test-2021-elektromobil-kia_e-niro- (1)

Test elektromobilu Kia e-Niro (2021)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 21. 1. 2021


Proti dlouholetému přesvědčení automobilového světa, že elektromobily jsou jen malé „podržtašky“ do města, vyrazila Kia loni v létě poměrně razantně do boje. Na trh uvedla mimo hranaté stylovky v podobě elektromobilu e-Soul také elektrickou verzi rodinného crossoveru e-Niro. Stojí sice skoro milion a čtvrt, výraznějších vad ale nemá.

Nově s nosičem

Elektrické Niro není žádným atypickým vesmírným plavidlem, které by kolemjdoucí dráždilo do očí. Vpředu sice má plně zaslepenou masku, jež není ani nijak barevně odlišená (je tu pouze vytlačený náznak grilu s víčkem nabíjecího konektoru), ale jinak svými neutrálními tvary ve stylu „každého druhého crossoveru“ na silnici vyloženě splývá s okolím.

Zvlášť to platí o zadní části, která je charakteristická snad jen grafikou lamp ve tvaru křídel vážky. Mimochodem od modelového roku 2021 si pro e-Niro můžete dozadu přiobjednat tažné zařízení (příplatek činí 10 tisíc) a přihodit na něj nosič jízdních kol s maximální hmotností až 100 kilogramů.

test-2021-elektromobil-kia_e-niro- (7)

Pro rodinu, plnohodnotně

Stávající provedení má pěknou a přehlednou palubní desku, už žádné asymetrické šílenosti. Ovládací prvky klimatizace a rádia jsou úhledně pod sebou, přičemž kromě tlačítek tu zbyl i prostor pro otočný ovladač hlasitosti. Tahle bohatost, která v dnešních autech (nejen elektromobilech) už není tak úplně typická, si jistě najde své zastánce.

Čeho je ale moc…, znáte to. Zvlášť na volantu je tlačítek už skutečně zbytečně mnoho, vyloženě změť, což působí vyloženě kontrastně s tak sympaticky primitivním otočným ovladačem, který nahradil řadicí páku. Velmi příjemně zabudovaný širokoúhlý, 10 a čtvrt palce velký displej multimediálního systému, který už jsme chválili v nedávném testu Hyundai Kona. V něm ale nebyl tak esteticky začleněný do architektury palubky.

TIP: Autopůjčovna Praha OneTwoGo nabízí ve svém vozovém parku nově elektrická auta

Na e-Niru je velkým pozitivem využitelný prostor. Dozadu vtěsnáte kolena i hlavu, do kufru zase zavazadla v objemu 451 litrů. Je to praktický a plnohodnotně rodinný elektromobil. A když jsme mluvili o novinkách pro rok 2021, jednou z dalších je možné dovybavit právě interiér. V rámci paketu Leather (za 40 tisíc) může mít řidič nově sedadlo s paměťovou funkcí. A pokud si stáhne aplikaci Uvo Connect, může auto začít okamžitě ovládat přes svůj smartphone.

test-2021-elektromobil-kia_e-niro- (20)

Pořád moc drahá

Podstatnější novinka se týká pohonného ústrojí, respektive baterky. Ta je stále k mání ve dvou verzích (s 39, nebo 64kWh využitelnou kapacitou), přičemž v závislosti na její kapacitě dostanete elektromotor o výkonu buď 100, nebo 150 kW (s 395 Nm, což už je velký cirkus), standardně ji odteď ale můžete dobíjet třífázovou palubní nabíječkou.

Je to třeba, testované elektrické Niro si sebou vozí půltunové baterie, které se v lepším případě (u 100kW dobíječky) plní aspoň hodinu. K wallboxu tak budete muset nechat auto připojené aspoň sedm hodin, takže pomalejší palubní dobíječka nedává smysl. Li-ion akumulátory pak papírově vydrží na 455 kilometrů, v praxi (v zimě) tak 360 až 380 v závislosti na podmínkách a cestě.

Kombinovaný apetit slibuje automobilka na úrovni 16 kWh na 100 kilometrů, za tytéž hodnoty jsme průměrně jezdili s menší elektrickou Konou. Elektrické eNiro nám přišlo o něco žravější, pohybovalo se kolem 18 kWh, ale vinu na tom jistě měla mnohem větší zima, a tedy častější a výraznější topení. Pokud budete chytře využívat rekuperaci pádly pod volantem (a pojedete v létě), 400 až 420 kilometrů určitě není nedosažitelných.

test-2021-elektromobil-kia_e-niro- (12)

Auto je jinak velmi příjemně ovladatelné, uživatelsky příjemné a přes potenciálně velmi výkonné parametry motoru nepůsobí agresivně, což je vzhledem k povaze auta (a cílové skupině) dobře. Jeho váhy (má přes 1800 kilo!) si nevšimnete, což je fenomenální úspěch konstruktérů.

Co už Jihokorejci s takovou grácií nezvládli, to je ceník. Výkonnější verze s větší baterií pořídíte za skoro milion a čtvrt, je to mimochodem identická cena jako u elektrického Soulu. Plně vybavená, ekonomicky výhodná a ekologicky rozumná auta jsou mimořádně sympatická. Pořád ale stojí strašně moc.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,e-Niro
Motor:,synchronní AC
Palivo:,elektřina
Pohon:,předních kol
Výkon:,150 kW při 3800-8000 ot./min
Točivý moment:,395 Nm při 0-3600 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,7.8 s
Maximální rychlost:,167 km/h
Převodovka:,bezestupňová redukční
Spotřeba paliva (Wh/km):,15.9
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,64 kWh
Homologovaný dojezd:,455 km
Délka:,4375 mm
Šířka:,1805 mm
Výška:,1560 mm
Rozvor:,2700 mm
Provozní hmotnost:,1866 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 451 / 1405 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru