Test Mazda6 Wagon 2.2 AT AWD

Autor: Jan Karlík - 2. 8. 2015


Aktuální pokolení japonského zástupce střední třídy – Mazdy6 je s námi od roku 2013. Přestože se nejedná o nijak dlouhou dobu, Mazda získala dojem, že by si oblíbený sedan a kombi zasloužily lehkou faceliftovou kůru. Aktualizované provedení nabízí drobné změny už tak pohledného designu, ale také změny v rámci použité techniky. Nově si tak můžete zakoupit Mazdu6 s pohonem všech kol AWD. A přesně tento typ pohonu nám spolu s nejsilnějším naftovým motorem a automatickou převodovkou dělal týden společnost.

Mazda6 – zvláště v provedení Wagon – je pořádným kusem auta. Na délku měří 4 800 mm, šířka vozu je slušných 1 840 mm a rozvor má hodnotu 2 830 mm, takže o nedostatek místa pro zadní pasažéry se nemusíte strachovat. Upřímně nezávidím práci týmu, který dostal na starost designové změny pro aktualizovaný model. KODO design, který automobilka poslední pár let používá, patří k tomu nejpovedenějšímu, co můžete na silnicích potkávat a vylepšit již tak povedené auto, jakým je Mazda6, to je vážně nelehká práce. I tak můžeme změny označit za povedené.

V rámci omlazení výrobce přidal několik chromovaných doplňků. Nic výrazného, jenom decentní lišty pro nově tvarovaný přední nárazník v nejvyšších výbavách. Na první pohled si však můžete všimnout nově tvarovaných předních světlometů, které implementují LED pro denní svícení. Nová je také výraznější přední maska, která působí, že je více součástí automobilu. Změnám se nevyhnul ani interiér. Dokazují to přepracovaná palubní deska, středový panel a nový multimediální systém.

Interiér je prvním místem, kde se zastavíme. Určitě registrujete, v některých případech menší, jinde zase větší kritiku interiérů japonských automobilů. V tomto případě zapomeňte na to, odkud Mazda pochází. Interiér nové Mazdy6 se může jak kvalitou zpracování, tak použitými materiály a především celkovým dojmem, který na řidiče vytváří, řadit na naprostou špičku své třídy. Výbava Revolution TOP v sobě zahrnuje skvělé sedačky v krásné barvě slonovinové kosti. Japonci si potrpí na symboliku a rčení.

Test Mazda6 Wagon 2.2 AT AWD (3)

Při konstruování interiéru se tak celým konceptem nesla myšlenka Jinba Ittai (kůň a jezdec jsou jedno tělo). Uznávám, že to pro nás Evropany nemá až takovou hodnotu, ale pro vás jako řidiče to bude znamenat, že posaz ve vozu vám dokonale sedne. Pozici za volantem najdete velice snadno, a máte pocit, že tohle auto řídíte odjakživa. Volant má výbornou tloušťku i míru nastavení, pedály jsou tam, kde si je představujete, a sedadla nabízejí ideální poměr komfortu a držení těla, když začnete tlačit na pilu.

Nový palubní systém má povedenou grafiku, chválíme také rychlou odezvu a způsob ovládání. Výtka ale míří k displeji, který by mohl být o něco větší, a kvůli zaobleným okrajům a použitému plastu je občas nelehké ho sledovat při slunečném počasí. Jako problematický se také jeví head-up displej, který je v tomto případě řešen promítáním na destičku vyjíždějící zpoza kapličky palubních přístrojů. Přes možnost nastavení není jeho zobrazování ideální.

Vzhledem k tomu, že jde o provedení kombi, sluší se uvést také údaje o prostornosti. Pasažéři si na předních sedadlech nemají naprosto na co stěžovat. Zadní řada cestujících bude také spokojená, alespoň co se týče podélného směru. V případě šířky interiéru se tři dospělí na zadní sedadla vměstnají, nicméně ten prostřední bude doufat v rychlý přesun. Tady však ani konkurence nepředvádí lepší výsledky. Ve standardním stavu úložného prostoru naložíte 522 litrů nákladu. Po sklopení zadních sedaček se však tento objem zvětší na 1 648 litrů.

Test Mazda6 Wagon 2.2 AT AWD (1)

Faceliftovaná Mazda6 se také soustředila na moderní asistenční systémy. Nemůžeme začít jinak, než velkou pochvalou adaptivního tempomatu. Jedná se o nejcitlivěji pracující systém, se kterým jsem měl tu čest (a to jsem týden předtím seděl v Mercedesu-Benz třídy S, jehož Distronic Plus vedle adaptivního řešení Mazdy působí jako sedmileté dítě, které necháte šlapat na brzdu). Přidává se k němu také systém hlídající jízdní pruhy a systém, který kontroluje vaší bdělost. Celkově bylo nastavení těchto systému příjemné a to je bohužel zatím stále vyjímka.

Mazda6 byla vždycky volbou řidičů, kteří přes pragmatické rozhodnutí pro rodinný vůz, neumlčeli touhu se svézt o něco svižněji, než by se na tatínka od rodiny slušelo. Poslední generace se tohoto trendu drží zuby nehty. První pořádné stlačení plynového pedálu, a především reakce automobilu na změnu směru pomocí příjemného volantu, vás zaručeně překvapí. Právě pomocí volantu, který má příjemně tuhý chod, se k vám dostane překvapivé množství informací. Tupý projev je zde sprosté slovo a řízení je vaším směrem příjemně sdílné. Když už jste v té zatáčce, o které víte, že je poměrně nepříjemná, a zhruba v půlce oblouku se začne poměrně nebezpečně utahovat, na vyhýbání nedokonalostem našich silnic opravdu není čas ani prostor. Při vzpomínce na krásné 19″ disky kol s nízkoprofilovými pneumatikami očekáváte nepříjemný náraz. Už? Ozve se jenom tiché bouchnutí, jakoby z dálky, na váš komfort ani průjezd zatáčkou to nemá sebemenší vliv. Nechápete a zkoušíte další zatáčku. Automobil naprosto neomylně drží. Na takto velkých kolech jsem očekával nepříjemnou jízdu a v mysli utrousil uštěpačnou poznámku o ústupku komfortu kvůli designu. Ale naprosto mylně. Tohle je vážně povedený podvozek.

Na tváři mám směsici nechápavého pohledu s přihlouplým úšklebkem od toho, jak moc řidičsky je tento kombík zaměřený. Vzhledem k přítomnosti pohonu všech kol v další zatáčce schválně přeháním nájezdovou rychlost. Mazda6 má příjemně ostré brzdy, které však není problém dávkovat ani v městském provozu. I tak jsem ale do zatáčky najel rychleji, než je zdrávo. Zkouším reakce a chování pohonu AWD, který zabezpečuje mezinápravová spojka a systém původem z modelu CX-5. Jsou na jedničku, briskní a pomáhají z prekérní situace. Pohon AWD primárně posílá výkon na přední nápravu. V případě, že mu to informace z 27 senzorů dovolí, přesouvá část kroutícího momentu dozadu. Zadní náprava vytahuje vůz ze zatáčky a nechává mě v ještě větším údivu. Určitě i díky mým prosbám o deštivé počasí se v jeden den zadařilo a pohon všech kol se na kluzkém povrchu ukazuje jako cenný pomocník.

Test Mazda6 Wagon 2.2 AT AWD (2)

K vynikajícímu podvozku a řízení je však potřeba také dobrou pohonnou jednotku a řazení. V případě našeho provedení ani v těchto disciplínách Mazda6 nezklamala. O pohon se staral přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru s technologií SkyActive-D. Pohonná jednotka s dvěma turbodmychadly dosahuje nejvyššího výkonu 129 kW/175 koní s rekordně nízkým kompresním poměrem 14:1. S 1,5 tuny těžkou Mazdou6 dokáže zrychlit na 100 km/h za 9,1 sekundy.

Tento motor je spojen se šestistupňovým automatem klasické konstrukce (s hydrodynamickým měničem). Na místě se s vámi ale vsadím, že pokud byste tuto informaci neměli, budete v útrobách hádat dvouspojku. Doba přeřazení je směrem nahoru i dolu ukázkově krátká. Agregát má sílu na rozdávání a i díky 420 Nm točivého momentu nabízí velice svižné svezení. Má také na diesel netypický projev (čti příjemný). V určitých otáčkách byste se hádali, jestli se opravdu jedná o vznětovou jednotku a navíc dech neztrácí ani za 4 000 otáčkami za minutu. Z řádků výše vám musí být jasné, že jsme si tohle auto užívali a rozhodně s ním nejezdili eco rallye. I tak máme ale ke spotřebě výtku. Při svižnější jízdě měl náš průměr hodnotu pohybující se kolem 10 l/100 km. Jakmile jsme ubrali na plynu a snažili se jezdit běžným způsobem, spotřeba se ustálila na hodnotě 7,4. A to má k avizovaným 5,4 litrům na 100 kilometrů poměrně daleko.

Facelift Mazdy 6 by se dal připodobnit k leštění už tak krásného diamantu. Bylo evidentní, že předchozí model měl úspěch a nebyl na trhu tak dlouho, aby bylo třeba ho radikálně měnit. Jenom doleštění plošek, které neměly ten největší lesk. Přes lehce vyšší spotřebu této konkrétní verze v nás nová šestka zanechala čistě pozitivní dojmy. Jedná se o solidní a krásné auto, které i přes praktičnost nabídne kousek toho sportovního svezení. Je jedno, jestli jste taťka od rodiny nebo seriózní manažer, Mazda6 vás nadchne a bude nutit jezdit do práce tou klikatější cestou. To konkurenční Volkswagen Passat, Škoda Superb a nebo Opel Insignia tak dobře neumí. Pokud budete mít využití pro pohon všech čtyř kol, budete muset sáhnout po výbavovém stupni Revolution TOP, nejsilnějším naftovém agregátu a automatické převodovce. V této kombinaci vás Mazda6 Wagon bude stát 942 900 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mazda
Typ:,6 Wagon 2.2 AT AWD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2 143 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,129 kW/175koní při 4 500 ot./min
Točivý moment:,420 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.1 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.7 / 5.0 / 5.4
Objem nádrže:,52 litrů
Délka:,4 805 mm
Šířka:,1 840 mm
Výška:,1 480 mm
Rozvor:,2 830 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 534 kg
Objem zavazadlového prostoru:,522 / 1 648 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru