Test Peugeot RCZ R

Autor: Pavel Srp - 7. 8. 2014


Když se ještě před pár lety řeklo sportovní auto, jedna z těch posledních značek, která by vás napadla, byl francouzský Peugeot. A přitom je to škoda, protože v dobách dávno minulých sjížděla z výrobních linek Peugeotu auta jako 405 Mi16, 309 GTi a nebo 205 GTi. Naštěstí se v automobilce před několika lety zamysleli, na tyto doby zavzpomínali a přišli s dvěma modely, které si „sportovní“ bez problémů říkat mohou. Je to 208 GTi, ale hlavně RCZ R, které nedávno prošlo redakčním testem.

test-peugeot-rcz-r-p1

Peugeot RCZ R ale není jen přiostřené kupé RCZ. Auto totiž ladili ve sportovním oddělení Peugeot Sport, které staví opravdová závodní auta. Výsledkem je nejen spousta plaket, které se k tomu hlásí, ale také zcela jiné naladění. Nově je nastaven podvozek (o 10 mm nižší, jiné seřízení tlumičů, vyšší pevnost pružin a větší vycentrování torzních stabilizátorů), brzdy (obrovské přední kotouče 380×22 mm) a klesla hmotnost. S pouhými 1 280 kg (bez řidiče) je eRko nejlehčím RCZ z nabídky, oproti obyčejné 200 koňové verzi je lehčí o 17 kg a nabízí poměr hmotnost/výkon pouze 4,7 kg/koně.

Díky downsizingu už je dnes pojem „turbodíra“ takřka neznámý. Maloobjemové motory s malými turbodmychadly akcelerují v podstatě bez prodlení, ale ačkoliv má RCZ R všech 330 Nm už od 1 900 ot./minutu, na úplné nafouknutí velkého turba si musíte počkat přibližně ještě dalších 1 000 otáček. Pak to ale stojí za to… Kopne vás „to“ do sedaček a pokračuje „to“ až téměř k 7 tisícům ot./min, pak jemně zasáhne omezovač.

Motor nemá sám o sobě žádný zvukový projev, ale nově vyvinuté a laděné výfukové potrubí přímo pro tohle auto to dokáže napravit. To, co se z něj line, je hotová symfonie. Hluboký baryton v nižších otáčkách a drsný jekot ve vysokých si zamilujete. Ačkoliv je projev výfuku hodně hlasitý, posádku neobtěžuje a nevadí ani na delších cestách. Pomyslnou třešničkou na dortu je už snad jen slyšitelně odfukující turbo.

test-peugeot-rcz-r-p2

RCZ R je nízká široká placka poutající pozornost kdekoliv, kde s ní zastavíte. Možná za to může i vínová barva testovaného kousku a nebo zvuk linoucí se z výfuků. Lidé chodí a ptají se, co je to za auto, říkají, že jim připomíná jim Audi TT. Často uslyšíte podobné hlášky jako: „Dívej, to nové Audi TT se opravdu povedlo, že jo?“ A kolega odpovídá: „Heeej, ale to je Peugeot!“

Škoda, že při pohledu zepředu se od eRko sériového RCZ příliš neliší. Přední nárazník je stejný a o tom, že jde o vrcholnou verzi informuje jen malé logo „R“ v masce chladiče. To z ostatních pohledů je to mnohem lepší. Z boku vyniknou velká dvoubarevná 19″ kola či pevné zadní křídlo, zezadu pak karbonová vyboulená střecha nebo dvojice velkých koncovek výfuku v rozích difuzoru.

Pod přední kapotou bije přeplňovaný motor 1,6 THP jehož výkon inženýři dokázali dostataž na 199 kW/270 koní a točivý moment vrcholí hodnotou a 330 Nm . Tohle auto se tak stává nejsilnějším sériovým modelem v historii značky. Zrychlení z 0 na 100 km zvládne za méně než 6 sekund a přitom dokáže jezdit i za méně než 8,0 l/100 km. K tomu, aby dokázal výkon přenést na poháněná kola přední nápravy, dostal diferenciál s omezenou svorností. Jenže není to ta elektronická náhražka jako v Golfu GTI nebo Leonu Cupra, ale je to – podobně jako u Astry OPC – starý dobrý mechanický Torsen.

test-peugeot-rcz-r-p3

To, jak auto sílu na přední kola – hlavně v zatáčce – dokáže přenášet, je neskutečné. RCZ R ale není nic pro slečinky. Pokud chcete jet opravdu rychle, budete muset auto krotit a volant pevně držet oběma rukama. Odměnou vám nicméně bude to, že kdykoliv a kamkoliv otočíte volantem, tam auto téměř bez prodlevy a ochotně zatočí. Hlavně pod plynem. Díky nízké stavbě karoserie (a tím pádem nízkému těžišti) se navíc eRko ani nenakloní. Věřte mi, že na své oblíbené okresce budete s autem hrát hru, která by se mohla jednoduše jmenovat: „jak rychle dokážeš tuhle zatáčku projet“. A nebudete vyhrávat. Teda pokud nejste opravdoví blázni… Pokud jste, můžete si klidně úplně vypnout ESP a když v zatáčce uberete plyn, zadek se umí i trochu sklouznout. Hravý lvíček… :)

Tahle placka dokáže být rychlá nejen nenápadně, ale i nenásilně. Když se na svou oblíbenou okresku vydáte  a jedete svižně, při pohledu na rychloměr se vám možná protočí panenky. Svižně v RCZ R dostává úplně jiný význam než jste byli do té doby zvyklí. A pak můžete zkusit přitlačit na pilu. ;)

Podvozek, ač tvrdý, na okreskách skvěle funguje. Peugeot občas odskočí, ale od toho jsou tady vaše pevné ruce, které ho do původního směru musejí vrátit. Díky samosvoru mezi předními koly to ale není příliš těžké. Musíte s tím ale počítat třeba i na výjezdu ze zatáčky, protože jinak po přidání plynu můžete skončit úplně jinde než jste původně chtěli, třeba v protisměru. Není to kritika, je to vlastnost. Hladká silnice na však znamená rychlost skoro až mimozemskou.

test-peugeot-rcz-r-p4

Emoce a adrenalin. Vzpomínáte si, kdy jste tyhle pocity naposledy OPRAVDU cítili za volantem předokolky? Když jsem vylezl ze SEATu Leon Cupra, oboje ze mě „stříkalo“. V týdnu, kdy jsme eR-Cé-Zetko měli, se naskytla možnost Cupru znovu na pár kilometrů vyzkoušet. Bylo hrozně znát, že je plná kompromisů. Nemyslím to špatně. Cupra dokáže být neskutečně rychlá všude, kde s ní pojedete, zatáčí podobně dobře jako eRko, ale je měkčí, jemnější, „každodennější“. RCZ R chce drsnější zacházení!

Podle mého názoru jde o jednu z nejlepších předokolek, kterou si můžete v současné chvíli pořídit. RCZ R ale není auto na každý den. Ve městě je trvdé, kočičí hlavy a zpomalovací prahy v centru Prahy jsou utrpením, turbodíra rázem není legrace, ale otrava. Ani nudné cestování po dálnici vás nebude příliš uspokojovat. Nejen, že je takové cesty pro auto škoda, je nudná a rovná, ale každý s vámi chce závodit…

Jízda prozrazuje, že tady je to o zábavě. Ale co zbytek auta? Co interiér? Perfektní sedadla Recaro, výškově i podélně nastavitelný volant, který se dá přitáhnout hodně k tělu, a (opět!) zvuk z výfuku… Jojo, tohle je auto pro řidiče! A jen tak mimochodem? Zajímá vás, že zadní sedačky jsou tu spíš na parádu, palubní počítač je zmatený, v interiéru není v podstatě žádná použitelná odkládací přihrádka, nebo že má RCZ nečekaně praktický a velký kufr? :D

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,RCZ R
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,199 kW/270 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment:,330 Nm v 1 900 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.4 / 5.1 / 6.3
Délka:,4 294 mm
Šířka:,1 845 mm
Výška:,1 352 mm
Rozvor:,2 596 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 355 kg
Objem zavazadlového prostoru:,384 / 760 litrů
Základní cena:,1 040 000 Kč
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru