Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi 96 kW

Autor: Matěj Skalický - 27. 6. 2018


Peugeot 308 má už rok po faceliftu, na první pohled se změnila hlavně příď, na které se logo s lvíčkem přesunulo z cípu kapoty do masky chladiče. Pár detailů, nic velkého. V lednu ale malý francouzský elegán ze Sochaux vstoupil na český trh s novou naftovou patnáctistovkou. To je pohled druhý a taky velká změna. A hlavně důvod k radosti.

Decentně změn

Když loni unikly fotografie omlazeného Peugeotu 308, kdekdo se asi pozastavil, nakolik se liší od předchůdce. Respektive, kde máme změny vůbec hledat. Hlavní lampy s vykousnutím ve spodní části a s upraveným denním svícením a jinak konzervativní – byť moderní pojetí francouzského designu – dodávají hatchbacku stále potřebný elán. Svěžesti ale mohlo být trochu více, přesto 308 zůstává elegantní stálicí na trhu.

Uvnitř působí auto jednoduše, leč komfortně. Subtilní volant jako v motokáře se skvěle drží a netočíte s ním jako koláčem v autobusu, menší řidiči ale budou mít problém s nalezením správné polohy, protože se může snadno stát, že neuvidí na budíky, které jsou v kapličce výš než normálně a může jim stínit věnec volantu. Protichůdné tachometry mají styl, to nezapírám.

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi

Pěkně geometricky tvarovaným výdechům klimatizace ve středu palubky a snadno a prakticky ovladatelnému systému multimediálního centra bohužel sekunduje hluchý prostor za řadičkou. Je tu pár základních tlačítek, ale třeba zmíněnou klimatizaci musíte ovládat dotykově, což je pruda. Kde nic, tu nic. Ani rozměrnější přihrádka, která by se na úkor (a pak bych zřejmě na absenci ovladačů přikývl) tlačítek do prostoru pod obrazovkou schovala.

Dobře našlápnuto

Jestli se facelift na něčem pořádně podepsal, tak to jsou nové motory. Výrazně vylepšený je tříválcový zážehový benzín, kde technici upravili řízení vstřikování. Peugeot vyvinul také novou dieselovou patnáctistovku s výkonem 96 kW. Inspiroval se podle svých slov v technologiích otestovaných při slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Nový „čtyřhrnek“ 1.5 Blue HDI má šestnáctiventilovou hlavu a speciální geometrii spalovací komory, což mu umožnuje – světě div se – lepší spalování směsi. Taková spotřeba se u 308 dá v klidu srazit na pět litrů, což na zdlouhavých dálničních přesunech jistojistě oceníte. A po venkově budete jezdit za něco přes čtyři litry, možná za čtyři a půl.

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi

Jestli se patnáctistovka v 308 osvědčí, je plánováno, že jednotku dostanou i další peugeoty a citroëny.  Má slušně našlápnuto. Silný je především ve středních otáčkách, zespodu táhne slaběji, výrazněji až třeba od 1700 otáček, ale auto na rozválenějším podvozku je s ním dobrým společníkem na delší cesty. Na vysokých šestnáctkách elegantně tlumí díry v asfaltu, ale není tak měkký, aby šasi nemile rozpohyboval.

Deci do budoucnosti

Motor vychází z původní šestnáctistovky, a přestože je tedy „downsizovaný“ a má o deci méně, přidal 10 koní. A je asi o šest procent úspornější. Právě naftová revoluce v podání PSA je jednoznačnou odpovědí na přísnější evropské směrnice a hlavně měření emisí v běžném provozu. Testy RDE jsou nelítostné.

Vrací tedy nová 308 diesel skutečně zpátky do hry, jak polemizuje třeba britský The Telegraph? Tuhle otázku si pokládají další motorističtí novináři z Česka a ze zahraničí. A celkem se shodují, že ano. Minimálně Peugeot udělal velmi vstřícný krok k tomu, aby diesely nevymřely tak rychle, jak některé automobilky předpokládají. Nebyla to samozřejmost, a náruživí „ropáci“ tak mohou Francouzům mile poděkovat.​

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Úsporny motor,Ovládání klimatizace přes obrazovku
Komfortní svezení,Tužší řazení
Motokárový volant,Vyšší cenovka
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“40%|30%|30%“ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,308 1.5 BlueHDi
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,96 kW/130 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,206 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.2 / 3.5 / 3.7
Emise CO2:,98 g/km
Objem nádrže:,53 litrů
Délka:,4253 mm
Šířka:,1804 mm
Výška:,1457 mm
Rozvor:,2620 mm
Pohotovostní hmotnost:,1279 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru