desítkách, nebo lépe stovkách kilometrů. Asi nikdy neexistovalo univerzálnější auto pro 21. století, alespoň co se týče pohonné jednotky. Škoda že Peugeot podobnou techniku dál nerozvinul…

test-2019-mercedes-benz-e300de-kombi-plug-in-hybrid- (17)

Mercedes-Benz E 300 de je jinak extrémně nenápadný plug-in hybrid. Zelenou duši u testovacího kusu prozrazují především ekologické registrační značky začínající písmeny „EL“, ovšem na karoserii byste museli pátrat mnohem důkladněji, abyste přišli na to, co je tenhle fešák ze Stuttgartu zač. Dobíjecí konektor je schovaný pod víčkem v pravé části zadního nárazníku a na předních blatnících pak objevíte skutečně miniaturní nápis EQ Power. Toť vše.

Jinak je „éčko“ starý dobrý luxusní praktik, totiž velké kombi nabízející přepych i dávku solidní užitečnosti za velké, byť pro mnohé zákazníky ospravedlnitelné peníze. Zatímco běžnou spalovací třídu E pořídíte od zhruba milionu a čtvrt, základ E 300 de leží v ceníku „éček“ nejvýše, začíná na cenovce 1 800 000 korun.

Máte-li na něj, neváhejte

Pokud na hybridní „meďák“ máte, neváhejte. Za své celoživotní úspory (když jste nadšenec), nebo půlroční výplatu (když jste typický zákazník trojcípé hvězdy), získáte vznětový čtyřválec s turbem o objemu dva litry s výkonem 194 koní (a k tomu dalších 122 elektrických ořů). Točivý moment je převysoký – 700 Nm. Stovku pokoříte za šest sekund a automatickou převodovku s devíti stupni budete zbožňovat: je přesná, ladná, neslyšná, prostě strašně fajn.

test-2019-mercedes-benz-e300de-kombi-plug-in-hybrid- (23)

Ona samotná dieselová jednotka (známá z E 220 d) má skvělou spotřebu a žádoucí výkon, v hybridní soustavě dostáváte mimořádně povedené auto. Baterie disponují kapacitou 13,5 kilowatthodiny, ve městě na ně ujedete kolem 30 až 35 kilometrů. To je podprůměrná délka, jiné plug-in hybridy zvládnou skoro dvakrát tolik. Výhoda je, že oproti nim auto zůstane úsporné i po vybití baterií.

Kdo má rád plnou kontrolu nad autem, v E 300 de se vyblbne. Mercedes nabízí kromě klasických jízdních režimů i několik nastavení hybridního systému. Můžete jezdit buď čistě na elektřinu (Electro), nechat baterku dobíjet (Charge), využít automatického hybridního systému (Hybrid), nebo jezdit na spalovací motor a šetřit elektrickou energii třeba pro jízdu ve městě (Save). Automatika sama vyhodnocuje situaci na silnici, když jí věříte, je cestování s mercedesem snadné a účelné.

Menší kufr, luxus stejný

Široký panelový rámeček s dvojicí displejů v interiéru je dominantní, palubní desce vévodí. Kdo nezná virtuální prostředí od Mercedesu, bude se v infotainmentu (a jeho ovládání) zprvu ztrácet. Není tak přehledné jako u VW, není tak intuitivní jako u BMW. Působí ovšem přívětivěji než u asijských automobilek, takže ve finále si zvykne každý.

test-2019-mercedes-benz-e300de-kombi-plug-in-hybrid- (6)

 

Naftový motor je na rozdíl od těch benzinových (které potkáváme v hybridech výrazně častěji) občas slyšet, ale je to to jediné, co vaše bubínky bude trápit. Auto je jinak příkladně odhlučněné.

Na začátku jsme zmiňovali účelnost – praktické kombi má gigantický kufr, který ale částečně znehodnocuje nevzhledné umístění baterií nad zadní nápravou. „Éčko“ primárně nebylo designované jako hybrid a tohle je daň. Ze standardních 660 litrů si tak musíte vyšší desítky odečíst.

Do budoucna by to ale neměl být problém, Mercedes to s plug-in hybridy a obecně elektrifikovanými auty myslí vážně. Systém 300 de nabízí pro řady E i C, na trh teď přijdou „áčka“ a „béčka“ s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem o výkonu 118 kW. ​A hlavně je k mání už i první sériový elektromobil EQC, který je velikostně srovnatelný s GLC. Stojí za vyzkoušení.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,E300de
Motory:,vznětový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1950 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadních kol
Výkon spal. motoru:,143 kW (194 k) při 3800 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,400 Nm
Výkon elektromotoru:,90 (122 k) kW při 2500 ot./min
Výkon soustavy:,306 koní
Točivý moment soustavy:,700 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,6 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva:,1.7 l / 100 km
Emise CO2:,44 g/km
Délka:,4933 mm
Šířka:,1852 mm
Výška:,1475 mm
Rozvor:,2939 mm
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru