Test Nissan Qashqai 1.6 DIG-T

Autor: Jan Karlík - 4. 9. 2016


Nissan Qashqai je ve své druhé generaci na našich silnicích stálicí. A protože víme, že zájem zákazníků o tento model je velký, naši redakční garáž navštívil Qashqai už v mnoha provedeních. Po vrcholné naftové verzi s pohonem všech čtyř kol, předokolce s malým benzínem a nejmenší naftou je tu opět předokolka, tentokrát však s nejsilnější benzínovou jednotkou 1.6 DIG-T, která nabízí 163 koní výkonu a je spárována výhradně se šestistupňovým manuálem. Jak se nám líbilo toto provedení zjistíte na následujících řádcích.

Tak za prvé, sama automobilka prezentuje druhou generaci Qashqaie jako městský crossover, nehraje si na velké SUV, ale drží se své kategorie, ve které se snaží probít k dokonalosti. Qashqai urazil od první generace velký kus cesty. První části této cesty si všimne zkrátka každý. Po designové stránce je druhá generace úplně jinde. Qashqai byl vyvíjen a designován v Evropě a to je na něm dobře vidět. Druhá generace hraje na ostřejší notu, křivky jsou sportovnější a zejména boční pohled poměrně jasně definuje zařazení do kategorie crossoverů. Nebýt většího průměru kol, Qashqai by mohl být slušivým hatchbackem. Vzhled exteriéru navíc designéři zrecyklovali také pro model X-Trail a to hraje Qashqai do karet.

Díky tomuto zacílení Qashqaie mu velmi rychle odpustíte pohon pouze předních kol, drtivá většina zákazníku by ho stejně téměř nevyužila. Jak do toho všeho zapadá relativně výkonný benzínový motor? Turbodmychadlem přeplňovaná šestnáctistovka pochází přímo od Nissanu a objevuje se i v jiných modelech s různými výkony. V tomto případě nabízí maximální výkon 163 koní (120 kW) v 5 600 otáčkách za minutu a 240 Nm v rozmezí od 2 000 do 4 000 otáček. Po stisknutí tlačítka pro bezklíčkový start motoru vás překvapí klidný, až téměř neslyšný běh. Při pohybu po městě a při nižších otáčkách motoru budete ze začátku pravděpodobně vypínat autorádio, abyste motor slyšeli. Zejména při rozjezdech, i když v tomto případě to má ještě jeden důvod. Téměř celý týden jsem měl problém se sžít s odezvou na pedál plynu. Dost těžko se určuje jak rychle budou po sešlápnutí pedálu plynu otáčky stoupat a po puštění naopak padat, což znesnadňuje hladké řazení. Dá se na to zvyknout, ale odezva na plynový pedál by vážně zasloužila optimalizovat.

Test Nissan Qashqai (1)

Motor je však příjemně pružný a pro normální jízdu dostatečně výkonný. Po svižnější přesuny ho musíte držet nad hranicí čtyř tisíc otáček, tady ožívá a nabídne výraznější zátah. Od toho se samozřejmě bude dost výrazně odvíjet také spotřeba. Bavíme se o přeplňovaném benzínovém motoru a jak správně tušíte, má dvě tváře. Na dálnici se budete při 130 km/h pohybovat kolem hranice 7 litrů na 100 ujetých kilometrů. Mimo město se při klidné jízdě budete držet 6 litrů, ve městě pak zhruba o dva litry více. Průměr po týdnu ježdění se ustálil na 7,3 litrech a to je myslím slušný výsledek. Pokud jste však vyznavači svižnější jízdy, mimo obce se hravě dostanete na dvojnásobné hodnoty. Přestože Qashqai má vzhledem ke své velikosti slušnou hmotnost (1 365 kg), hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h činí zdlouhavých 9,1 sekundy. Viníka hledejme v převodovce, která má bohužel zbytečně dlouhé převody. Další vlastnost, která mi nedělala velkou radost je jistá vůle v kulise řazení a dlouhé dráhy s gumovými dorazy.

Pracoviště řidiče vám na první pohled naopak radost udělá. Zejména pokud máte možnost porovnání s předchůdcem. Je tvarově jednoduché a vzdušné, což v dnešní záplavě futuristických prvků může působit poměrně svěže. Posaz se hledá velmi jednoduše, sedadla jsou možná zbytečně měkká a vzhledem ke konstrukci vozu také vysoko ukotvená. Člověk má však kolem sebe dostatek prostoru. Většina ovládacích prvků je uložena ergonomicky. Interiér nabízí i některé prvky, ze kterých úplně nadšení nebudete. Například stahování oken jedním stiskem je k dispozici pouze pro okénko řidiče. Problém jsem měl také s páčkou blinkru, která jde zbytečně ztuha a pokud jí chcete ovládat až na konci, dost často to vede k přepnutí režimu svícení.

Displej infotainmentu má úhlopříčku 7“ a jeho rozlišení a odezva na dotek prstu není to, co by vás uchvátilo. Jakmile začnete couvat a nebo přepnete displej na kamery, rozlišení obrazu se ještě zhorší. Ptačí pohled díky čtveřici kamer je super, nicméně pokud se do interiéru dostane sluníčko, je dost špatně čitelný. Celý systém je však v češtině a má poměrně svižnou odezvu chodu. Vrásky nám dělal také parkovací asistent. Z těch všech, které jsem měl možnost vyzkoušet je ten od Nissanu zaručeně nejsložitější na obsluhu (nastavení místa, do kterého chcete zaparkovat) a bohužel dost často také proces parkování přerušil a manévr nedokončil. Tohle vás přestane bavit a vaše ruce tu práci téměř jistě odvedou lépe.

Test Nissan Qashqai (3)

Co se týče prostoru na zadních místech, místa pro kolena cestujících je dostatek, střecha bude omezovat hlavy pouze těch nejvyšších. Dva dospělí lidé mohou velmi pohodlně cestovat na dovolenou bez větších potíží. Kdyby mezi sebe přizvali ještě třetího, ten bude chtít na prvním odpočívadle zastavit kvůli tvrdšímu sedáku, místa však bude mít poměrně dost. Qashqai nabídne 401 litrů pro vaše zavazadla, což je spíše průměrná hodnota. Nicméně zavazadelník je dobře přístupný a má pravidelný tvar. Problém může být s mezipodlahou, ta je sestavená ze dvou části a pokud jí vyndáte, musíte ji nechat v garáži.

Výbornou práci Qashqai předvádí na silnici, na kvalitní silnici. S koupí nejsilnější zážehové jednotky získáte také nezávislé víceprvkové zavěšení zadní nápravy, které zlepšuje vedení kol i komfort. Jediným dalším modelem, který má tento typ zadní nápravy, je nejsilnější turbodiesel 1.6 dCi ve verzi 4×4. Pokud bude cesta hladká, auto nabídne zajímavé svezení. Charakteristika vozu je striktně neutrální, aby se objevila nedotáčivost, musíte přehnat nájezd do zatáčky. Jinak se Qashqai drží asfaltu zuby, nehty. Velmi dobře je naladěný posilovač řízení, který svou práci nepřehání a překvapivě k vám pustí i nějakou tu zpětnou vazbu. Na tento segment vážně slušné. Problém však může vzniknout na rozbitých silnicích, či v lehkém terénu. A mám pocit, že není způsobený ničím jiným, než zbytečně velkým průměrem kol. V tomto případě se jednalo o 19” disky a to je zkrátka a dobře moc. I ten nejlehčí terén přenáší přes obrovská kola do interiéru nepříjemné rázy.

Nissan Qashqai je ve své druhé generaci velmi oblíbeným vozem na našich silnicích. Důvodů může být více, pro mě by to byl jednoznačně fakt, že na poměry SUV a crossoverů automobil působí jistě a zvládá i svižnější tempo. Netrápí se, máte pocit, že si takovou jízdu užívá s vámi. Přeplňovaná šestnáctistovka přesně tyto podmínky splňuje a pro mě by to v nabídce Nissanu byla jasná volba. Umí být úsporná, ale zároveň také dostatečně svižná. A je jenom na vás, co si vyberete. Při konfiguraci vozu ale jednoznačně vybírejte menší disky, ušetříte si vrásky na horších cestách. Cena testovaného provedení se vyšplhala na částku 735 500 Kč. Nejlevněji pořídíte Qashqai s tímto motorem za 468 100 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Nissan
Typ:,Qashqai
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 618 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,120 kW/163 koní v 5 600 ot./min
Točivý moment:,240 Nm v 2 000 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.1 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.4 / 4.8 / 5.8
Emise CO2:,134 g/km
Objem palivové nádrže:,65 litrů
Délka:,4 380 mm
Šířka:,1 806 mm
Výška:,1 595 mm
Rozvor:,2 646 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 365 kg
Objem zavazadlového prostoru:,401 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru