test-2020-mercedes-benz-glc-220d-4matic- (10)

Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 7. 4. 2020


Mercedes-Benz GLC prodělal v minulém roce facelift v polovině svého životního cyklu. Na pohled byl hodně decentní. Jak se projevil na technice a jízdě? To jsme zjišťovali v rámci týdenního testu.

Jen drobné retuše…

Modernizace v polovině životního cyklu byla u GLC velmi decentní, na rozdíl třeba od Mercedes-Benzu třídy E. Pokud nemáte obě auta tzv. „v oku“, pak byste si toho možná ani nemuseli všimnout. Designéři značky přepracovali přední světlomety, které jsou nyní o něco užší a standardně s technikou fullLED. Jiné jsou také maska chladiče a přední nárazník. Zadní část také dostala přepracovanou grafiku světlometů, jiný nárazník a jiné (falešné) koncovky výfuku.

Velkými změnami neprošel ani interiér, který si stále ponechává dva zcela oddělené displeje, ale faceliftované GLC dostalo nový volant s dotekovými ploškami ovládajícími na levé straně volantu přístrojový štít před řidičem, na té pravé displej multimédií.

Novinkou je plně digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce. Jeho grafika je skvěla, stejně jako čitelnost a na výběr je několik šablon zobrazení. Totéž platí i pro displej multimédií, jenž je nabízen buď s úhlopříčkou rovných 7 palců a s rozlišením 960×540 pixelů nebo 10,25 palce s rozlišením 1920×720 pixelů. Displej navíc nyní může být i dotekový. Do GLC samozřejmě přibyl také systém MBUX, tedy Mercedes-Benz User Experience, s nímž poprvé přišla současná generace třídy A

test-2020-mercedes-benz-glc-220d-4matic- (21)

Je chytřejší

Mercedes-Benz se totiž u modernizace GLC zaměřil hlavně na „chytrou“ výbavu a doplnil věci, které nebyly před modernizací k dispozici anebo vylepšil jejich funkčnost. V rámci multimediálního systému jde například o tzv. Interiérový asistent, díky němuž lze za příplatek některé funkce auta ovládat gesty. Je to ale úplně jiný systém, než ten, který má BMW. Mercedes-Benz umí gesty zjednodušit běžné pohyby – například rozsvítit stropní světlo. Automobilka pamatovala i na jednu „oblíbenou“ funkci, kterou si lze v systému (pro gesto prsty ve tvaru „V“) nastavit.

Díky MBUX lze využívat i navigaci s rozšířenou realitou (Augmented Video), což je velmi příjemná funkce, zejména v místech, kde to opravdu neznáte. Navigace kombinuje běžné mapové podklady s přední kamerou, jejíž obraz se zobrazí při jakémkoliv odbočení a graficky se vyznačí, kudy a kam přesně jet. V cíli displej navigace opět přímo na fotce ukáže, který přesně dům anebo vchod je přesně zadaný cíl cesty.

S novým systémem MBUX souvisí i on-line obchod, v rámci něhož si lze dodatečně dokoupit nějaký prvek výbavy – například digitální příjem rádia DAB, lepší navigační systém, zrcadlení mobilního telefonu a podobné věci, které jsou v autě předpřipraveny, ale buď jste si je při konfiguraci auta nepořídili anebo to využijete jako druhý majitel. Platba bude probíhat platební kartou, kterou přiřadíte v systému Mercedes-me. Tímto způsobem lze například platit i za parkování. Na parkovišti, které tyto platby umožňuje, tak nebude potřeba vůbec vystupovat z auta a platbu provedete na dálku, on-line přes displej multimédií.

GLC má také nejnovější aktivní asistent řízení, který už umí sám zastavit v případech, kdy situaci vyhodnotí tak, že hrozí nehoda. Pokud už ke kolizi dojde, umí pak automaticky odemknout vozidlo a (v závislosti na zemi) volat do centrály Mercedes-Benz. Umí ale také „sám“ (po aktivaci příslušného blinkru řidičem) změnit jízdní pruh ve spojení s navigačním systémem. A konečně umí i při aktivované funkci adaptivního tempomatu jet zcela sám na dálnici (max do 60 km/h) a v případě dopravní zácpy se pak samo postavit tak, aby vytvořilo záchrannou uličku.

test-2020-mercedes-benz-glc-220d-4matic- (27)

Pohodová konfigurace

Mercedes-Benz GLC je nabízen s pohonem předních nebo všech kol, převodovky jsou však výhradně automatické. Testovaný vůz byl vybaven vznětovým čtyřválcem s dvoulitrovým objemem, výkonem 143 kW/194 koní a točivým momentem 400 Nm. Šlo o verzi s pohonem všech čtyř kol 4Matic, která z 0 na 100 km/h zrychlí za 7.9 sekundy a maximální rychlost je 215 km/h. Jsou to jen o něco horší údaje, než které měla verze 250 d před modernizací.

Motor je velmi slušně odhlučněn a zcela prost vibrací. Dynamika je dostatečná, auto není žádný dravec, ale zátah je lineární a výkon, ani krouťák nechybí. Velký podíl na dobrém pocitu z jízdy má i devítistupňová automatická převodovka, jejíž změny rychlostí probíhají hladce, rychle a tak, že nebudete mít potřebu do řazení zasahovat manuálně. Ostatně ani není jak, protože testované auto nemělo páčky pod volantem.

Motor potěší i spotřebou paliva, protože při běžné jízdě dvoulitr z nádrže vysává každých 100 kilometrů kolem 6-7 litrů. S 50litrovým objemem nádrže je tak reálný dojezd hodně dlouhý.

Při jízdě oceníte i to, že skvělé odhlučnění má nejen motor, ale do kabiny se nedostává ani aerodynamický hluk, ale ani valivý hluk od pneumatik. Na palubě si tak můžete užívat zvuk audiosoustavy, speciálně pokud si připlatíte za prémiový systém Burmester.

test-2020-mercedes-benz-glc-220d-4matic- (4)

Testované auto mělo běžný podvozek s ocelovými pružinami a se selektivními tlumiči (pasivní „adaptivní“ funkce na základě propružení). Ten je i tak laděn do komfortu a o pohodlí se dá mluvit i s 19″ disky, na nichž jsme jezdili. Na pohled jde o ideální rozměr, přičemž v nabídce jsou disky od 17 do 20 palců. Pokud byste ale chtěli ještě více pohodlí, pak je v ceníku možnost příplatku za podvozek DYNAMIC BODY CONTROL s adaptivními tlumiči, jejichž tuhost se bude měnit nejen v závislosti na jízdním režimu, ale i na stylu jízdy. Tento podvozek dokáže upravovat tlumení jednotlivých kol prakticky v reálném čase.

Závěr a cena

Modernizace Mercedes-Benzu GLC byla velmi decentní na pohled, ale o to výraznější z pohledu výbavy. GLC teď dostalo prakticky všechny asistenty, které mají nejnovější generace modelů značky. Konečně nechybí ani asistent MBUX a nejnovější generace aktivních jízdních asistentů.

GLC v testované konfiguraci 220 d 4Matic jezdí opravdu příjemně. Podvozek, ačkoliv ten základní, je komfortní a auto je v kabině velmi dobře odhlučněno. Řidiče potěší i spotřeba paliva a dostatek dynamiky.

Ceník GLC je hodně obsáhlý, a to jak z pohledu příplatkové výbavy, tak i z pohledu nabízených motorizací. Kromě benzinových čtyřválců, šestiválců (GLC 43 AMG) a osmiválců (GLC 63 AMG) si můžete vybrat i z několika vznětových čtyřválců, z nichž ten testovaný stojí výkonově uprostřed nebo šestiválce. GLC se ale nabízí i jako verze F-CELL, s nímž jsme jezdili v rámci prvních jízd, ačkoliv tato verze v českém ceníku není.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,GLC 220 d 4Matic
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1950 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,143 kW/194 koní v 3800 ot./min
Točivý moment:,400 Nm v 1600 – 2800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,215 km/h
Převodovka:,automatická devítistupňová (9G-Tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.4 – 5.2 (NEDC)
Emise CO2:,144 – 137 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4669 mm
Šířka:,1890 mm
Výška:,1644 mm
Rozvor:,2873 mm
Pohotovostní hmotnost:,1835 kg
Objem zavazadlového prostoru:,580 / 1150 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru