Test Fiat 500 by Gucci: Moje nová kabelka

Autor: Anina Russová - 31. 10. 2012


Fiat 500 je italská legenda jak se patří a stejnou (nejen) italskou legendou je oděvní společnost Gucci. A právě spojení těchto dvou italských ikon dalo za vznik malému městskému vozidlu s honosným jménem Fiat 500 by Gucci, kterého jsme pro vás v redakčním testu pořádně proklepli.

Vezmeme to ale hezky popořádku. Fiat 500, jemuž se hlavně v Itálii říkalo Nuova 500, byl poprvé představen v létě roku 1957 a téměř okamžitě se stal obrovským hitem. Není se čemu divit, vždyť kombinace jednoduchých tvarů a nízké ceny prostě musela zabrat. Vzadu uložený vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 13 koní navíc dokázal zhruba 470 kg vážící vozítko rozpohybovat až na maximální rychlost 85 km/h. Je mi jasné, že na dnešní poměry je to zoufale málo, ale šedesátá léta na italských plážích nebyla ve znamení trhačů asfaltu. S velkým úspěchem a výrobou po celém světě zůstal Fiat 500 na trhu až do roku 1975.

Náš testovaný model spatřil světlo světa poprvé v roce 2007. Věhlasná módní značka Gucci se k pětistovce přidala v rámci oslav 90. narozenin v roce 2011 a zároveň 150. výročí vzniku italské republiky. A jak jinak vzdát hold takovým veličinám než prostě představit speciální edici pro opravdové fajnšmekry. A teď, se na mě pánové nezlobte, ale jestli něco italové umí, pak je to móda (a jídlo). A na Fiatu 500 Gucci je to znát.

Než se s tímhle městským fešákem rozjedete do ulic, určitě vás na první pohled zaujme jeho design, zejména pak barevné provedení. Náš testovaný vůz byl v bílém hávu (perleť) s červenými a zelenými pruhy vedoucími kromě přední části okolo celého vozu. Od standartní pětistovky se tato edice liší právě například výběrem barev – druhou nabízenou je černá perleť. Náš světlý Fiátek se navíc pyšnil stříbrnými zpětnými zrcátky a lištami a nesměla chynět loga Gucci. Naprostou třešinkou na dortu pak byla 16“ bílo-chromová kola s logy Gucci ve středu, která se Fiatu opravdu hodně povedla. Vlastně… Ani ne tak Fiatu jako spíše kreativní ředitelce společnosti Gucci, Fridě Giannini. Právě ta měla celý převlek auta do kabátu od Gucciho na starosti.

Po nakouknutí do interiéru na mě doslova dýchal luxus. Použitá kůže v decentní slonovinové barvě je vážně fantastická a byla doplněna tmavými plasty a středem sedadel. To první, co opravdu upoutalo mou pozornost, byl kůží obšitý volant s hodně masivním středem a logem automobilky. Po usednutí za volant jsem měla jediný problém a to s tím, jak najít ideální pozici. Nakonec se povedlo. Pětistovka je hlavně městské auto a výhodou je, že se v něm sedí výše než je u takových aut obvyklé. Díky tomu je z auta výborný výhled do všech stran. Na sedačkách tak budou mít problém cestující vyššího vzrůstu, ale ruku na srdce, nemyslím si, že někdo, kdo má více než 190 cm, by si čel pro Fiat 500.

Již zmíněný volant se velmi příjemně drží v ruce a rychlé manévrování v městském provozu s ním není ani nejmenším problémem. Co mi ovšem tak příjemné nepřišlo, byla všechna čísla na jednom centrálním budíku. Kombinace otáčkoměru s rychloměrem a palubním počítačem s čísly blízko u sebe, to vše podsvícené červeným světlem není příliš přehledná. Zvyknout se na to jistě dá, ale mně se to za celý týden bohužel nepovedlo. Autorádio s CD a MP3 přehrávačem bohatě postačí pro klasický poslech rádia, ale při vyšší hlasitosti v autě nepříjemně rezonovaly přední reproduktory. To může být docela nepříjemné, zvláště když se hrdá majitelka (nebo majitel) bude v létě se stylovým Fiátkem projíždět městem a poslouchat hudbu, která nebude znít čistě. Kromě klasického rádia máte možnost připojit svůj vlastní hudební přehrávač pomocí USB připojení nebo vstupu Aux-in. Na zadní lavici je místo tak akorát na kamarádku, pesjka nebo na nákupní tašky. Přesně tak, jak to má v městské stylové kabelce být.

Jak jsem již zmínila, je to převážně městské auto a s každým ujetým metrem nám to Fiat 500 dokazuje. Délka vozu lehce přesahuje 3,5 metru, takže se doslova schová do každé skulinky a zaparkuje takřka na každé parkovací místo. Navíc se otočí na pětníku. Jediné, na co je opravdu potřeba dávat pozor při vystupování z auta, jsou dveře. Vzhledem k tomu, že má auto pouze jeden pár dveří, jsou jejich rozměry přeci jen větší.

Co se jízdních vlastností vozu týče, byly až překvapivě dobré. Všechno má své mouchy, ale moc jich není. Ve Fiatu jsme měli motor o objemu 1, 2 litru s výkonem 51 kW/70 koní a s točivým momentem 102 Nm. Výkon je na přední kola přenášen pětistupňovou robotickou převodovkou Selespeed. Jen pro vysvětlení: Je to vlastně manuál s možností automatického řazení, které za vás současně se sešlapáváním spojky obstará robot. Vybrat si můžete mezi automatickým režimem, kdy se počítač stará o vše sám, nebo manuální režim, v němž si rychlostní stupně měníte pomocí páky sami. Tohle řazení je ideální pro pomalejší městské tempo, ale pro svižnější jízdu nebo předjíždění se nehodí. Já sama jsem po prvním dni raději ovládala řazení sama. Vyhnula jsem se tak nepříjemnému cukání a prodlevám, které jinak automatické řazení doprovází. Pokud si pohlídáte otáčky a správný převodový stupeň, odmění vás Fiat poměrně svižnou a zábavnou jízdou. Pětistovka zvládala zrychlovat na požádání, a přestože má vzadu bubnové brzdy, tak ani zastavit pro něj nebyl problém.

Koukající nitkou na jinak perfektně padnoucím obleku bylo poměrně přeposilované řízení, ale to vlastně k městskému autu patří. Pro ty, kteří chtějí volant otočit jen pohledem je tu navíc chytré tlačítko CITY, které účinek posilovače řízení ještě přiostří. Musíte ale počítat s tím, že odezva od předních kol bude v tu chvíli ais taková, jako byste jezdili v hlubokém bahně. Naopak podvozek vám o sobě dává vědět vše, protože je poměrně tuhý.

Když už jsme u dálnice, nemusíte se v žádném případě bát, že se ztratíte někde v pravém pruhu, protože plynulá jízda naší nejvyšší povolenou rychlostí není problém. Jen mu opravdu chybí šestý převodový stupeň, který by snížil jak otáčky, tak hluk vytočeného motoru. I tak ale musíte počítat s tím, že nad 100 km/h se Fiat necítí úplně dobře.

Když jsem Fiat 500 Gucci viděla poprvé, chtěla jsem ho zaškatulkovat jako auto pro mladé slečny, které ze všeho nejraději běhají po obchodech v Pařížské ulici. Ono to tak jednoduché ale není. Pro každého, kdo má rád styl, je rád středem pozornosti a má radost ze života, je tohle auto jako dělané a je úplně jedno, jestli jste to muž, žena, mladý fotbalista nebo začínající modelka. Pětistovka vás dostane malými (i velkými) detaily jako jsou stylová kola, sklopný klíč v barvách vozu (včetně bílé perleti), znaků a log Gucci, jež můžeme nalézt zvenku na autě nebo na sedačkách a mnoho dalšího. Jestli tedy máte v plánu něčím rozehnat šeď, která panuje na našich silnicích, je Fiat 500 Gucci rozhodně dobrá volba.

Kompletní ceník je ke stažení TADY.

-AR-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru