Test Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV | plug-in hybrid (2022)

Test Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV | plug-in hybrid (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 5. 1. 2023


Hyundai Tucson je jedním z nejúspěšnějších modelů korejského výrobce. V prodeji je s obsáhlou nabídkou pohonného ústrojí. My jsme tentokrát usedli za volant plug-in hybridní varianty s pohonem všech čtyř kol.

Benzin, nafta, hybrid, plug-in hybrid

Tucson má v nabídce automobilky Hyundai vůbec největší nabídku motorizací. Vybírat totiž lze z čistě spalovacích motorizací, ale i s mild-hybridní pomocí, kdy na elektřinu auto nedokáže samo jezdit. V obou případech jde o naftové i benzinové motorizace.

Dalšími volbami už jsou klasické hybridy, kombinující benzinový motor 1,6 T-GDI a elektromotor. V nabídce je klasický hybrid, který sice čistě na elektřinu jezdit dokáže, ale je to pouze v řádech nízkých jednotek kilometrů. Ten se dobíjí při jízdě sám. A pak je tu i testovaný plug-in hybrid, který má výrazně větší akumulátory (hybrid: 1,49 kWh, plug-in hybrid: 13,8 kWh), a dobíjí se hlavně externě ze zásuvky. Čistě na elektřinu dokáže ujet i několik desítek kilometrů. Jeho výhodou je také fakt, že může mít tzv. „elektrické značky“. Nevýhodou je naopak nejmenší palivová nádrž s objemem jen 42 litrů.

Test Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV | plug-in hybrid (2022)

Čistě elektrická verze Hyundai Tucson neexistuje a ani zatím není v plánu. Pokud chcete elektromobil, budete muset sáhnout po modelu Hyundai Ioniq 5, který je vlastně takovým crossoverem. Pohon všech kol mít může. Anebo pak po Hyundai Nexo, který sice pohání elektřina, ale energii bere z vodíkových článků. U toho je ale ten problém, že v České republice zatím není prakticky žádná infrastruktura a není tedy kde vodík čerpat.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Nejsilnější z nabídky

Plug-in hybridní verze je navíc tou nejvýkonnější z nabídky. Vpřed ji ženou všechna čtyři kola (pohon všech kol je mechanický), která spolupracují se šestistupňovou automatickou převodovkou. Vpřed auto žene celkem 195 kW/ 265 koní a 350 Nm. To je kombinace benzinového 1,6litrový čtyřválce s přeplňováním turbodmychadlem se 132 kW/180 koňmi a 265 Nm s elektromotorem s 67 kW/91 koňmi a 304 Nm.

Přestože jde o nejvýkonnější auto z nabídky, není nejrychlejší. Může za to i jeho vysoká provozní hmotnost, která je podle výbavy 1893 až 1999 kg. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,2 sekundy a jede maximálně 191 km/h. Ani to nejsou špatné hodnoty, ale jsou to hodnoty srovnatelné s 230koňovým hybridem, který je o více než dva metráky lehčí.

Test Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV | plug-in hybrid (2022)

Technické údaje slibuj, že čistě na elektřinu dojede plug-in hybrid 62 kilometrů, respektive až 74 kilometrů ve městě, kde více využije rekuperaci. Pro tu je tu určený i speciální režim, případně se dá její intenzita upravovat i páčkami na volantu. Spotřeba je podle technických údajů v kombinovaném provozu jen 1,4 litru, ale to je hodnota, které se prakticky nedá dosáhnout. Počítejte spíše s tím, že pokud budete nabíjet, budete jezdit mezi 3 a 4 l/100 km. Pokud nabíjet nebudete, tak kolem 7.

A co znamená nabíjet baterii? Lze to nejen z klasické domácí zásuvky s 230 V, ale i na dobíjecích stanicích. Pokud budete využívat pomalejší AC nabíjení maximálním výkonem 7,3 kW, baterie vozu se z 0 % do 100 % nabije za necelé 2 hodiny. Jakmile auto připojíte do domácí 230V zásuvky, nabití doplna zabere asi pět hodin času.

Za volantem

Auto jsme si přebírali ve městě a s nabitou baterií, tedy v ideálních podmínkách pro plug-in hybrid. Elektromotor je hodně výkonný, takže spalovací motor se do práce – dokud je dostatek energie v baterii – nemusí zapojovat ani při výraznější akceleraci. Čistě na elektřinu se dá mimochodem jezdit i na dálnici. Ve městě je to ale přeci jen lepší. Oceňujeme plynulost při jízdě na elektřinu, stejně jako ticho a klid na palubě a rychlé reakce na pohyby plynovým pedálem.

Test Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV | plug-in hybrid (2022)

K jízdě jsou určeny různé jízdní režimy (jízdní, ale i terénní), přičemž s dostatečnou nabitou baterií lze aktivovat i „čistě elektrický“, kdy se spalovací motor spustí až opravdu ve chvíli, kdy elektřina dojde, anebo pokud řidič šlápne na plynový pedál tak, že bude potřeba více výkonu než dokáže elektromotor dodat. Může jít o situaci, kdy bude potřeba například rychle odjet z křižovatky nebo třeba při tzv. „kick-downu“ při předjíždění a podobně.

V městských rychlostech se motor prakticky nepřipojuje, děje se tak až mimo město a na dálnici. V hybridním režimu, kdy si vše hlídají řídicí jednotky, spolu oba motory spolupracují a ten spalovací se do práce zapojuje častěji, přesto je preferována jízda na elektřinu. Plug-in hybridní Hyundai Tucson se neztratí nejen ve městě, ale ani na dálnici, kde dokáže bez problémů zrychlovat i nad českým povoleným limitem. I v dálničních rychlostech spalovací motor zhasíná, stává se to hlavně při jízdě z kopce, případně když sundáte nohu z plynu.

Spolupráce obou pohonných jednotek při jízdě zaslouží slova chvály, hlavně tedy mimo město a na dálnici. Tehdy je připojení i odpojení spalovací jednotky prakticky neznatelné. V městských rychlostech se nicméně občas stane, že si posádka může všimnout drobného škubnutí.

Test Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV | plug-in hybrid (2022)

Podvozek je naladěný spíše na pohodlí, posádku se snaží konejšit a nedrncat s ní. Z toho vyplývá i fakt, že zatáčky si s ním příliš užívat nebudete, ale karoserie se díky baterkám v podlaze, které snižující těžiště, příliš nenaklání. Nakonec jeho klidnější povaha stejně nevadí, protože celkové naladění ke sportovní jízdě nevybízí. A to ani v jízdním režimu sport.

Závěr a cena

Plug-in hybridní Hyundai Tucson je nejsilnějším, ale ne nejrychlejším autem z nabídky. Zároveň je nejúspornějším autem z nabídky, ale bude to platit ve chvílích, kdy budete jeho baterii nabíjet. Pokud to budete dělat, dokážete se ve městě dostat na průměrnou spotřebu i kolem tří litrů benzinu na 100 kilometrů. Auto je naladěno komfortně, dokáže nabídnout i velmi bohatou výbavu včetně LED předních světlometů s funkcí automatické rozsvěcování dálkových světel. To je sice skvělá funkce, ale ve tmě tohle auto bohužel špatně svítí. Na tlumená světla to ještě, ale po přepnutí na dálkové světlomety vám přijde, že jsou to světlomety spíše „šířkové“. Nepotěší ani malá palivová nádrž, kvůli které budete muset na delších cestách častěji tankovat.

A cena? Plug-in hybrid je nejdražší z nabídky. V ceníku jej najdeme až od druhé výbavy Comfort, v té nejnižší Start jsou totiž pouze čistě benzinové a naftové verze a hybrid. Základní cena testovaného Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV tak startuje na akčních 939 990 Kč s DPH, což je o 130 tisíc korun více než dáte za klasický hybrid.

Technické údaje:

Auto:

Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1599 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

132 kW/180 koní při 5500 ot./min (spalovací motor)
+ 67 kW/91 koní (elektromotor)
= 195 kW/265 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

265 Nm (spalovací motor) + 304 Nm (elektromotor)
= 350 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

8,2 s

Maximální rychlost:

191 km/h

Převodovka:

6° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

1,4 l/100 km
17,7 kWh/100 km

Emise CO2:

31,4 g/km

Objem nádrže:

42 litrů

Kapacita akumulátoru:

13,8 kWh

Délka:

4500 mm

Šířka:

1865 mm

Výška:

1653 mm

Rozvor:

2680 mm

Provozní hmotnost:

1893 – 1 999 kg

Objem zavazadlového prostoru:

558 / 1721 litrů

Štítky: , , , , ,

1 názor na “Test Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV | plug-in hybrid (2022)”

  1. Tohle auto mám jako služebáka a upřímně ten test neobsahuje dost velmi podstatných detailů.

    Prvním je topení – pokud chcete v zimě zatopit nebo jenom pustit ofuk skla, auto spouští motor. Takže i jízda 2km do na nákup udělá spotřebu jako kráva.

    Ne že bych spotřebu nějak řešil, ale na 3 l/100km se lze dostat snad jen pokud by auto tahal kůň. Reálných je tak 5 l/100km. A to nabíjím doma v garáži z FVE.

    Co je ale podstatně horší je celková kvalita vozu. Ty tlačítka na řazení občas nezeragují. Display je zmatečný, stále někde něco pípá. Při stopade na dálnici auto plave. Prostě hodně kompromisů za hodně peněz.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru