Test elektromobilu Nissan LEAF 30 KWh

Autor: Pavel Srp - 12. 7. 2016


Elektromobily se neustále vyvíjejí, nároky na jejich používání jsou neustále vyšší a prodlužovat je třeba i dojezd. I proto přicházejí výrobci s větší kapacitou baterií, která to umožní. Výjimkou není ani Nissan, který pro svůj elektromobil LEAF nově nabízí baterie s kapacitou 30 KWh. Dojezd by se tak měl podle technických údajů zvýšit až na 250 kilometrů. Jak je to doopravdy?

Nissan LEAF je na trhu elektromobilů už poměrně stálicí. Od roku 2010, kdy na trh přišel, se ho prodalo už na 220 tisíc kusů. Za tu dobu se prodává prakticky výrazněji nezměněn a novinky, kromě větších baterií, nepřicházejí ani teď. Výjimku tvoří jen drobně přepracovaný středový panel s novým multimediálním systémem NissanConnect EV.

test-nissan-leaf-30-kwh-p1

Nissan LEAF pohání motor s výkonem 80 kW/110 koní a točivým momentem 254 Nm, díky čemuž zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy a dokáže jet rychlostí až 145 km/h. Někteří električtí soupeři to však dokáží o poznání agilněji.

Prostor pro posádku i zavazadlový prostor je nezměněn, odvezete až 370 litrů (například běžný Volkswagen Golf má 380 litrů) v základním uspořádání, respektive 720 litrů se sklopenými opěradly zadních sedadel. Docíleno toho bylo totiž tím, že baterie nejsou nové, ale důkladně přepracované. Modernizace se dotkla vnitřní konstrukce a chemického složení. Elektrody s obsahem uhlíku, dusíku a hořčíku zvyšují výkon, na který má pozitivní vliv i změna uspořádání 48 modulů a 192 článků. Vyšší kapacita je tady tedy dostupná bez změny velikosti. Díky tomu jen o prakticky zanedbatelných 21 kilogramů vzrostla pohotovostní hmotnost (1 535 kg).

test-nissan-leaf-30-kwh-p3

Interiér je prostorný, bez problémů se do něj usadí – a dokáže v něm odjet i na delší trasy – pětice cestujících. Sedadla jsou poměrně prostorná, ale jsou hodně měkká, což mně osobně příliš nevyhovuje. Trochu smutný jsem také z pozice za volantem, protože volant je stavitelný pouze výškově – ideálně bych ho potřeboval blíže k tělu. Vše ostatní už je tu ale „jako z běžného auta“, například včetně (ačkoliv maličkatého) voliče jednostupňové automatické převodovky. Trochu nepatřičně tu však najdete mechanickou ruční, respektive nožní brzdu a halogenové žárovky. To bych viděl spíš do konvenční Micry než do moderního a pokrokového elektromobilu…

LEAF překvapil jízdou, narozdíl od BMW i3, které se dá „řídit“ (přidávat i brzdit) pouze pedálem plynu, tady tomu tak není. Ačkoliv je k dispozici jízdní režim nazvaný jako „B„, v němž se rekuperace elektrické energie zvýší, stále LEAF po ubrání plynu brzdí hodně málo. V jízdním řežimu „D“ by se rekuperace téměř nemohla rovnat ani brzdění motorem u vozů s konvenčním spalovacím motorem. Dojezd přesto podle metodiky nového evropského jízdního cyklu (NEDC) dosahuje až 250 kilometrů.

S Leafem jezdíme úsporně, snažíme se nevyužívat výkonu elektromotoru zcela naplno, snažíme se předvídat, abychom nemuseli zbytečně brzdit a pak zase zrychlovat, ale dojezd na jedno nabití se usadil někde na 180 – 190 kilometrech. Do 0 jsme dojet nechtěli, po 160 ujetých kilometrech po městě – krátkých úsecích na dálnici (rychlostmi kolem 100 km/h) a mimo město (cca 90 km/h) – na jedno nabití svítila na displeji cifra slibující další dojezd 20 kilometrů. Věřím však tomu, že pokud by za volantem seděl „kovaný elektromobilista“ a nepoužil žádný prvek z výbavy jako topení, chlazení, rádio a podobně, jeho celkový dojezd by byl větší.

test-nissan-leaf-30-kwh-p2

Nabíjení je možné nejen z běžné zásuvky, kterou máte například doma, ale také prostřednictvím rychlonabíjecích stanic (třífázový proud, napětí 400 V), kdy je možné dobít vůz z 0 % na 80 % za pouhých 30 minut. Při nabíjení z běžné zásuvky (k dispozici je 6 m dlouhý kabel) počítejte s tím, že baterie se zcela nabijí zhruba za 10 hodin (dobíjení proudem 10 A). Třetí možností je dobíjet vůz pomocí speciální domácí dobíjecí stanice o výkonu 6,6 kW, která je součástí volitelné výbavy, a díky níž lze Nissan LEAF zcela dobít za čtyři hodin. S nabíjením souvisí také fakt, že v rámci modernizace nahrazuje dřívější multimediální systém CarWings nový systém NissanConnect EV, který přidává nové funkce, mimo jiné například mapu nabíjecích stanic. Na baterie Nissanu LEAF 30 KWh poskytuje automobilka záruku po dobu osmi let nebo 160 000 km.

Elektromobily jsou obecně auta, u kterých musíte dělat jisté kompromisy a ani LEAF s většími bateriemi na tom není jinak. Ačkoliv nabízí reálný dojezd kolem dvou set kilometrů, potom budete muset stejně zastavit o baterie dobít. Pokud nenarazíte na rychlodobíjecí stanici – a těch je v ČR pomálu – strávíte tam několik hodin. Pokud se ale budete denně pohybovat po městě nebo v příměstské oblasti a najedete maximálně kolem 100 – 150 kilometrů, pak nebude problém.

Ten ale může nastat u prodejce, protože cena není z nejnižších. Základní verze Visia přijíždí výhradně s baterií 24 KWh, její základní cena je 730 tisíc Kč. Dve zbylé, vyšší výbavy mají naopak pouze 30 KWh baterie. Ceny jsou 859 600 Kč pro verzi Acenta, respektive 926 600 Kč pro vrcholnou výbavu Tekna.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Nissan
Typ:,LEAF
Motor:,elektromotor
Pohon:,přední kola
Výkon:,80 kW/109 koní při 3 008 – 10 000 ot./min
Točivý moment:,254 Nm při 0 – 3 008 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.5 s
Maximální rychlost:,144 km/h
Převodovka:,bezestupňová
Spotřeba energie:,15.0 kWh/100 km
Emise CO₂:,0 g/km
Dojezd:,250 km
Kapacita lithium-iontové baterie:,30 kWh
Doba dobíjení (DC-rychlonabíjení) (80%):,cca 0.5 hod
Doba dobíjení (např. běžná zásuvka):,cca 10 hod
Délka:,4 445 mm
Šířka:,1 770 mm
Výška:,1 550 mm
Rozvor:,2 700 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 516 – 1 562 kg (Acenta)
Objem zavazadlového prostoru:,370 / 720 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru