test-nissan-navara-trek-p1

Test Nissan Navara Trek-1°

Autor: Pavel Srp - 6. 2. 2018


V krátkém čase jsme vyzkoušeli dvě zcela odlišné verze pick-upu Nissan Navara. Zatímco začátkem roku to bylo verze s manuální převodovkou a slabším motorem dCi 160, o dva týdny později to byla naopak ta vůbec nejdražší verze Nissan Navara Trek-1°.

Nissan Navara Trek-1°

A co tohle označení znamená? Jde o speciální, navíc limitovanou edici 1500 kusů, jejíž název vychází ze zeměpisné souřadnice pouště v provincii Navarra v severním Španělsku nacházející se na −1. stupni zeměpisné délky.

Tato Navara se oproti běžným verzím liší tím, že bude vyráběna výhradně s kabinou Double Cab. Základem je model z nejvyšší úrovně výbavy Tekna, k níž se přidává spousta dalších prvků zahrnující například černý rám na korbě se dvěma silnými LED světlomety, jejichž světelný výkon je dechberoucí. Aktivují se na středovém tunelu mezi ovládáním vyhřívání předních sedadel. Pokud si do odkládací přihrádky na nápoje odkládáte láhev, dejte pozor, abyste světla nerozsvítili omylem. Nejednou se mi to stalo a (nejen) řidiči v protisměru neměli radost.

test-nissan-navara-trek-p2

Dalšími doplňky jsou černé boční rámy na prazích, 18″ černá kola a konečně také kryt zavazadlového prostoru. Ten je vyroben z odolného plastu s černou nebo bílou povrchovou úpravou (podle barvy karoserie) a doplněn zámkem, plynovými vzpěrami a vnitřním osvětlením na vypínač. Zavazadlový prostor je vyplněn ochranným materiálem a doplněn o dělící přepážku. U nedávno testovaného „obyčejného“ provedení nebylo v zavazadlovém prostoru nic. Fixační systém nechyběl ani jedné verzi.

Změny jsou ale také v interiéru, kde se nacházejí kůží čalouněná sedadla. Ta přední nabízejí vyhřívání a řidičovo nabízí možnost elektrického seřízení v osmi směrech. Z hlediska funkčnosti je třeba zmínit sériově dodávanou uzávěrku zadního diferenciálu. 

Pohonné ústrojí a jízda

Nissan Navara Trek-1° je v nabídce výhradně s dvěma turbodmychadly přeplňovaným motorem dCi 190 a připojitelným pohonem všech kol. Na novém majiteli je pak volba, zda chce auto s manuální převodovkou a nebo dá raději přednost pohodlnosti automatické převodovky. V obou případech bude však auto vybaveno také redukční převodovkou.

test-nissan-navara-trek-p3

Motor má sice podle technických údajů o 30 koní a téměř 50 Nm více než ten slabší, ale pocitově není rozdíl v dynamice nijak zásadní. Technické údaje však slibují hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h o více než sekundu lepší (12,0 vs. 10,8 s) a také vyšší maximální rychlost. Navara na své rozměry a hmotnost ale vůbec nejede špatně. Držet na dálnici rychlost i nad povoleným českým limitem není problém, v těchto chvílích se ale více ozývá aerodynamický hluk. Ani motor ale není z nejtišších. 

Sedmistupňová automatická převodovka je s klasickým hydrodynamickým měničem, který pomůže i při rozjezdech v terénu. Převodovka řadí docela hladce a logicky. Pokud by se vám její řazení přece jen nelíbilo, můžete přepnout do manuálního a pohyby řadící páky vpřed nebo vzad měnit rychlostní stupně sami. Na dálnici, ale občas i na okresních silnicích převodovka v kopci podřadí, podle rychlost je to o jeden, ale i o dva rychlostní stupně. 

Významný rozdíl obou letos testovaných verzí jsme zaznamenali ve spotřebě paliva. Zatímco první testovaná Navara s motorem dCi 160 a s manuální převodovkou dokázala jezdit pod 7 l/100 km, testovaný Trek -1° to v našich rukách nedokázal pod 9 l/100 km. Jízdní styl jsme přitom drželi přibližně stejný.

test-nissan-navara-trek-p4

Podvozek se choval naopak klidněji, ani s prázdným autem není Trek -1° tolik uskákaný. Obě testované verze přitom měly na zadní nápravě víceprvkové zavěšení. Tuhle bílou navaru si klidně dokážeme představit i jako běžné auto, s nímž budete jezdit prostě proto, že chcete, aniž byste potřebovali praktické auto na převážení nákladu. S naloženou korbou (zkoušeli jsme cca 150 kg) se zadek zklidní ještě více a vzhledem k tomu, že lze naložit až 1000 kg (včetně posádky), může se to i dál zlepšovat.

Mimo silnici 

Sjet ze silnice? S tímhle autem se rozhodně bát nemusíte, ba právě naopak. Pro takové dobrodružství je právě Navara stavěna. Díky sériovému pohonu všech kol, redukční převodovce, ale také příplatkové uzávěrce zadního diferenciálu projede spoustu i náročnějších cest. K tomu dopomáhá nájezdový úhel 30° vpředu, 25,6° vzadu a přejezdový úhel činí 22,2°. Hodnota světlé výšky je 223 mm. Terénní je i poměrně dlouhý převod řízení.

Standardně jsou poháněna zadní kola, k nim se až do 100 km/h dají připojit přední kola. Slouží k tomu ovladač před řadící pákou se symboly  2WD, 4H a 4LO. Co znamenají? 2WD je standardní pohon zadních kol, 4H připojuje přední kola a dělá z navary čtyřkolku a 4LO přepíná (na místě se zařazeným neutrálem) redukovaný převod. V tomto režimu je také možné aktivovat stiskem tlačítka uzávěrku zadního diferenciálu v případech, kdy to situace vyžaduje. Velkou výhodou je přitom fakt, že je tu opravdu robustní mechanika. 

test-nissan-navara-trek-p5

V terénu pomáhá ale nejen samotná konstrukce, ale také elektronika. Kromě stabilizačního systému a protiprokluzu (které jsou ale v terénu často na škodu), jsou to například asistent rozjezdu do kopce a nebo naopak asistent sjíždění z kopců. Ten i díky redukční převodovce není nutně potřeba, ačkoliv s manuální převodovkou je ještě lépe využitelný. 

Závěr a cena

Ačkoliv je Nissan Navara Trek-1° stále pick-upem v pravém slova smyslu, i díky designovým úpravám se k opravdové náročné práci hodí méně. Na korbu nelze naložit rozměrné (hlavně na výšku) předměty, protože překáží plastový kryt a do koženého interiéru vám bude líto nastupovat ve špinavých montérkách. Nemění to však nic na faktu, že tvrdší a náročnější zacházení auto zvládá a nečiní mu problémy ani jízda mimo silnice, pro které je velmi dobře vybavena. Ostudu si ale neuděláte ani ve městě, tady však budete muset být na pozoru, protože díky velkým rozměrům je v úzkých ulicích historických center těžší manévrování, ale hlavně samotné parkování. Na délku má navara totiž 5,3 metru a to je ještě téměř o 10 cm více než má například BMW řady 7 s prodlouženým rozvorem

Ceník také prozradí, že limitovaná verze Trek -1° není pro každého. Vždyť oproti nejlevnější navaře stojí o půl milionu více. Základní cena za verzi s manuální převodovkou je 1 175 000 Kč, s automatickou 7° převodovkou si připravte minimálně 1 218 300 Kč. To už se dostává do teritoria šestiválcového Volkswagenu Amarok

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Design,Kultivovanosti SUV ještě nedosahuje
Světelná rampa dělá z noci den,Nepraktický do města
Průchodnost terénem,Vyšší cena
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Nissan
Typ:,Navara Trek -1° 
Verze:,dCi 160 Double Cab
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2 298 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,140 kW/190 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment:,450 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.8 s
Maximální rychlost:,180 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.9 / 5.9 / 8.7
Emise CO2:,183 g/km
Objem nádrže:,73 litrů
Délka:,5 300 – 5 330 mm
Šířka:,1 850 mm
Výška:,1 810 – 1 840 mm
Rozvor:,3 150 mm
Pohotovostní hmotnost:,2 006 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru