Test Lexus UX 200 (2019)

Autor: Ondřej Lilling - 21. 8. 2019


Pokud pokukujete po prémiovém crossoveru, byla by škoda rovnou zamířit k některé z německých automobilek. Lexus jim sice třeba paletou motorizací nedokáže konkurovat, dohání to ale v jiných oblastech. A především, jde na to po svém. To je vidět už na designu, který je osobitý, plný zajímavých křivek a ostrých prolisů, jako by ho někdo vysekal z jednoho kusu nabroušenou katanou. Vzhled jen těžko někoho ponechá bez názoru, v mém případě se však Lexus trefil na úrodnou půdu. Líbí se mi proporce, atletické boky zvýrazněné nelakovanými plasty i módní spojení zadních svítilen.

Po technické stránce není Lexus UX ničím výjimečným. Využívá platformu GA-C, kterou mimo jiné sdílí s novou Corollou či crossoverem C-HR, zde technickou příbuznost prozrazuje také na milimetr shodný rozvor. I když by se tak mohlo zdát, že Lexus v podstatě jen vyměnil znáčky a přifoukl cenu, realita nemůže být vzdálenější. Kapota, přední blatníky či dveře jsou vyrobeny z hliníku a třeba víko kufru využívá hliníkový skelet s plastovými panely. V případě ryze zážehové verze ukáže ručička na váze přesně 1,5 tuny, což je na kompaktní SUV docela slušná hodnota.

To všechno se možná hezky vyjímá v reklamním prospektu, v každodenním životě mnohem více oceníte interiér, který vás bude hýčkat špičkovým zpracováním a skvělými materiály. Opomenuty nezůstaly ani ty nejmenší detaily, které bývají očím běžně skryty. Architektura s horizontálně členěnou palubní deskou je funkční a pěkná na pohled. Na jejím vrcholu se nachází integrovaný displej multimédií, který může mít úhlopříčku až 10,3 palce, v našem případě jsme však měli skromnější sedmipalcovou základní verzi.

V obou případech ho ovládáte výhradně prostřednictvím dotykové plochy u loketní opěrky, která připomíná počítačový touchpad. Přestože dotyková plocha disponuje vibrační odezvou, není ovládání úplně přirozené a poměrně dost odvádí pozornost, byť o něco méně než dotykové displeje. Po pár dnech si na to sice trochu zvyknete, ale asi nikdy se nezbavíte dojmu, že kdyby se na místě touchpadu nacházelo kolečko ve stylu iDrive od BMW, bylo by to mnohem lepší.

A ještě jednou věcí multimediální systém nemile překvapí, totiž absencí podpory Apple CarPlay a Android Auto. Zatímco v zámoří je to u modelů Lexusu běžná funkce, u těch evropských tomu tak není. Brzy bychom se prý podpory měli dočkat, přičemž u některých modelů by to mělo být možné aktivovat zpětně, do té doby si budete muset vystačit s palubní navigací a hudbu v autě streamovat přes bluetooth. U tak špičkového interiéru vás průměrný multimediální systém přinejmenším zaskočí.

Pochvalu si každopádně zaslouží sedadla, protože jsou pohodlná a dobře podrží tělo. Z hlediska prostoru pro posádku je na tom Lexus dobře, vzadu mohou mít vyšší pasažéři trochu problémy s místem na hlavu, je to daň za elegantní siluetu. Drobné komplikace by mohly vyvstat v případě, že s sebou chcete vézt i něco dalšího. Zavazadelník je spíše symbolický, v hybridní verzi poskytuje objem 320 litrů (pro verzi UX 200 se nám údaj dohledat nepodařilo), kapacita je tak srovnatelná spíše s kabriolety než s SUV modely. Kufr je malý zejména na výšku, což UX trochu dohání dodatečným prostorem pod podlážkou kufru pro nějaké drobnosti.

Hybrid? Ale kdeže

S vozy Lexus bývá spjata zejména hybridní pohonná jednotka, to ale nebyl náš případ. Do rukou se nám nakonec dostala verze UX 200, která se spoléhá výhradně na dvoulitrový atmosférický zážehový čtyřválec. Už to je poměrně zajímavé, takovou koncepci už dnes najdete snad jedině u Mazdy. Motor je spojený s převodovkou s plynule měnitelným převodem (CVT) a roztáčí výhradně přední kola. Pokud se nedokážete obejít bez čtyřkolky, budete muset sáhnout po hybridní verzi.

Motor je to poměrně zajímavý. V základu je stejný jako u hybridu, v některých detailech se ovšem liší. Jiné jsou písty a vačková hřídel, rozdílný je také kompresní poměr (13:1) a na rozdíl od hybridu nepracuje v Atkinsonově cyklu, jeho tepelná účinost je přesto skvělých 40 %. Výkonové parametry jsou na poměry atmosférické jednotky také slušné – má 171 koní a točivý moment 205 Nm, zrychlení na stokilometrovou rychlost tak zvládne za 9,2 sekundy a rozjede se až na (elektronicky omezených) 190 km/h.

Žádný velký sprinter to není, to ostatně prozrazují už čísla. Jakékoli sportovní ambice pak zásadním způsobem zbrzdí převodovka D-CVT. Není to ale na škodu, pokud se přizpůsobíte atmosféře na palubě, zvolníte a začnete si užívat samotné jízdy, bude se vám cestování s Lexusem UX líbit. Zajímavostí je použití jednostupňová mechanické převodovky, na kterou se auto rozjíždí, pak se zapojuje variátorová převodovka s virtuálními devíti stupni. V klidném tempu je převodovka s plynule měnitelným převodem výhodou, protože v podstatě neřadí. Jen mění poměr, takže se stabilními otáčkami motoru jen roste rychlost.

A platí zde přímá úměra, že čím méně šlapete na plynový pedál, tím nižší otáčky bude převodovka držet. Při plynulé jízdě se tak otáčky drží jen lehce nad volnoběhem a na palubě je úžasné ticho. Až při předjíždění ukáže řešení s převodovkou CVT své slabiny, otáčky motoru vyskočí do oblastí vyššího výkonu a ty převodovka drží, zatímco auto zrychluje. Největší problém pramení z monotónního zvuku motoru, který navíc není příliš příjemný, s dynamikou auto překvapivě nemá problémy. Pokud patříte mezi klidnější řidiče, těch pár situací, kdy je motor navzdory solidnímu odhlučnění trochu slyšet, se dá bez problémů zvládnout. V ostatních případech je pohonná jednotka tichá, a to i na dálnici.

A je ještě jeden důvod, proč byste této kombinaci měli dát šanci. Spotřeba je totiž skutečně výborná. Navzdory absenci hybridního systému jsem zvládl ujet přes tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou 5,6 litru, potvrzenou dotankováním paliva. Nebýt kopců v Alpách, mohlo to být ještě o pár desetin litrů lepší. V případě hybridu je prý spotřeba zhruba o půl litru nižší, navíc se k tomu přidávají benefity například v podobě nižšího opotřebení brzd. To je spotřeba naprosto srovnatelná s dieselovými SUV, kterým chce Lexus svým hybridem konkurovat.

Ani po stránce jízdních vlastností není Lexusu UX příliš co vytknout. Na silnici působí hbitým dojmem, náklony karoserie jsou minimální a kola na nerovnostech neodskakují. Z toho všeho vyplývá, že autu svižnější tempo sice nevadí, nenápadně vám ale napovídá, že když trochu zvolníte, pojede se vám oběma příjemněji. Podvozek je poctivě odhlučněný, volant zpětnou vazbou příliš neoplývá a o převodovce už byla řeč. Právě komfortní jízda je to, co Lexus UX zvládá nejlépe, se vším tím dokonalým komfortem na palubě.

Závěr a cena

Lexus UX cílí na náročné zákazníky, kteří spíš než na velikost kufru slyší na špičkově zpracovaný interiér, bohatou výbavu nebo propracované asistenční systémy. Absenci dieselových motorů Lexus kompenzuje hybridním systémem, který skutečně může být adekvátní náhradou. I klasická nehybridní verze překvapí skvělou spotřebou okolo pěti litrů, hybrid by měl být ještě efektivnější. Jedinou výraznější výtkou je multimediální systém se složitým ovládáním a absencí podpory Apple CarPlay a Android Auto. Pro někoho může být překážkou i převodovka D-CVT kvůli svému specifickému projevu.

Pokud hodně hledíte na cenu, Lexus UX pro vás asi nebude to pravé ořechové. Za verzi UX 200 si automobilka momentálně řekne akčních 799 000 Kč ve verzi Business Edition, která už má hodně slušnou výbavu. Najdete tu například kompletní armádu asistenčních systémů (adaptivní tempomat, systém rozpoznávání dopravních značek, varování před opuštěním jízdního pruhu a tak dále). Nechybí ani LED světlomety, dvouzónová klimatizace či prémiový audiosystém se šesti reproduktory.

Za hybridní verzi dáte přinejmenším o 50 tisíc více, ve vyšší výbavové linii už ale cena rychlým tempem roste a zastaví se až na částce 1.302.400 Kč ve verzi UX 250h Luxury 4×4 E-Four, tady už ale prakticky není za co připlácet vyjma metalízy a střešního okna.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Lexus
Typ:,UX 200
Uspořádání:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1987 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,126 kW/171 koní v 6600 ot./min.
Točivý moment:,205 Nm v 4800 ot./min.
Zrychlení 0–100 km/h:,9.2 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,desetistupňová CVT
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6-5.8
Emise CO2:,132-138 g/km
Objem nádrže:,47 litrů
Délka:,4495 mm
Šířka:,1840 mm
Výška:,1520 mm
Rozvor:,2640 mm
Objem zavazadlového prostoru:,320 litrů
Pohotovostní hmotnost:,1460 – 1540 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru