mercedes-benz s 400 4matic

Test Mercedes-Benz S 400 d 4Matic (2018)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 15. 2. 2018


V létě loňského roku zahájil Mercedes-Benz prodej modernizované třídy S. Pod kapotou se objevily nové řadové motory a proměnila se také ostatní technika. Z hlediska designu šlo však spíše o jemné retuše. A my jsme právě nové eSko vyzkoušeli v redakčním testu, do kterého dorazila verze S 400 d s novým řadovým vznětovým šestiválcem.

Co je nového?

Nezkušené oko při prvním pohledu na auto nemusí odhalit nic, to zkušené si však všimne několika drobných retuší. Přední část dostala nově dvojité lamely do masky chladiče, přední světlomety mají novou grafiku se třemi LED pásy sloužícími pro denní svícení a ukazatele směru. Světlomety jsou navíc fullLED, za příplatek mohou být vybaveny i technologií Multibeam LED. Díky tomu mohou mít dosvit až 642 metrů, tedy naprosté maximum toho, co dovoluje zákon. Novou grafiku dostaly také zadní skupinové svítilny.

Podobně decentní byl facelift také v interiéru, kam se nastěhoval nový volant s novými ovládacími prvky kombinujícími klasická tlačítka, dotekové plošky, ale také „rollery“. Zajímavé je, že modernizovaná třída S je prvním modelem, který přesunul ovládání tempomatu ze samostatné páčky přímo na volant. Na volantu lze také ovládat oba LCD displeje před řidičem. Na levé straně volantu je to levý displej (kaplička přístrojů) a na pravé straně je to multimediální systém včetně navigace a podobně. Interiér nově nabízí ambientní osvětlení se 64 odstíny, v nabídce je i několik vícebarevných tématických kombinací.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic

Nová je ale také spousta asistentů a to jak těch jízdních, tak i těch komfortních. Novinkou je třeba ovládání auta přes NFC, tedy bezdrátově přes chytrý telefon. Stačí v telefonu zapnout funkci NFC, přiložit ho do vyhrazeného místa pod loketní opěrkou, jenž slouží i pro bezdrátové dobíjení, a vše se samo spáruje. Pak bude stačit, abyste s telefonem přišli k autu, dotkli se s ním kliky a to se otevře. Esko je samozřejmě neustále připojeno na internet a prostřednictvím systému Command Online pak umí zprostředkovat sdílené Wi-fi připojení, k němuž se může posádka se svými zařízeními připojit.

Novinek je ale ještě mnohem více, některým z nich se budeme věnovat ještě v následujících odstavcích.

Pohoda na palubě

Otevřete dveře a objevit se před vámi může interiér přímo podle vašeho přání. Chtěli byste zelené sedačky, modrou palubní desku a červené výplně dveří? Není problém. I testované auto dostalo velmi zajímavou kombinaci interiéru, což si ostatně můžete prohlédnout na fotkách. Jak vidno, fantazii se meze nekladou a nakonec budete prakticky omezení jen výší vašeho bankovního konta a nebo částkou, kterou budete ochotni za své nové auto zaplatit.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic

Usaďte se na sedadlo a dveře jen jemně dovřete, nemusíte s nimi mlátit, stačí je jen zacvaknout, elektromotory si je jemně dotáhnou samy. Už jen to navodí klid a příjemnou atmosféru, která je dále podpořena tichem. Jakmile se do auta zavřete, z okolního světa neuslyšíte nic. Odhlučnění všeho je naprosto prvotřídní, vnější hluk ztiší i dvojitá skla bočních oken nebo zesílené čelní okno. Příliš se to nezmění ani po nastartování motoru, který si jen tak velmi zdáli ševelí.

Chcete ještě větší pohodu? Ale ovšem, není problém. Stačí stisknout jedno z tlačítek v pravé části volantu a říci nahlas „masáž“. Auto přesně ví, co tím myslíte a dá vám vybrat ze šesti masážních programů pro řidiče a spolujezdce. Ano, Mercedes-Benz třídy S můžete ovládat hlasem a umí česky. To dnes vůbec není běžný jazyk. Prostřednictvím hlasového ovládání si můžete například také změnit rozhlasovou stanici (samozřejmostí jsou nejen FM rádia, ale také DAB), nastavit navigaci včetně zadání kompletní adresy, nastavit klimatizaci a tak dále. Seznam funkcí je vážně dlouhý.

Potěší také vyhřívání sedadel, protože i v tomto případě si můžete prostřednictvím displeje multimédií nastavit mnoho možností. Chcete vyhřívat jen opěradlo? Není problém. A nebo jen sedák? Ani to není problém. Vy si ale intenzitu vyhřívání opěradla a sedáku můžete nastavit v několika stupních intenzity nezávisle na sobě. Současně se sedadly mohou být vyhřívané také obě loketní opěrky – tedy ta středová mezi předními sedadly, ale i ty na dveřích. V případě testovaného auta byla spousta těchto věcí dostupná pouze pro přední sedadla, nešlo o prodlouženou verzi „L“, takže to dozadu bylo vlastně zbytečné, ale samozřejmě to (a ještě mnohem a mnohem více) lze za příplatek aplikovat i zadní sedadla. Možnosti výbavy jsou opravdu bohaté, což dokazuje ceník, který má bezmála 40 stránek.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic

Jako kapitán zaoceánské lodi

Je čas vyrazit na cestu. Motor je tichý uvnitř i vně a příliš se to nezmění ani při jízdě. Při akceleraci ho uslyšíte, ale stále zní tak nějak vzdáleně. V interiéru ale téměř neuslyšíte žádný nepříjemný aerodynamický hluk a ani při konverzaci mezi pasažéry není třeba nijak zvyšovat hlas. To, co jde Mercedes-Benzu třídy S zdaleka nejlépe, to je jízda po dálnici. Při 130 km/h netočí motor ani 1500 ot./min a je v něm opravdu ticho.

Jedním z nejvýraznějších částí celého auta je vzduchový podvozek Airmatic. Ten je ve všech verzích třídy S v základní výbavě. Mercedes-Benz nastavil odpružení tak, že auto na běžné silnici působí téměř jako létající koberec. Nerozhodí ho žádný hrbol, žádná nerovnost, posádka se stále jen tak vznáší nad silnicí. Často se pak přistihnete, že jezdíte i pomaleji, než je maximální dovolená rychlost. Je to způsobeno tím, že na palubě třídy S prostě a jednoduše panuje opravdový klid a pohoda. Odjet na druhý konec světa by tak s tímhle autem bylo vlastně docela jednoduché.

Za příplatek lze navíc modely S 560 a S 560 L vybavit systémem Magic Body Control. Jde o podvozek, který „předvídá“ nerovnosti, protože snímá silnici před sebou pomocí stereokamery (Road Surface Scan) a řídící jednotky podle toho vypočítají správnou hodnotu pro nastavení odpružení a tlumení jednotlivých kol tak, aby mohla být již v předstihu přizpůsobena nerovnostem. Auto tak připravuje podvozek na to, že přijde nerovnost nebo výmol a snaží se ho v zadcích posádky eliminovat. V zatáčkách se karoserie vozidla umí naklonit směrem do zatáčky až o 2,65°, což snižuje boční síly.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic

Nejvýkonnější diesel v historii značky

Pod kapotou testovaného eSka se ukrývá nejvýkonnější vznětový motor v historii Mercedes-Benz. Jde o zcela nový řadový šestiválec s dvojitým přeplňováním a s 2,9litrovým objemem. Výkon ve verzi S 400 d je 250 kW/340 koní a točivý moment 700 Nm. To umožňuje dvě tuny vážící limuzíně zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a dále pokračovat až k k 250 km/h, kdy zasáhne elektronický omezovač. O absolutní dynamiku však u tohoto auta nejde, jde o velmi příjemný průběh točivého momentu, který umožňuje jízdu i v nízkých otáčkách. Zátah motoru je totiž značný, lineární a hlavně plynulý.

Devítistupňová automatická převodovka tak nemusí při jakémkoliv sešlápnutí plynového pedálu neustále podřazovat. Pokud jí ale takový pokyn intenzivnějším sešlápnutím pedálu plynu dáte, nezdráhá se a bez zbytečného odkladu podřadí klidně i o víc rychlostní stupňů najednou. Její práci ale inženýři vyladili tak dokonale, že posádka o řazení v drtivé většině případů ani neví.

Spotřeba paliva se liší v závislosti na tom, kde se s autem budete pohybovat. Pokud budete často jezdit po městě, spotřeba se vyšplhá přes devítilitrovou hranici. Budete-li však častěji využívat dálnice a nebudete výraznější překračovat maximální české povolené rychlostní limity, dá se držet kolem 7 l/100 km, a to i díky již zmíněnému opravdu dlouhému devátému rychlostnímu stupni.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic

Na řízení nejste sami

Při jízdě může řidiči pomáhat několik aktivních asistentů, které značka souhrnně nazývá jako ‚Mercedes-Benz Intelligent Drive‘. To v sobě kombinuje nejen pomoc při řízení v rámci bezpečnosti, ale také v rámci komfortu. Od automatického brzdového asistenta, přes semiautonomní řízení v dopravních zácpách až po automatické parkování (nejen rovně jako to umí např. BMW řady 7, ale i do řady) přes mobilní aplikaci.

Adaptivní tempomat tu umí přizpůsobit automaticky rychlost okolním podmínkám. Ve spolupráci se čtením dopravních značek umí automaticky upravit rychlost bez zásahu řidiče. V praxi to může vypadat například tak, že po dálnici pojedete na tempomat nastavených 130 km/h, ale přijde nějaká situace, kvůli níž bude rychlost omezena například na 100 km/h. Toho si auto všimne a rychlost samo sníží. Když omezení skončí, opět se vrátí na maximální povolenou rychlost. Brzdění a snižování rychlosti tu je mnohem plynulejší a příjemnější než ve třídě E, která to také umí. Druhou situací je to, že adaptivní tempomat spolupracuje s navigací a dokáže rychlost auta snížit i před ostřejšími zatáčkami, po projetí zatáčky pak sám rychlost opět zvýší. Tato funkce se samozřejmě dá v obou případech deaktivovat.

Závěr a cena

Mercedes-Benz třídy S platí za auto, které udává v automobilovém světě trendy. Třída S byla ve většině případů vůbec prvním modelem, který přišel se spoustou nových prvků, jenž jsou dnes ve standardní výbavě a nebo jako příplatková výbava. Jmenovat můžeme například ABS, airbagy s předpínači bezpečnostních pásů a nebo adaptivní tempomat.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic

Mercedes-Benz třídy S se po faceliftu designově příliš nezměnil, nebylo to potřeba, pod kabátem je ale změn opět velmi mnoho. Jsou to i ty, které znovu ukazují, že automobilový svět kráčí velmi rychle kupředu, a kde jistojistě platí ono klišé, že „kdo chvíli stál, už stojí opodál“. Značka ze Stuttgartu s tím problémy nemá a ukazuje, že stále dokáže být na úplně špičce. A to jak v technice a v technologiích, tak také v samotném komfortu a kultuře jízdy.

Samozřejmě to není jen tak a je třeba za to mercedesu zaplatit. Prostudování ceníku vám zabere opravdu hodně času, možností příplatkové výbavy je obrovské množství.

Nejlevnější verzí je vznětová verze S 350 d, kterou jako jedinou pořídíte v základu pod dva miliony bez daně. Výkonnější verze S 400 d je o 140 tisíc dražší a za pohon všech kol 4Matic, jímž byl testovaný vůz také vybaven, připlatíte dalších 80 tisíc Kč bez DPH. Všechny verze jsou vybaveny automatickou 9° převodovkou a ke všem s výjimkou S 500 si lze připlatit za pohon všech kol.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Ticho a klid při jízdě,Přílišná podobnost s třídami E a C
Komfortní podvozek,S vnějšími rozměry podobných aut nepočítají v některých garážích
Spotřeba paliva,Museli jsme ho vrátit
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,S 400 d 4Matic
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2 925 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol
Výkon:,250 kW/340 koní při 3 600 – 4 400 ot./min
Točivý moment:,700 Nm při 1 200 – 3 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.8 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.8 / 4.8 / 5.6
Emise CO2:,147 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,5 141 mm
Šířka:,1 905 mm
Výška:,1 495 mm
Rozvor:,3 035 mm
Pohotovostní hmotnost:,2 060 kg
Objem zavazadlového prostoru:,510 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru