Test plug-in hybridu Kia Optima PHEV

Autor: Pavel Srp - 19. 2. 2017


Nabídka verzí druhé generace modelu Kia Optima je poměrně obsáhlá. Kromě karoserie typu sedan je to také kombi a kromě běžných verzí nabízí také verzi sportovní, ale na druhé straně i verzi ekologickou. A právě plug-in hybrid Kia Optima PHEV prošel naším redakčním testem.

Ačkoliv elektromotor pomáhal už i první generaci modelu Optima, šlo o pouhý hybrid. Ve druhé generaci přibyla větší baterie a možnost externího nabíjení. S tím se prodloužil možný dojezd pouze na elektřinu, který podle automobilky činí až 54 kilometrů.

Pohonné ústrojí

Kia Optima plug-in hybrid kombinuje benzinový motor a elektromotor. V případě spalovacího motoru jde o atmosféricky plněný čtyřválcový dvoulitr GDI se 115 kW/156 koňmi a 189 Nm točivého momentu. Ten doplňuje elektromotor umístěný přímo v převodovce, který je tu vlastně místo hydrodynamického měniče, nabídne výkon 50 kW/67 koní a točivý moment 205 Nm. Celkový výkon pohonného ústrojí je v součtu 151 kW/205 koní a točivý moment 376 Nm.

Energie se uchovává v bateriích Li-Poly. Jejich celková kapacita je 9,8 kWh. Jsou rozděleny do dvou částí, první z nich je umístěna za zadní sedačkou, ta druhá se nachází místo rezervy. Z toho vyplývá drobné omezení zavazadlového prostoru, jeho objem je 307 litrů (běžný sedan má 510 litrů).

Plug-in hybridní Kia Optima má, stejně jako všechny její ostatní verze, pohon pouze předních kol. Sílu od obou motorů na ně přenáší automatická šestistupňová převodovka, nenajdete tady tedy žádnou bezestupňovou převodovku jako u většiny jiných hybridů. Ovšem například hybridní Kia Niro používá dvoustupňovou převodovku 6DCT.

Elektrický pohon a nabíjení

Dojezd čistě na elektřinu udává automobilka na 54 kilometrů. V rámci testu jsme při plně nabité baterii a využívání jízdního režimu ECO dojeli 41 kilometrů. Věřím tomu, že při teplejším počasí – třeba v létě – není 50kilometrový dojezd žádný problém. Je možné si navolit také výhradně elektrický jízdní režim, který omezí spouštění benzínového motoru na minimum, aktivuje se pouze při razantním sešlápnutí plynového pedálu (aby auto v případě nouze mohlo zrychlit). O tom, že vůz jede pouze na elektřinu informuje řidiče zeleným nápisem „EV“ v levém budíku v kapličce přístrojů.

Dobíjet vůz lze z běžné 230V zásuvky, ale také na nabíjecích stanicích konektory Mennekes (Typ 2). Dobití z prázdné baterie do plné trvá z běžné zásuvky cca pět hodin, konektorem Mennekes se doba zkrátí přibližně na polovinu (palubní nabíječka má 3,3 kWh). O čase 100% nabití informuje text v kapličce přístrojů a to, že se vůz právě nabíjí, ukazuje svítící zelená dioda na vrchu palubní desky.

Jízda

Startování, respektive v tomto případě aktivace vozu probíhá vždy na elektřinu. Spalovací motor se připojuje následně, pokud je v bateriích málo elektrické energie, teplota okolí je příliš nízká a podobně. V testovaném mrazivém počasí byl ale start spalovacího motoru otázkou několika sekund. Aktivované topení, vyhřívání sedadel a volantu a další palubní přístroje mají přeci jen poměrně velký odběr energie. Motor je ale perfektně odhlučněn, takže si jeho startu při čekání na místě občas ani nevšimnete. Připojení, respektive odpojení spalovacího motoru je nicméně patrné při jízdě, protože v takovém případě to s autem trochu cukne.

Výkon motoru je velmi slušný na papíře, ale dynamika je příjemná i při jízdě. Tedy v případě, že nemáte aktivovaný režim „ECO“, který výkon motoru omezuje. I se samotným elektromotorem dokáže více než 1,7 tuny těžký sedan zrychlovat poměrně slušně. Pokud by po výraznějším sešlápnutí plynového pedálu na požadované zrychlení přeci jen nestačil, připojí se automaticky spalovací motor (i na režim ECO). Není tak problém předjíždět na dálnicích, ale ani na okresních silnicích. Mimochodem něco jako „sportovní režim“ tady nenajdete.

A spotřeba paliva? Pokud budete co nejvíce využívat elektrickou energii, pak je možné se držet kolem hodnot začínajících číslicí „2“. Elektromotor je schopný udržet i dálniční rychlost (Kia udává 120 km/h), v takovém případě ale určitě nedojedete na elektřinu ani 40 kilometrů. Pokud pojedete někam dál a elektřina vám „dojde“, pak počítejte se spotřebou mezi 6 a 7 l/100 km. Baterie se totiž nikdy nevybije zcela a pár procent kapacity v ní pro případy zrychlování a pomoci spalovacímu motoru v podobných situacích vždy zůstane. Navíc se při brzdění pomocí rekuperace dobíjí.

Kia Optima PHEV vypadá jinak

Kromě techniky je u této verze Optimy jiný také vzhled. Důraz byl kladen na co nejnižší aerodynamický odpor. A to se povedlo, jeho hodnota je totiž jen 0,25 pro kombi, respektive 0,27 pro testovaný sedan. Inženýři zcela přepracovali přední část. Nový je přední nárazník a maska chladiče dostala aktivní lamely, které se otevírají pouze v případě potřeby. Přední část u hybridu vždy doplňují LED přední světlomety. Svou plug-in hybridní příslušnost prozrazují nápisy „Eco plug-in“ na předních blatnících, v tom levém se pak pod nápisem nachází zdířka pro zapojení nabíjecího kabelu. Víčko palivové nádrže se nachází na běžném místě v levém zadním blatníku. Nová je ale také zadní část, kde je možné si všimnout zcela nového nárazníku. Z bočního pohledu vyniknou litá kola. Zde není složité vybírat, protože hybrid může mít pouze jediná kola – 17″ disky s pneumatiky 215/55 R 17.

Na rozdíl od exteriéru se interiér mnoha změn nedočkal. Změny se tak soustředily pouze na některá tlačítka ovládající jízdu na elektřinu a na v základu bohatší výbavu. Nové je také samostatné Menu v multimediálním systému. To obsahuje nejen informace o energiích, ale ve spojení s navigací také detailní seznam dobíjecích stanic včetně jejich detailů jako například typy dobíjecích konektorů.

Závěr

Kia Optima PHEV je velmi dobře fungující a jezdící plug-in hybrid. Stejně jako běžné verze modelu Optima, i PHEV nabízí prostorný a na pohled pěkný interiér. Příjemné jsou i jízdní vlastnosti, Optima PHEV je nastavena spíše do komfortu. V neposlední řadě je to také samotný provoz auta. Spotřeba se dá udržet na velmi nízké úrovni, dobití baterií z prázdných do plných je otázka přibližně čtyřiceti korun a dojezd se bude pohybovat mezi 40 a 50 kilometry. Z toho vyplývá možnost jezdit klidně i za méně než korunu na kilometr.

Jenže je potřeba vydat více financí hned na začátku, pořizovací cena verze PHEV je vyšší. Na první pohled působí samotná částka skoro až hrozivě, ale podíváte-li se na standardní výbavu, vlastně to zase tolik není. Kia Optima PHEV má v základní výbavě totiž všechny možné příplatky. Připlatit si můžete maximálně 18 000 Kč za metalický lak. Ceníková cena za Kia Optima PHEV je 1 149 980 Kč. Pro srovnání například Volkswagen Passat GTE začíná na 1 162 900 Kč a jeho základní výbava rozhodně není tak bohatá.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Velmi bohatá základní výbava,Vyšší pořizovací cena
Elektrický dojezd ,Menší zavazadlový prostor
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Optima PHEV
Motor:,2.0 GDI (benzín) + elektromotor
Pohon:,předních kol
Spalovací motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 999 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Výkon spalovacího motoru:,115 kW/156 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,189 Nm v 5 000 ot./min
Výkon elektromotoru:,50 kW/67 koní v 0 – 3 300 ot./min
Točivý moment elektromotoru:,205 Nm v 0 – 2 330 ot./min
Celkový výkon:,151 kW/205 koní v 6 000 ot./min
Celkový točivý moment:,376 Nm v 2 330 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,192 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba benzínu (l/100 km):,1.6
Spotřeba elektřiny (kWh):,12.2
Emise CO2:,37 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4 855 mm
Šířka:,1 860 mm
Výška:,1 465 mm
Rozvor:,2 805 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 780 – 1 850 kg
Objem zavazadlového prostoru:,307 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru