test-nissan-juke-nismo-at-02

Test Nissan Juke Nismo 1,6 DIG-T 4×4 CVT: Malá „godzillka“

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 23. 6. 2013


Když jsem se dozvěděl, že budeme testovat Nissan Juke Nismo, měl jsem radost. I když jsem z prvního živého (statického) seznámení na bratislavském autosalonu měl rozporuplné pocity, těšil jsem se, jak se s ním bude jezdit. Technické údaje slibující 200 koní znějí už na papíře vcelku zajímavě…

I když jde vlastně o takový kompromis mezi obyčejným Nissanem Juke a vrcholnou bestií Juke R, rozhodně se nedá říci, že by samotné auto jakýmkoliv kompromisem trpělo. Vzhledově jde téměř o závoďáka, což dokazují velké, i když decentně tvarované spoilery, nástavce prahů, difuzor s centrální zadní mlhovkou po vzoru závodních aut nebo červeně lakované kryty vnějších zpětných zrcátek doplněných o červenou linku vedoucí od předního nárazníku přes prahy až na nárazník zadní. Celkový dojem mi kazí snad jen jediná koncovka výfuku. Ke zbytku dravé karoserie by se mi více hodily koncovky vyvedené po obou stranách nárazníku…

Jako sportovec se Juke Nismo netváří jen zvenku, ale také v interiéru. Tomu dominuje tmavé čalounění (včetně sloupků a stropnice), sportovní sedadla s velkým bočním vedením a logem Nismo na opěradlech, červený otáčkoměr s logem Nismo, sportovní hliníkové pedály či volant čalouněný kombinací kůže a Alcantary s červeným závodnickým proužkem na vrcholu. Škoda, že je volant nastavitelný pouze výškově… :(

Hned po prvním usednutí do sportovně tvarovaných sedaček vás překvapí, že jsou hodně měkké. Ono to ale má svůj důvod, na který přijdete hned, jakmile se s autem rozjedete. Tím důvodem je tvrdý podvozek (prý byl lazen v Evropě). Moc to nezachránily ani obuté vcelku nízké pneumatiky o rozměrech 225/45 R18 – i když by na pohled Juke Nismo klidně snesl kola větší a širší…

Testované auto bylo vybaveno pohonem všech kol, to znamená nejen nezávislé zavěšení zadní nápravy (to předokolka nemá), ale automaticky také bezestupňovou převodovku Xtronic CVT (předokolka má 6° manuál) – manuál objednat nelze. Pod kapotou je přeplňovaný čtyřválcový motor 1,6 DIG-T, který vaší pravé noze nabídne výkon 147 kW/200 koní a točivý moment 250 Nm. Díky tomu se z klidu na stovku dostanete za 8,2 sekundy a maximální rychlost je 200 km/h (manuál: 7,8s a 215 km/h). A rovnou říkám, že bezestupňová převodovka je v takovém autě za trest! :(

test-nissan-juke-nismo-at-06

Nissan Juke Nismo patří na okresky, po nichž se díky perfektně odladěnému podvozku dokáže pohybovat opravdu hodně rychle. Dýchat na záda budete i autům mnohem sportovnějším, protože ochota zatáčet a hlavně samotná přilnavost je neskutečná. A to i díky aktivnímu zadnímu diferenciálu. Když si ovladač pohonu 4×4 nastavíte na čtyřkolku, budete s otevřenou pusou, vytřeštěnýma očima a křičícími spolujezdci projíždět zatáčky s takovou jistotou a v takových rychlostech, že se majitelé eM-trojek nebo Caymanů budou s hrůzou dívat do zpětných zrcátek, co je to pronásleduje… No jo, ale na rovince vám pak zase ujedou. :D

Na výjezdu ze zatáčky pak šlápnete na pedál plynu a připomene se vám ta zatracená převodovka. Chvíli přemýšlí, pak vytočí motor do nesmyslných otáček a hned jak nohu sundáte, otáčky zase spadnou. Po každém sešlápnutí plynu se to opakuje. Přicházíte o čas, ale i o nervy. Nissan sice převodovce Xtronic CVT přednastavil 7 rychlostních stupňů a prý má sportovní nastavení, jenže trochu pozapomněl na pádla pod volantem. Změnu rychlostních stupňů lze tedy provádět pouze pomocí voliče převodovky. Jen škoda, že řazení rychlostí je tu, vlastně jako všude, zase obráceně, nahoru řadíte dopředu (od sebe), dolů dozadu (k sobě)…

Po jízdě nastává tedy velké dilema: jezdit s automatem, který se k celkovému vyznění auta vůbec nehodí, ale zatáčky projíždět vesmírnými rychlostmi NEBO užívat si jízdu s manuální převodovkou a 100% kontrolou nad otáčkami a motorem a přitom být do zatáček s poháněnou pouze přední nápravou a torzní příčkou na zadní nápravě pomalejší? A pak je tady ještě rozdíl 80 tisíc Kč….

Nissan Juke Nismo se tváří sportovně, ale vlastně působí hodně civilně. Při klidné jízdě po městě je převodovka dobrá. Auto jede hladce, necuká, neřadí a otáčky motoru drží klidně i na číslovce 1000 (nechápu, proč tak nízko?!). Dokonce ani zvuk motoru nebo výfuku posádku ani okolí obtěžovat nebude. Ve městě bude vadit špatný výhled přes široké A-sloupky a na nich nalepená velká zpětná zrcátka.

Kdyby se Nissan Juke Nismo prodával s pohonem všech kol a manuální převodovkou, je to moje nové nejoblíbenější auto za rozumnou (ve srovnání třeba s Porsche 911 GT3 a podobně za několik milionů) cenu (650 tisíc Kč za předokolku s manuálem a 730 tisíc Kč za testovaný automat CVT a pohon 4×4). Jenže se nedělá… Při výběru, jakou verzi koupit, budete muset tak či tak udělat kompromis. Je to škoda, protože jinak je to auto neskutečně zábavné. Navíc kamkoliv přijedete, vzbudíte emoce (kladné i záporné) a budete středem pozornosti.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru