test-2020-plug-in-hybridu-bmw-x3-xDrive30e- (1)

Test plug-in hybridu BMW X3 xDrive30e (2020)

Autor: Matěj Skalický - autor je redaktorem Českého rozhlasu - Foto: Matěj Skalický - 28. 6. 2020


V BMW na to jdou postupně a elektrifikaci dávají svým fanouškům okusit po kouskách. Zatímco v Číně pokračují přípravy na výrobu plně elektrického iX3, na trh se před nějakou dobou dostala elektrická ochutnávka v podobě plug-in hybridní varianty X3 30e. Vyrábět ji BMW začalo už na konci loňského roku v americkém Spartanburgu a pořídíte ji za stejné peníze jako naftový šestiválec.

První třída

X3 jako by z Ameriky přijela v noční garderobě. Pokud se vám zalíbil modrý lak na fotkách, podívejte se, jak krásně ladí s koženými sedačkami v barvě koňaku. BMW si tuhle haute couture nechá dobře zaplatit, přijde vás na více než 60 tisíc. Příplatkových položek na testovaném autě je nicméně mnohem víc, jde o výbavu M Sport s atypickým nárazníkem, sportovním podvozkem a dalšími vychytávkami, přičemž v rámci různých paketů tu jsou vyhřívaná (ale ne už ventilovaná) sedadla, přístup do auta bez použití klíče, adaptivní LED světlomety, head-up displej a tak podobně, takže se z auta za milion a půl rázem stane kousek za 2 150 000 korun.

I proto honosně vybavené BMW umí kolemjdoucího tak snadně oslnit. A funguje to i u zarytých milovníků značky – posadit se na pár kilometrů za volant takhle drahého auta je jako přesednout u svých oblíbených aerolinek na jeden let z ekonomické třídy do první. Okouzlí vás zpracování, nebývalý komfort, použité materiály… A to přesto, že sedíte v autě vycházející ze dva a půl roku staré koncepce. Nové je tu jen pohonné ústrojí – a vlastně také ne, neb ho už známe z plug-in hybridu BMW 330e.

test-2020-plug-in-hybridu-bmw-x3-xDrive30e- (26)

X3 přitom svou příslušnost do elektrifikované rodiny bavorského výrobce na první pohled maskuje. Prozrazuje ji jen decentní víčko dobíjecího konektoru u levého předního kola a malé písmenko „e“ v označení auta na zadních dveřích. Když je otevřete, vykoukne na vás ale v kufru schovaná nádrž, která musela ustoupit baterii o kapacitě 12 kWh, jíž konstruktéři schovali pod zadní lavici. Bohužel podlaha zavazadelníku je kvůli tomu neprakticky vyvýšená a snižuje použitelné místo o citelných 100 litrů (na celkových 450). O 15 litrů je mimochodem menší i samotná palivová nádrž.

Za nulu i za devět

X3 má vpředu pod kapotou schované hybridní ústrojí, které má nebývalou sílu. Podélně uložený čtyřválec o výkonu 135 kW doplňuje elektromotor v osmistupňové převodovce s výkonem 80 kW. Dohromady vyvine tahle soustava oslnivých 215 kW/292 koní, přičemž nejvyšší točivý moment činí 420 Nm. Auto je na stovce za něco málo přes šest vteřin a každá hbitější akcelerace podpořená bleskurychlou reakcí elektromotoru připomíná výstřely sprinterů ze startovních bloků. V obou případech se stačí jen opřít chodidlem do pedálu.

Auto je stejně tuhé jako varianty s fosilními motory (pomohlo by zbavit se paketu M sport a naše dvacetipalcová kola vyměnit za standardní osmnáctky), potěší extrémně zdařilým odhlučněním a tichostí – zvlášť pak pochopitelně při jízdě na baterky, kterou můžete až do dálničních rychlostí autu sami přikázat pomocí voliče jízdních režimů – a na své rozměry malého mamuta vám přijde za volantem překvapivě obratné, leč stále stabilní, čemuž pomáhá ideální rozložení hmotnosti, i rozvor 2864 mm.

test-2020-plug-in-hybridu-bmw-x3-xDrive30e- (35)

Při dovádění se skoro 300 koňmi ale zapomeňte na teoretickou papírovou spotřebu kolem dvou litrů na sto – u plug-in hybridů víc než u kteréhokoli jiného auta pouze se spalovacím motorem totiž platí, že čím blíž máte k dobíječce, tím méně litrů benzinu musíte do nádrže doplnit. X3 30e tak umí jet za nulu, za pět i za nějakých sedm a půl litru, když občas nezapomenete aspoň na chvíli auto připojit k elektrické maně. Bez pomoci baterky (nepočítaje elektřinu, kterou si auto rekuperací samo vyrobí při jízdě) jede X3 30e klidně za devět litrů. Vyzkoušeli jsme všechny režimy.

Máte kde dobíjet?

Čistě na elektřinu by měla 30e zvládnout až 46 kilometrů (podle WLTP), ale nám auto hlásilo po nabití jen 35 kilometrů dojezdu. Sledovat úbytek energie v baterce můžete na plně digitálním přístrojovém štítu, ke kterému se nechalo BMW po letech „ukecat“ tabletovou přehlídkou, s níž se vytasila konkurence. Ještěže tak, je to parádní podívaná, designově k autu parádně sedí a sledovat na displeji decentně ztvárněnou navigační mapu je radost každého cestovatele. Jen by mohly přístroje nabídnout alespoň nějakou personalizaci.

Překrásné BMW má nicméně v této konkrétní testovací podobě pořádnou smůlu – emisemi se dostalo na 51 g CO2/km, takže mu registrační značka nemůže začínat magickými písmeny „EL“, díky kterým mají plug-in hybridní auta nesmírnou výhodu volného parkování v rezidentních zónách. V základu navíc tohle auto začíná na skoro stejné cenovce jako xDrive 30d, což je sametový šestiválec s objemem tři litry a s 265 koňmi. Pokud ale denně nenajedete víc než zmíněných 40 kilometrů a máte v dosahu (nebo doma) dobíječku, kde můžete BMW na tři čtyři hodiny každý den odložit, pak bychom se asi dlouho nerozmýšleli…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X3 30e xDrive
Motory:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,xDrive
Výkon spal. motoru:,135 kW při 5000–6500 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,300 Nm při 1350–4000 ot./min
Výkon elektromotoru:,80 kW při 3170 ot./min
Točivý moment elektromotoru:,265 Nm  při 0–3170 ot./min
Výkon soustavy:,215 kW (292 k)
Zrychlení 0–100 km/h:,6.4 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva:,2.2 l / 100 km
Emise CO2:,54–49 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4708 mm
Šířka:,1891 mm
Výška:,1676 mm
Rozvor:,2864 mm
Pohotovostní hmotnost:,2065 kg
Objem zavazadlového prostoru:,450 / 1500 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru