test-mercedes-amg-e53-4matic-kupe

Test Mercedes-AMG E 53 4Matic+ kupé

Autor: Pavel Srp - Foto: Lukáš Fabián - 26. 11. 2018


Když se začalo mluvit o tom, že Mercedes-Benz bude do svých modelů AMG dávat hybridní pohonné ústrojí EQ Boost, vyvolalo to spoustu reakcí a otázek. Ne vždy byly pozitivní. Když přišla nabídka na to, abychom si toto nové „hybridní“ AMG vyzkoušeli, neváhali jsme. Vyzkoušeli jsme Mercedes-AMG E 53 4Matic+ kupé.

Je to mild-hybrid. Máme se bát?

Mercedes-Benz před dvěma lety rozšířil nabídku modelů AMG. Kromě osmiválcových a dvanáctiválcových modelů je začal nabízet i se šestiválcovými motory s označením AMG 43. Šlo o jemnější, pohodlnější a hlavně levnější verze, které však stále nesly podpis divize AMG. Čtyřicet trojky už ale v nabídce třídy E nenajdete, vystřídaly je padesát trojky.

Nejde však jen o přejmenování, jde o auta s úplně novými motory. Stále nejde o „ta plnotučná AMG“ s osmiválcovými motory (to se ostatně u třídy E kupé ani nenabízí). Tohle jsou AMG, která jsou taková více „každodenní“.

test-mercedes-amg-e534matic-kupe- (21)

Verze AMG 53 dostaly navíc jednu velmi zajímavou novinku. Kromě benzinového řadového šestiválce totiž jejich pohonné ústrojí obsahuje i elektromotor. „Ekologický problém“? Ani ne!

Přítomnost elektromotoru bývá spojována s ekologií, šetrností k životnímu prostředí při jízdě na elektřinu bez lokálních emisí. Jenže tady ne! Tady elektromotor nefunguje jako samostatný pohon pro pohyb vpřed, tady jde o doplněk ke spalovacímu motoru. Auto čistě na elektrický pohon nepojede. Nikdy. Elektromotor naopak pomáhá ve chvílích, kdy řidič šlápne na plynový pedál a čeká se na roztočení turbodmychadla. Než se tak stane, elektromotor už je v činnosti a auto vyrazí vpřed prakticky ihned po sešlápnutí plynu.

Elektromotor tady tedy funguje spíše jako generátor, který je poháněn 48voltovou sítí (je to mild-hybrid). Jeho výkon je 16 kW/22 koní a točivý moment až 250 Nm. A to jsou čísla, která rozhodně nejsou zanedbatelná, a která při zrychlování opravdu poznáte – zejména v nižších a středních otáčkách, v těch vyšších už tolik ne, tam už „to“ zvládá turbodmychadlo. Mimochodem tento generátor slouží i k roztočení motoru, není tu klasický startér.

test-mercedes-amg-e534matic-kupe- (10)

435 jemných koní

Řadový třílitrový šestiválec má 320 kW/435 koní a 520 Nm, což jsou samy o sobě skvělé hodnoty – dokonce vyšší, než mělo E 43 AMG. A to bez pomoci elektromotoru. Vše se přitom přenáší přes devítistupňovou automatickou převodovku na všechna čtyři kola (systém 4Matic+) s preferencí zadní nápravy. I díky tomu všemu je zrychlení z 0 na 100 km/h výrobcem udávané jen působivých 4,5 sekundy.

V praxi ale nejde o žádné drsné zrychlení, které umějí šedesát trojky – ostatně jednu jsme dnes ráno z testování vrátili, takže máme s čím porovnávat – ale spíše jemný, přesto velmi razantní a nepřestávající nárůst rychlosti. Pokud byste se nepodívali na rychloměr, možná byste ani nevěděli, jak rychle tam čísla narůstají – o tom se ostatně můžete přesvědčit na konci úvodního videa.

Ona jemnost je dána ale i tím, že výfuk není nijak hrubiánský a rozhodně se z něj neozývá žádné hromobití. To vlastně i obyčejný osmiválec v eSku je hlučnější a svým způsobem i teatrálnější. A to je škoda. To ale neznamená, že by snad byl zvuk špatný anebo nudný, to vůbec ne! Opět si ho lze poslechnout ve videu.

test-mercedes-amg-e534matic-kupe- (13)

I tím, že pohon zajišťují všechna čtyři kola 4MATIC+. Ono plus v označení znamená využití elektronicky ovládané lamelové spojky. Ta na základě informací z čidel podle potřeby zapojuje k primárně hnaným zadním kolům i kola přední nápravy. V praxi to tak znamená příjemnou stabilitu a jistotu, ovšem bez toho, aniž by se daly zatáčky na suchém povrchu projíždět s rozevlátou zádí. V případě, že by se mělo auto dostat do nějakého přetáčivého smyku – a to i se zcela deaktivovanou stabilizací – se prostě jen více připojí přední kola tak, aby se auto „stabilizovalo“. Zadní kola tak vlastně jen utáhnou stopu, ale nesmýknou se. Výsledkem je dechberoucí efektivita pramenící v naprosto jisté chování i v zatáčkách projížděných ve velmi vysokých rychlostech. 

Bez problémů na každý den

Kromě jistoty pohonu ocení posádka i podvozek. Ten je sériově vzduchový, označovaný jako AMG Ride Control+. Aktivní tlumiče zde fungují nejen při klidné jízdě tak, aby byl komfort co nejlepší, ale také při ostřejší jízdě, kdy naopak minimalizují náklony karoserie v zatáčkách. V komfortním režimu tak nebudete nadávat ani v centru Prahy, kde se stále ještě na mnoha místech jezdí po dlažebních kostkách. Jízdní komfort tu je dokonce lepší než u „obyčejného“ Mercedes-Benzu E 300 kupé, které jsme před pár měsíci také testovali.

Potěšila nás ale i spotřeba paliva, protože ta se při pohodové jízdě dokáže dostat až k 9litrové hranici. Pokud pojedete svižněji a budete využívat výkon motoru, pak se připravte na hodnoty kolem 13 l/100 km. A pokud budete na plynový pedál tlačit… No, to vám pak 66litrová palivová nádrž zmizí rychle.

test-mercedes-amg-e534matic-kupe- (31)

Závěr a cena

Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ kupé je velmi rychlé auto, které ale není problém používat každý den. Jeho podvozek je pohodlný, motor neobtěžuje okolí (i když by občas klidně mohl nezlobil bych se) a spotřeba paliva není nijak přehnaná. Pohodlně a bez problémů tak s tímhle autem dojedete na obchodní jednání do jiných zemí. No, a pokud vám zbyde čas, střihnete si tam klidně i nějaké to kolo na okruhu

Nebude to samozřejmě tak úplně levná záležitost, ale na druhé straně máte poměrně univerzální a přesto velmi schopné auto do mnoha situací. Za AMG 53 zaplatíte přibližně o 800 tisíc korun víc než za základní E 200. Cenu stanovil importér na 2 075 150 Kč.

Ve srovnání s tím bylo o 80 koní (budeme-li brát v potaz jen motor, nikoliv kompletní výkon pohonného ústrojí AMG) slabší Audi S5 Coupé quattro levnější. Základní cena byla koncem dubna 1 727 900 Kč – aktuální ceník však neexistuje. A levnější je i odcházející BMW 440i, které je také slabší (o přibližně 130 koní), ale dá se pořídit jako zadokolka (1 444 300 Kč) či jako xDrive (1 513 200 Kč). Jde však o obyčejný model, nikoliv o sportovnější verzi M Performance, která by se dala s testovaným mercedesem přímo srovnat.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Bleskové reakce na sešlápnutí plynového pedálu,Sytý‚ ale nepříliš výrazný projev motoru a výfuků
Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy,Maskuje rychlost
Každodenní použitelnost,Chybí více vzrušení
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-AMG
Typ:,E 53 4MATIC+ kupé
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo + elektromotor
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol (4MATIC+)
Výkon motoru:,320 kW/435 koní při 6100 ot./min
Točivý moment motoru:,520 Nm při 1800 – 5800 ot./min
Výkon generátoru:,16 kW/22 koní
Točivý moment generátoru:,250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,4.5 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.7
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4826 mm
Šířka:,1860 mm
Výška:,1430 mm
Rozvor:,2873 mm
Pohotovostní hmotnost:,1980 kg
Objem zavazadlového prostoru:,425 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru