Test hybridu Lexus RX 450hL AWD (2018)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 20. 12. 2018


Protažený Lexus RX má okatě dlouhý zadek a nabízí nebývalé pohodlí a luxus. Testovali ho v ukrutných kanadských mrazech, osadili vidlicovým šestiválcem se dvěma elektromotory a poslali do světa.

Když se v Japonsku zařeknou, že stvoří palác na kolech, stane se tak. Ani v základní výbavě nedáte za sedmimístného obra z Kjúšú méně než dva miliony korun. Ale jestli je máte, je na čase o tomhle autě začít uvažovat.

Jako u violoncella

„Ačkoli jsme prodloužili vůz jen o několik centimetrů, podařilo se nám zachovat jeho elegantní proporce a krásu,“ říká pyšně Gen Ikeda, který má modelovou řadu z hlediska designu na starosti. Poměrně atypická příď hýřící nápaditými asijskými křivkami. Do písmene „X“ tvarované lemy masky jsou chromované a mají připomínat lesk samurajského meče.

test-lexus-rx-450hL- (4)

Silueta dlouhého auta (má přesně pět metrů) připomíná shrbenou kočku před výpadem. Protažený Lexus RX L zaujme okatě dlouhým zadkem a bočním prosklením s falešným ocáskem na „céčkovém“ sloupku, který velmi vkusně pokračuje až na sklo pátých dveří, a opticky tak celou dynamicky tvarovanou karoserii umně propojuje.

Jsou to detaily, které Lexus dělají výjimečným. Například dřevěné obložení v interiéru, které vnitřní prostor příjemně zatepluje, má totožné laserové gravírování jako ušlechtilé klavíry, housle nebo violoncella od Yamahy. Tenký proužek afrického dřeva je lepený na hliníkové dekory a ornamenty a vzory dodá až laser. Struktura materiálu je pochopitelně vždy jedinečná. Nebudeme si nic nalhávat – je to piplačka, ale přesně na takovou personalizaci majetní milovníci velkých silničních lodí slyší…

V hlavní roli prostor

Pověstná japonská preciznost se při tvorbě auta přeci jen na čas schovala pod návrhářský stůl. Systém ovládání multimediálního centra pomocí plochého joysticku Remote touch je zastaralý, nepřesný a zhýčkaného evropského řidiče minimálně rozčiluje. A to je velká škoda. Naštěstí je tu ještě ovládání hlasem. Kombinace dřeva a kůže na volantu také není z nejpříjemnějších, nicméně u výsostných vozů (a takový mercedes je na to expert) má i taková varianta u zákazníků podporu.

test-lexus-rx-450hL- (16)

Obrazovka s úhlopříčkou 12,3 palce je jinak gigantickým širokoúhlým plátnem, na němž se vyjímá například panoramatický parkovací systém, který auto ukáže z ptačí perspektivy. Není to tak dávno, co z tohohle úhlu pohledu hráli náctiletí po škole videohry. Neskutečné, jak vývoj technologií uhání směle vpřed. Rozmarné audiofily ukojí prémiový audiosystém od Marka Levinsona s 15 reproduktory a vskutku perfektním prostorovým zvukem.

Prodloužená verze nabízí o něco vetší kufr – při sklopené třetí řadě sedadel má 652 litrů, v sedmimístném uspořádání 211 litrů. Je to o něco méně než konkurující giganti Audi Q7 nebo Volvo XC90. Naopak potěší dělená zadní sedadla v poměru 40:20:40 a velkorysý prostor pro kolena na zadní lavici.

Nic než hybrid

Všechny výbavové verze RX 450hL mají (na rozdíl od krátké verze) vždy pohon všech čtyř kol s elektrickým přispěním. V Lexusu tomuto systému říkají E-Four a kromě zadního elektromotoru o výkonu 50 kW má ještě jeden vpředu o výkonu 123 kW.

test-lexus-rx-450hL- (17)

Kombinace s vidlicovým zážehovým šestiválcem o vysokém objemu 3,6 litru je nedostižně komfortní. Hybridní soustava z Japonska vyvine 313 koní výkonu a na stovce je za osm vteřin. Pravda je, že do celkového výkonu Lexus započítává i zadní elektromotor, který je v autě pouze na výpomoc, kdy je třeba připojit zadní nápravu. Bez něj a ve městě klesne spotřeba klidně k pěti litrům, kombinovaná se zastaví zhruba na 10.

Tohle auto není na závodění, jeho síla je v klidné jízdě po dálnici nebo posouvání se městem. Potichu, s nižšími emisemi než mají naftoví souputníci kolem. S adaptivním odpružením, radarovým tempomatem a v pohodlí vyhřívaných sedaček. Elektronicky řízená převodovka e-CVT má hladký chod a s trojicí silných fosilně-elektrických srdcí komunikuje na výbornou. Lexus stvořil jedno z nejkomfortnějších aut současnosti.

Škoda, že je tak drahé (testovaná verze stojí 2 407 000 korun) a má nepřesné ovládání multimédií. Jinak by se výtky hledaly těžko.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Lexus
Typ:,RX 450hL
Spal. motor:,V6 3.5
Spal. motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,3456 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Elektromotor:,AC synchronní s permanentním magnetem
Pohon:,všech kol E-Four
Výkon spal. motoru:,193 kW/262 koní při 6000 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,335 Nm při 4600 ot./min
Výkon soustavy:,203 kW/313 koní při 6000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,8 s
Maximální rychlost:,180 km/h
Převodovka:,E-CVT
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.3 / 6.1 / 6.0
Emise CO2:,138 g/km
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,5000 mm
Šířka:,1895 mm
Výška:,1700 mm
Rozvor:,2790 mm
Pohotovostní hmotnost:,2275 kg
Objem zavazadlového prostoru:,176/652/1656 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru