test-elektromobilu-2019-hyundai-kona- (12)

Test elektromobilu Hyundai Kona Electric (2019)

Autor: Matěj Skalický - 4. 4. 2019


Konečně se na trh dostávají relativně dostupné elektromobily s dojezdem delším než z Pankráce do Dejvic. Jihokorejská Kona navíc uvnitř přidává inovativní design, progresivní zevnějšek, a hlavně balík baterek pod podlahou. Největším vítězstvím je možnost parkovat kdekoli po velkoměstě v modrých zónách – na to jsou elektromobily jako dělané.

Je jemnější

Tam, kde obyčejně bývají výřezy pro chladič, má Kona vzduchové propusti jen naznačené. Výklopná část masky (u levého předního světlometu) navíc skrývá dobíjecí aparát. Je to pěkně decentní, hezky chytře zaonačené. Oproti fosilní Koně takhle elektrická tolik nekřičí a má příjemně futuristickou vizáž. Automobilka sama přiznává, že elektrická Kona je taková jemnější.

Když bychom srovnávali dál, Kona do zásuvky nemá oplastování kolem hlavních světlometů (a to je nebývale potěšující změna), na boku pak najdete hliníkovou lištu sloužící jako ochrana dveří. Osmnáctipalcová kola jsou uzpůsobená pro vynalézavé hospodaření s energií. Vlnkovitě zprohýbaná záď nenadchne ani neurazí.

.test-elektromobilu-2019-hyundai-kona- (4)

Auto je to poměrně malé, vždyť na délku nenaměříte ani 4,2 metru. Do kufru proto složíte jen 332 litrů zavazadel, což jistě postačí na měsíční nákup, ale určitě ne na rodinnou výpravu na hory. Tam by ovšem elektromobilu beztak rychle došla šťáva, tak zůstávejte raději ve městě…

Plovoucí prkno

Vnitřek vychází ze základního provedení, ale i v interiéru najdete oproti běžné Koně řadu změn. Nejvíc charakteristickým prvkem je takzvaná „plovoucí středová konzole“, která se mezi řidičem a spolujezdcem vznáší jako prkno na žehlení. Pod ním je otevřený úložný prostor a na něm volič jízdy vpřed či dozadu (a parkovacího módu s neutrálem), který známe už z Ioniqu.

Potěší dvojí otvor na pití, naštve schránka na mobilní telefon. Je úzká a větší mobil si při pokládání v lepším případě odřete. Obrovský dotykový displej vystupující z palubní desky je přehledný a dobře ovladatelný, vpředu je i díky tomu útulno, horší to budou mít spíš cestující vzadu. Odřou si kolena a budou si připadat trochu stísněně.

test-elektromobilu-2019-hyundai-kona- (21)

Nová sedmipalcová obrazovka v přístrojové desce má několik podob (podle zvoleného jízdního režimu, včetně automatického), je přehledná a dobře se v ní orientuje. Můžete tu také sledovat, jak silně zrovna rekuperujete brzdnou energii, Hyundai dává na výběr tři různé úrovně, přičemž nově je k dispozici také autonomní mód. Aktivuje se pomocí přidržení levého pádla, využívá radar a informace o profilu vozovky. Velmi intuitivně pak umí hospodařit s přebytkem energie. V nejvyšší možné verze dostanete i průhledový head-up displej (a je to dobrá záminka, proč si za ni připlácet), přední parkovací senzory nebo systém nouzového brzdění.

Dvě srdce

Elektrická Kona nabízí hned dvě voltová srdce. Jedno slabší s Li-Pol akumulátorem o kapacitě 39,2 kWh a pak druhé silnější s baterkou, do které se vtěsná 64 kWh energie. První jmenovaná varianta stojí 925 tisíc a podle realističtějšího měřícího cyklu WLTP s ní ujedete 289 kilometrů, to je skoro jako z Prahy do Norimberku. Větší baterku můžete mít v levnějším variantě za 1 120 000 korun a s lepší výbavou za 1 260 000 korun. V obou případech zvládnete ujet skoro 450 kilometrů, to je jako z Prahy až do Poznaně.

Takové dojezdy jsou samozřejmě trochu přemrštěné, protože dálnice vybíjí baterii elektrického auta zběsilým tempem. Třeba pro taxikáře nebo rozvážkové služby ve městech ale může taková porce kilometrů výrazně usnadnit práci, aniž by přišli o punc šetrnosti k přírodě.

test-elektromobilu-2019-hyundai-kona- (1)

Mimochodem u crossoverů a SUV dává elektrický rozměr dvojí smysl, protože kvůli vyšší stavbě karoserie se do nich vejdou bateriové články bez zmenšení kufru nebo prostoru pro cestující.

Silnější testované provedení má výkon až 204 koní a obrovskou porci točivého momentu o hodnotě 395 Nm. Akcelerace je nebesky svižná, na stovce je auto za sedm a půl vteřiny, což je jen o vteřinu a půl horší než redakční miláček i30 N. Stále však platí, že budete minimálně hodinu a půl čekat (u klasických rychlodobíječek s výkonem 50 kW), než se předzásobíte energií na další cestu.

V perexu byla řeč o „relativně dostupném“ autě. Byla to pořád trochu nadsázka, vždyť příplatek proti nejlevnější fosilní Koně je půl milionu. Kona udělala velký krok k tomu, aby auta na baterky byla normálně použitelná, cesta k plnohodnotné elektromobilitě ovšem bude ještě dlouhá.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Super dojezd,Cena
Elegantní vzhled,Čas dobíjení
Výběr ze dvou variant,Prostor vzadu
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,Kona Electric Power 64 kWh
Elektromotor:, synchronní s permanentním magnetem
Výkon:,150 kW/204 koní
Točivý moment:,395 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,7.6 s
Maximální rychlost:,167 km/h
Baterie:,Lithium polymerová
Kapacita baterie:,64 kWh
Spotřeba (kWh/100 km):,14.3
Dojezd:,482 km
Délka:,4180 mm
Šířka:,1800 mm
Výška:,1570 mm
Rozvor:,2600 mm
Provozní hmotnost:,1668 kg
Objem zavazadlového prostoru:,332/1114 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru