test-2019-peugeot-partner-15-bluehdi-130k

PSA představilo v posledním roce kompletně nové malé užitkové modely. Malá dodávka se tak objevila i v nabídce značky Peugeot. A my jsme tak užitkový Partner otestovali.

Jeden ze čtyř…

Peugeot Partner je jedním ze tří velmi podobných modelů. Technický základ sdílí ještě s Citroënem Berlingo Van a s Opelem Combo Van. Všechny tři modely spolu sdílí nejen podvozkovou platformu, přes motory a převodovky, až po prvky příplatkové výbavy. I když zatím mluvím jen o třech modelech, vězte, že jsou čtyři. Ten poslední, kterým je Toyota ProAce City, ještě nebyl uveden na trh.

Z hlediska techniky jde mezigeneračně o revoluci. Začíná to už u podvozkové platformy. Přední část používá prvky z EMP2, na níž stojí nová osobní auta koncernu PSA, ale ta zadní je RG5, která je celkově jednodušší a prostorově úspornější s označením RG5. Ta má také techniku s vlečenými rameny a torzní tyčí.

test-2019-peugeot-partner-15-bluehdi-130k- (5)

Podvozek lze na přání vybavit tzv. Worksite Paketem, která zvýší světlou výšku o 3 cm, přidá kryt pod motor a systém Advanced Grip Control v kombinaci s asistentem pro sjíždění z kopce Hill Descent Assist, ale také větší 16“ pneumatiky.

Pod kapotou je v případě testovaného Partneru na výběr ze tří motorů. Všechny jsou vznětové s objemem 1,5 litru a liší se jen výkonem. Výkonové parametry začínají od 56 kW/76 koních, přes 75 kW/102 koní až po 96 kW/130 koní. A právě ten nejvýkonnější byl i pod kapotou testovaného vozu. Později přijdou do nabídky ještě benzinové přeplňované tříválcové motory Puretech.

Dvě délky karoserie a dvě nosnosti

PSA si nejen pro tyto užitkové, ale i pro osobní modely připravilo více variant, které uspokojí opravdu velké množství zákazníků. Vybírat totiž lze ze dvou karoserií, které se liší nejen celkovou délkou, ale i rozvorem. Rozdíl je poměrně znatelných 19 cm. Verze jsou označeny jako L1 pro kratší a L2 pro delší provedení. Zatímco u L1 si můžete vybrat mezi nosností 650 kg, respektive 1000 kilogramů, u L2 je k dispozici pouze 1000kg verze.

test-2019-peugeot-partner-15-bluehdi-130k- (44)

Testovaný model byl kratší verzí L1. Ta na délku měří celkem 4400 mm a rozvor činí 2785 mm. Nákladový prostor je v tomto případě dlouhý 182 cm a jeho objem je 3,3 m³. Pokud by délka předmětů nestačila, je možné připlatit za přední dvousedadlo pro spolujezdce Multiflex, v rámci něhož budou vpředu tři sedadla (dvousedadlo pro spolujezdce je ale pro dva lidi nepoužitelné), ale hlavně bude možné ho sklopit a za sedadlem otevřít průzor 61×29 cm pro převoz delších předmětů. Půjde tak v autě převézt předmět dlouhý celkově až 309 cm. A pokud by ani to nestačilo, pak může být řešením (příplatkový) otevírací otvor v zadní části střechy.

Do auta se dá přesto naložit poměrně rozměrný náklad. Pro nakládání jsou k dispozici dvoukřídlé dveře (připlatit si můžete i za vzhůru výklopné) a velmi nízká nakládací hrana, která je 580 mm nad zemí. PSA si dalo záležet na tom, aby byl nákladový prostor dostatečně široký, což se povedlo. Mezi podběhy kol se totiž dají naložit i dvě euro-palety. V nákladovém prostoru lze pro ukotvení nákladu využít upevňovací oka v podlaze, ale za příplatek i v bočních stěnách.

Automobil může mít příplatkový systém hlídání přetížení. Ten však testované auto nemělo. Tento systém bude pomocí čidel hlídat, jak těžký náklad je v autě naložen, a ukáže to pomocí diod v nákladovém prostoru. Nejde o systém, který by auto znepojízdnil v případě přeložení, ale jde pouze o informační charakter. Bílá LED signalizuje řidiči moment, kdy hmotnost nákladu překročí 80 procent povoleného užitečného zatížení. A pokud je tato limitní hmotnost překročena, rozsvítí se oranžové světlo se symbolem vykřičníku.

test-2019-peugeot-partner-15-bluehdi-130k- (41)

Jak jezdí?

Nejvýkonnější model z nabídky jsme testovali ve stejném týdnu i v osobním modelu Peugeot 3008, kde naopak tvoří základ vznětové nabídky. Prakticky vše, co jsme k němu v testu napsali, se dá beze zbytku aplikovat i na Partner.

Motor není nijak výrazný, i v dodávce je poměrně solidně odhlučněný, ačkoliv v 3008 je to ještě znatelně tišší. Prostě a jednoduše plní to, co plnit má, ale řidiče nijak nezaujme. A odpovídají tomu i technické údaje, protože zrychlení z 0 na 100 km/h je u Partnera o půl sekundy kratší než u 3008, avšak maximální rychlost je naopak o 7 km/h nižší. S prázdným autem je dynamika dostatečná, zhorší se to po naložení těžšího nákladu. 

A spotřeba paliva? Ta je opět u obou modelů podobná. Při běžném, spíše klidnějším ježdění se dá udržet mezi 6 a 7 l/100 km. Nejen tyto hodnoty můžete sledovat na displeji na vrchu palubní desky, jež nahrazuje head-up displej, který tam mají ostatní modely PSA.

test-2019-peugeot-partner-15-bluehdi-130k- (22)

Jde o užitkový vůz, takže je třeba si při jízdě zvyknout na některá omezení. Jedním takovým je například fakt, že z auta není příliš dobře vidět. Důvod? Zadní dveře standardně nemají sklo (ale můžete si za něj připlatit), vnitřní zpětné zrcátko je tak vlastně k ničemu. Připlatit si můžete také za rozšířený parkovací asistent, v rámci něhož obdržíte i couvací kameru, kterou lze využít jako náhražku zrcátka. Hůře je ale vidět i šikmo vzad. To se ovšem nedá řešit jinak, než různým nakláněním a vykláněním z okna, případně nastavováním vnějších zpětných zrcátek.

Závěr a cena

Nový Peugeot Partner si bere to, co bylo na minulé generaci dobré, a přidává k tomu nové možnosti a výbavu. Praktičnost je stále na velmi dobré úrovni, potěší velikost nákladového prostoru. Otázkou zůstává, jak se budou chovat naložená auta se základními motory, protože ani testovaný nejvýkonnější naftový čtyřválec nenabízí výkonovou rezervu.

Základní cenu stanovilo české zastoupení značky Peugeot na

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Partner 1.5 BlueHDI 130
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1499 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 96 kW/130 koní při 3750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 10.3 s
Maximální rychlost: 185 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.9 / 4.1 / 4.4
Emise CO2: 117 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4403 mm
Šířka: 1848 mm
Výška: 1796 mm
Rozvor: 2785 mm
Provozní hmotnost: 1492 kg
Objem zavazadlového prostoru: 3.3 m3
Ceník: ke stažení zde