Test Jaguar XF S AWD (AT)

Autor: Pavel Srp - 22. 9. 2016


Automobilka Jaguar Land Rover vzkvétá, představuje nová a lepší auta, ale hlavně svá auta přibližuje řidičům. Vždyť se stačí podívat do nabídky vozů, na jejich motorizace – počty válců jsou vyšší než je tomu dnes obvyklé a v nabídce není problém najít vznětové i zážehové osmiválce a šestiválce (ačkoliv vlna čtyřválců je již také na cestě…). A na jeden z motorů V6 jsme se v testu zaměřili. Vyzkoušeli jsme Jaguar XF S.

Jaguar XF cílí na BMW řady 5, Audi A6 nebo Mercedes-Benz třídy E. Jde na to dobře, nabízí líbivé a hlavně neokoukané tvary, bohatou výbavu a výkonné motory. Jde již o druhou generaci, která tu první designově spíše rozvíjí, designéři se nepouštěli do žádné výraznější změny tvarů, a tak neznalé oko první generaci od té druhé nemusí rozeznat. Design kombinuje předchozí generaci XF a tvary menšího modelu XE. Design navíc doplňuje skvělý součinitel odporu vzduchu jen 0,26.

test-jaguar-xf-s-awd-p1

Z hlediska techniky se nová generace zaměřila na výraznější použití hliníku, i proto je mezigeneračně lehčí o 190 kilogramů. To se pozitivně podepsalo nejen na spotřebě paliva, ale také na samotném chování vozu. Jaguar má ambice stát se sportovnější značkou a podle toho své modely ladí. Ačkoliv jde o sportovní verzi – ovšem nikoliv vrcholnou – nastavení podvozku je tužší. Přesto i na 19“ kolech, která testovaná verze obouvala, nepůsobilo auto prkenně nebo nepoddajně. Naopak se se všemi nerovnostmi vyrovnává s lehkostí a kola drží neustále na zemi. Od kol se neozývají ani žádné pazvuky, v tom Jaguar konkurenční BMW řady 5 překonává. Stabilizační systém se dá navíc zcela deaktivovat.

Verze S je poháněna kompresorem přeplňovaným vidlicovým šestiválcem s objemu tří litrů. Jeho výkon je působivých 280 kW/380 koní a točivý moment 450 Nm. Motor se díky přeplňování kompresorem chová velmi příjemně a nabízí gradaci výkonu. Netrpí téměř žádnými nepříjemnými prodlevami na sešlápnutí plynového pedálu a i jeho reakce jsou rychlé. Výkonu je dostatek a díky inteligentnímu pohonu všech kol se na silnici dostane téměř vždy beze zbytku. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou pouze 5,3 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Motor stoupající do otáček je velmi příjemné poslouchat. Jeho řezavý zvuk totiž doprovází „kňourání“ kompresoru. Snad jen výfuky by mohly být slyšet o něco více…

test-jaguar-xf-s-awd-p2

Vcelku zajímavá je spotřeba paliva. Automobilka v propagačních materiálech uvádí pro verzi AWD hodnotu 8,6 l/100 km (verze s pohonem zadních kol spotřebuje o 0,3 l/100 km méně). Reálně se dá při běžném cestování počítat s hodnotou mezi devíti a deseti litry. Pokud se necháte unést příjemně fungujícím motorem i zbytkem auta, počítejte, že spotřeba bude znatelně stoupat.

Motoru sekunduje skvělá osmistupňová převodovka ZF, jejíž volič se po nastartování vysune ze středového panelu. Při vypnutém motoru je skrytý ve středovém tunelu. Podobné „představení“ přichystají i ofuky v palubní desce. Převodovka řadí rychle, zejména ve sportovním režimu a motor skvěle doplňuje. Pokud byste přeci jen chtěli řadit sami, k dispozici jsou i páčky pod volantem.

S tak velkým výkonem a skvěle fungujícím pohonným ústrojím a podvozkem není problém projíždět okresní silnice opravdu velkou rychlostí. V takových případech bude potřeba spolehnout se na dobré brzdy. A ani tady nebude problém. Dokázal bych si sice představit jejich ostřejší nástup, přesto je jejich účinek dostatečný a nevadnou.

test-jaguar-xf-s-awd-p3

Jízdně je tedy Jaguar XF S vlastně velmi povedeným autem, ale co zbytek? Po pravdě, ani to není špatné. Interiér je prostorný, přesto na mě subjektivně nepůsobí tak luxusním dojmem jakým působí jeho němečtí prémiový konkurenti, a to i přesto, že kůží a jinými kvalitními materiály se nešetřilo. Pochlubit se naopak může drobnými detaily, které naopak „Němci“ nenabídnou. Mluvím například o již zmíněném voliči převodovky, o výdechách klimatizace, které jsou před nastartováním otočeny a skryty a teprve po startu se ukáží, a nebo o nápisu Jaguar v jejich ovladači.

Řidičská pozice je perfektní, sedadla se dají nastavit do ideálního posezu, volant jde přitáhnout hodně k tělu (ovládání jeho nastavení je ale velmi zvláštní…). Volant je na dotek velmi příjemný a má poměrně tlustý věnec. Místa je v interiéru dostatek, a to jak vpředu, tak i vzadu. Občas se mi ale stávalo, že jsem místo stažení předních oken stáhl ta zadní, ovladače jsou umístěny hodně vpředu.

Předním světlům vládnou diody, navíc vypadají skvěle rozsvícená i zhasnutá. Denní svícení má na starosti LED pásek v jejich spodní části, který se po aktivaci ukazatele změny směru jízdy změní na blikající oranžový pás. Ve tmě jsem však se světly nebyl příliš spokojen. Jejich světelný kužel je nerovnoměrný a dálková světla osvítí poměrně malý prostor. Navíc nejsou adaptivní. Ani asistent dálkových světel nefungoval zcela spolehlivě. Je to ale vlastně jediná výraznější negativní věc, se kterou jsem tohle auto po týdenním testování vracel. V případě Jagaru XF S AWD jde totiž celkově o velmi povedené auto, které skvěle jezdí a bude vás bavit ho řídit. A navíc ho nepotkáte „na každém rohu“, i když je to vlastně škoda….

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Jaguar
Typ:,XF S AWD
Motor:,zážehový V6
Objem válců:,2 995 ccm
Plnění motoru:,kompresor
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,280 kW/380 koní při 6 500 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.3 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.9 / 6.7 / 8.6
Emise CO2:,204 g/km
Objem nádrže:,74 litrů
Délka:,4 954 mm
Šířka:,1 987 mm
Výška:,1 457 mm
Rozvor:,2 960 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 760 kg
Objem zavazadlového prostoru:,540 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru