Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain (AT)

Autor: Pavel Srp - 16. 8. 2017


Outdoorové verze běžných kombíků (už se objevují ale i hatchbacky a sedany) jsou mezi zákazníky poměrně oblíbené. Jsou takovým mezistupněm mezi běžnými modely a mezi módními SÚVéčky. Svoje želízko v ohni má v této kategorii konečně i Mercedes-Benz pro třídu E.

Mercedes-Benz třídy E All-Terrain, jak ho marketingové oddělení značky pojmenovalo, jsme vyzkoušeli v rámci redakčního testu. Pod kapotou jsme měli vznětový čtyřválec s označením 220d, který je spojen výhradně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. A co jsme zjistili?

Základem je vzhled

To, oč tu běží a proč si takové auto lidé koupí, je zejména vzhled. Mercedes-Benz třídy E All-Terain vychází z karosářské varianty kombi, která dostala několik plastových ochranných prvků navíc. Černé plasty lze nalézt na nově tvarovaných náraznících, na prazích, ale také na blatnících kolem kol. Zadní nárazník navíc dostal difuzor s dvojicí (falešných) chromovaných koncovek výfuku. Přibylo také lesku, když se na střešní nosič či kolem oken dostal leštěný hliník. A tyto prvky speciálně s vínovou barvou testovaného automobilu vypadají opravdu dobře. Celek dotvářejí nové 19″ disky s 10 paprsky, v nabídce jsou také o palec větší dvacítky.

Interiér se od „běžného“ kombíku prakticky neliší. Nejvýraznější změnou jsou jiné koberečky s nápisem All-Terrain a nebo jeden speciální dekor palubní desky, kterým je vzhled hliníku se strukturou připomínající karbon. Testované auto ale mělo dřevěný dekor, který působil na pohled i na omak velmi kvalitně a ke zbytku auta se perfektně hodil. Interiér verze All-Terrain vychází z výbavové linie Avantgarde.

Na palubě vládne opravdová pohoda

Už po zavření dveří vás přepadne velmi příjemná atmosféra. S jejich zaklapnutím totiž utichnou zvuky, které jsou venku. Uvnitř je klid, jako by posádku nemělo rušit nic nepříjemného. Stáhnete si okno, abyste si ověřili, že se vám to nezdá. Překvapí, že motorek stahování je tichý, okno sjíždí prakticky neslyšně a přitom se objevují opět ty zvuky zvenku. Opravdu se vám to předtím nezdálo, interiér je skvěle odhlučněn.

Důležité je i to, že vypadá hodnotně. Design palubní desky, který éčko převzalo z většího a dříve představeného eSka, nabízí dvojici rozměrných digitálních displejů vedle sebe. Jeden z nich, ten který je v kapličce přístrojů přímo za volantem, zobrazuje tradiční hodnoty rychlosti, otáček a všech dalších provozních ukazatelů. Ten druhý naopak zobrazuje navigaci, rádio a další multimédia.

Zajímavé je také ovládání obou displejů. Pro ten před řidičem slouží levá část volantu, pro ten pravý jeho pravá část. Na volantu nejsou jen tlačítka, ale také dotekové plošky (to jsou ty černé čtverce uprostřed), pomocí nichž se dá listovat v Menu, ale i v nabídkách. Pro pravý displej lze samozřejmě použít i dotekový ovladač na středovém tunelu.

Také prostoru je v autě dostatek. Na předních sedadlech si není nač stěžovat. Řidičská pozice je perfektní i díky bohatě nastavitelnému sedadlu a volantu. Na zadních sedadlech to s prostorem není o nic horší, s místem pro kolena pomáhají i vykrojená opěradla předních sedadel, sedák by však mohl být delší. Objem zavazadlového prostoru je ohromných 640 litrů. Dá se po sklopení opěradel zadních sedadel zvětšit dokonce až na 1820 litrů. V kufru po sklopení opěradel vznikne rovná ložná plocha.

Na výběr jsou dva motory

Pro verzi All-Terrain jsou v nabídce dvě pohonné jednotky. Jde o menší a slabší čtyřválec E 220 d a větší a výkonnější šestiválec E 350 d. V obou případech jde o kombinaci s pohonem všech kol 4Matic a automatickou 9° převodovkou 9G-Tronic. Pod kapotou testovaného modelu tepalo právě menší čtyřválcové srdce. Tedy dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 143 kW/194 koní a se 400 Nm točivého momentu.

Projev motoru je perfektní. Stejně jako vás mercedes izoluje od okolního světa, stejně tak vás izoluje od motoru. Pohonnou jednotku při běžných situacích téměř neuslyšíte a do kabiny se její zvuk dostane pouze při opravdu výrazném zrychlování ve vysokých otáčkách. Ani z hlediska dynamiky nezklame. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 8 sekund a maximální rychlost je 231 km/h.

Překvapila také spotřeba paliva. I přesto, že spolupracuje s autem vážícím 1,9 tuny a s pohonem všech kol, dokáže při běžné jízdě udržet spotřebu do 6 litrů na 100 ujetých kilometrů, pokud se dostanete do městských kolon a nebo přidáte na tempu, přehoupne se spotřeba jen lehce přes sedmilitrovou hranici. Mercedes-Benz uvádí kombinovanou spotřebu 5,2 l/100 km.

Jízda? Jako na obláčku, ale do terénu raději ne

Auto vás k žádné dynamické jízdě pocitově nutit nebude, naopak si díky celkovému sladění jednotlivých komponent budete užívat klidné a rozvážné jízdy, kdy bude devítistupňový automat držet motor v co nejnižších otáčkách, obvykle kolem 1500 za minutu. Standardně dodávaný vzduchový podvozek bude přitom silnici vyhlazovat a auto se změní na létající koberec. Na kvalitní silnici není co vytknout. Rozhodí ho ale série krátkých příčných nerovností v oblouku, čemuž jistě přispívají pneumatiky typu run-flat, které testovaný vůz obouval.

Ačkoliv jde o vůz s pohonem všech kol 4Matic s rozložením točivého momentu v poměru 45:55 a ochranným oplastováním, do terénu se příliš nehodí. Nepomůže ani speciální jízdní režim All-Terrain, jehož aktivací se automaticky zvýší světla výška a na displeji se objeví údaje o úhlu stoupání či klesání, bočního náklonu a nebo natočení předních kol. Důvod, proč se All-Terrain hodí spíše na silnici, je zejména ten, že jeho světlá výška je maximálně jen 156 milimetrů (je to celkem o 29 mm více než má sériové E kombi) a to i při zvýšení vzduchového podvozku. Automobilka ale uvádí, že lze brodit až do 30centimetrové hloubky. Pokud byste do terénu přeci jen vyrazili, pak se můžete spolehnout na systém 4ETS, který bude případně přibrzďovat protáčející se kola.

Mercedes-Benz třídy E – lhostejno zda běžné verze, AMG a nebo All-Terrain – je model, který má spoustu aktivních asistentů řízení. Umí například samočinně bez přítomnosti řidiče v autě zaparkovat, stačí k tomu pouze mobilní telefon s operačním systémem iOS, což jsme mohli zhlédnout při prvním českém seznámení. Na Androidu, který máme v redakci, ale samočinné parkování zatím nefunguje.

Funguje naopak aktivní asistent řízení, který s pomocí kamer a radarů jede „sám“. Proč je to v uvozovkách? Potřebuje totiž neustálou kontrolu řidiče a jeho přítomnost na volantu, protože stále jde pouze o asistent, nikoliv autonomní řízení. Mercedes-Benz po jeho aktivaci dokáže sledovat jízdní pruhy, dodržovat vzdálenost za autem jedoucím před vámi, ale pokud podržíte páčku blinkrů, zvládne změnit jízdní pruh. Adaptivní tempomat navíc umí měnit maximální povolenou rychlost podle silnice, po které jede a nebo na základě dopravních značek. To znamená, že pokud pojedete na dálnici, auto ví, že je tam 130 km/h a tolik také pojede. Pokud přijde omezení, přečte si novou rychlost na značce a na tuto zpomalí. V praxi jde ale o věc, která sice skvěle funguje, ale nelze příliš používat. A nemůže za to auto, ale naopak ostatní řidiči, kteří často tato omezení rychlost nerespektují a „lepí se vám na zadek“. Možná i proto se nakonec rozhodnete, že občas tuto funkci raději deaktivujete.

Závěr

Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain příjemně překvapil jízdním projevem. Nejvíce potěšil klid a pohoda na palubě, kdy se do interiéru nepřenášejí prakticky žádné cizí zvuky od okolního světa, ale ani od motoru. Vlastně jediný důvod, proč připlácet téměř čtvrt milionu za šestiválec bude lepší pocit. Výkon i točivý moment jsou sice vyšší (190 kW/258 koní a 620 Nm) a dynamika lepší, ale ani čtyřválcové E 220 d nejede vůbec špatně. Předjíždět není problém a spotřeba paliva je fantastická. Éčko kombi je také prostorné a opravdu pohodlné, což potěší zejména chataře a chalupáře a nebo často cestující rodiny.

Co vás čeká po nahlédnutí do ceníku? Základní cena Mercedes-Benzu třídy E kombi startuje na 1 300 750 Kč a jde o „obyčejnou“ verzi s motorem E 200 d. Testované provedení E 220 d All-Terrain startuje na 1 558 480 Kč, v základu je ale pohon všech kol 4Matic, automatická převodovka a mnoho dalších velmi příjemných prvků výbavy. Za šestiválcové E 350 d All-Terrain dáte minimálně 1 810 160 Kč. Ceny jsou uvedeny s DPH.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Odhlučnění motoru a celého auta,Malá nabídka verzí a motorizací pro All-Terain
Spotřeba paliva,Velký cenový rozdíl mezi čtyřválcem a šestiválcem
Pohodlný podvozek,Raději obujte „obyčejné“ pneumatiky‚ ne run-flaty
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,E 220 d All-Terrain
Motor:,vznětový čtyřválec
Objem válců:,1 950 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol (4Matic)
Výkon:,143 kW/194 koní při 3800 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1600 – 2800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.0 s
Maximální rychlost:,231 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5 / 5.0 / 5.2
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4 933 mm
Šířka:,1 852 mm
Výška:,1 475 mm
Rozvor:,2 939 mm
Pohotovostní hmotnost:,1900 kg
Objem zavazadlového prostoru:,640 / 1820 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru