test-2019-mercedes-benz-a-200-sedan- (5)

Test Mercedes-Benz A 200 sedan (2019)

Autor: Matěj Skalický - 6. 11. 2019


Ty tam jsou časy, kdy mercedesí „áčko“ připomínalo velkou nevzhlednou skříň na převážení lednic do servisu a dítek sousedů po kroužcích. Nejskromnější vozítko s třícípou hvězdou ve znaku vyrostlo v pohledný kompakt nižší střední třídy. A teď tu je v úplně nové verzi. I kdyby vás podobná auta absolutně nezajímala, zaběhněte k dealerovi a na chvíli se do „áčka“ posaďte. Báječně si s ním pokecáte.

Designéři uklízeči

Tohle je sedan, seznamte se. Taková primadona, co skoro kopíruje tvary CLA, které nakonec neskončilo a Mercedes-Benz jeho novou generaci vyrábí tradičně v Maďarsku. Spolu s ním a třídou B stojí „áčko“ (ať už jde o hatchback nebo sedan) na platformě MFA2. Mezigeneračně narostl autu rozvor o třicet milimetrů a v Německu hlasitě zdůrazňují, jak moc se oproti předchůdci zlepšila aerodynamika.

Proměnu každopádně poznáte hlavně v interiéru, Mercedes věří, že designem kokpitu vpředu docílil efektu „wrap around“, měl by vás tedy kompletně obejmout. Vnitřek auta je popravdě velmi útulný, jeho dominantou je jistojistě velký skleněný pás s dvojicí (až) deset a čtvrt palce velkých obrazovek. Jedna slouží pro projekci přístrojové desky, druhá jako centrální multimediální systém. Obě s báječnou grafikou a skvělou odezvou. Škoda jen, že nejde obě obrazovky propojit do jedné, čímž by vznikl gigantický prostor třeba pro zrcadlení map.

test-2019-mercedes-benz-a-200-sedan- (20)

Ovládání je typicky německy přes touchpad, zápěstí si může řidič opřít o malou opěrku. Anebo přes volant. Autu zůstaly kruhové (a velmi příjemně) ovladatelné výdechy klimatizace, které se dokáží zbarvit do červena nebo modra podle toho, jestli zrovna přidáváte, nebo naopak ubíráte teplotu. Nic moc jiného ale na palubní desce nehledejte, designéři tam od posledně dost „uklidili“, čímž vytvořili pěkně minimalistický prostor. A možná že i těch pár tlačítek je celkem zbytečných, tohle auto můžete totiž naprosto spolehlivě ovládat hlasem.

Poslouchá na slovo

Mercedes-Benz přišel s inovativním ovládáním hlasu, kterému říká Linguatronic. A je to strašně geniální věc; návyková, intuitivní součást rozhraní MBUX, tedy Mercedes-Benz User Experience. Auto můžete oslovit souslovím „Můj Mercedesi“, nebo prostě přes volant zahájit hlasové ovládání. A pak jen poroučet a poroučet, bez znalosti audiohesel. Změnit rádio, teplotu v autě nebo zjistit předpověď počasí na příští dny dokáže každý plynulou větou. Mercedes rozumí, odpovídá, koná.

Umí stáhnout roletu panoramatického střešního skla. Když se bavíte o počasích, ukáže vám na jednom z displejů předpověď i graficky. Když se nudíte, řekne vám vtip o BMW. Mercedes-Benz prošpikoval nové „ačko“ fůrou moderních technologií. Kromě toho, že je ukecaný, zvládne sám vyparkovat nebo předjíždět. V navigaci umí používat rozšířenou realitu, takže zabočení na křižovatce vám usnadní grafické šipky promítané do reálného prostoru snímaného přední kamerou.

Až tohle všechno zkusíte, začnete v auta budoucnosti doopravdy věřit. A hlavně – už nebudete chtít nic jiného.

test-2019-mercedes-benz-a-200-sedan- (7)

Pořád hlavně auto

Mercedes-Benz třídy A sice vypadá jako supermoderní počítač, pořád je to ale (ještě) auto. Má čtyři kola, pěkně střiženou karoserii (která je o 13 centimetrů delší než u hatchbacku) a kufr pro 420 litrů zavazadel. V základu stojí lehce přes 700 tisíc, za které dostanete vznětový čtyřválec. Testovaný kousek stojí skoro tři čtvrtě milionu a nabídne taky čtyři válce, kterými ale protéká benzin.

Motor o objemu 1332 krychlových centimetrů, který byl vyvinutý spolu s Renaultem, nabídne nejvyšší výkon 120 kW/163 koní, jenž dosahuje při hranici 5500 otáček, přičemž točivý moment činí 250 Nm. Na stovce je auto za něco málo přes osm vteřin. Základní šestistupňový manuál jsme nevyzkoušeli, ale s příplatkovou sedmistupňovou automatickou převodovkou (za zhruba 50 tisíc) nemá 220ka absolutně žádný problém. Je plynulá, nekouše.

„Áčko“ můžete mít i jako 4Matic a i s benzinovým dvoulitrem a vyššími výkony (varianty 220 a 250). Komu tenhle výběr nestačí, nechť vyhlíží plug-in hybridní variantu, která má označení 250e. Inteligentní auto, které myslí na přírodu, je v současnosti dost žhavé zboží.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,A220 sedan
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1332 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,120 kW/163 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,250 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,8.1 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.4–5.2
Emise CO2:,124–119 g/km
Délka:,4549 mm
Šířka:,1796 mm
Výška:,1446 mm
Rozvor:,2729 mm
Objem zavazadlového prostoru:, 420 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru