test-elektromobilu-bmw-i3s-p1

Test elektromobilu BMW i3s BEV (2018)

Autor: Matěj Skalický - autor je redaktorem Českého rozhlasu - 12. 4. 2018


Vyrábí se v Lipsku, baterky do ní dodává fabrika v Dingolfingu, má karbonovou karoserii vyztuženou recyklovanými PET lahvemi a hliníkový podvozek z použitých konzerv a plechovek. BMW i3 je mimořádně sličná měšťanka, nejlepší auto do ulic na trhu. A sportovně střižený facelift s přídomkem „s“ mu nadto přidává vyšší výkon a ještě modernější design.

Kim je vizionář

Richard Kim má oko pro nadpozemský design. Takové adjektivum je na místě, protože jedni jeho práci hodnotí jako nesmyslně „ufoidní“, jiní ji bezmezně zbožňují. A já se nekriticky řadím mezi skupinu číslo dvě.

Korejsko-americký návrhář futuristických modelů u BMW a Faraday Future se vyučil v Kalifornii a v posledních několika letech se naplno věnoval podobě dvojice lipských „íček“. Byl to před pěti lety trochu šok, když Mnichované ukázali Kimovo nejnovější dítko na veřejnosti. Elektrická krabička se splácnutým čumákem, celoskleněnou zadní části a dveřmi otevíranými proti sobě působila jako zjevení. Nemluvě o architektuře modulu Life uvnitř i3.

test-elektromobilu-bmw-i3s-p2

Elektrická trojka se loni na podzim dočkala omlazení, změn doznal hlavně přední nárazník, odkud zmizely kulaté mlhovky. Sportovně střižené „esko“ přidalo lesklý černý spoiler, velké dvacítky a o 40 milimetrů širší rozchod kol. Takže se i3 výrazem přiblížila rozkročenému malému buldočkovi. Vypadá divočeji, ale zároveň nepřišla o kouzlo jinakosti a křivolaké uměleckosti atypického automobilového designu „made by BMW“.

Do města, ne jinam

Je třeba zdůraznit, že BMW i3s je čistě městské auto. Nehodí se na dálniční přesuny, nelíbí se mu dravé lámání serpentin. Nepřeveze v něm víc než čtyři pasažéry, protože prostřední místo na zadní lavici „zasedly“ dva otvory na nápoje. Nenaložíte do něj kdejaký náklad, snad dva příruční kufry do letadla. Řečí čísel nabízí jen 260 litrů.

Tajemství spočívá v jiných proporcích a vlastnostech. Malé BMW měří čtyři metry a přesto má rozvor 2570 milimetrů. Na velmi příjemně popojíždění po magistrále? Ideální. Na hbité úprky na semaforech? Nejlepší. BMW i3s je na svou krabicovitou siluetu mimořádně rychlé, stovku zvládne těsně pod sedm vteřin a na šedesátce je jen za 3,7 vteřiny.

test-elektromobilu-bmw-i3s-p3

Výkon je na rozdíl od klasického modelu vyšší o 13 koní, sportovněji laděné „esko“ má 183 koňských sil a točivý moment elektromotoru dosahuje 270 Nm. Nový jízdní mód Sport přidává (o hodně) ostřejší řízení a ještě rychlejší reakce na plyn. A přestože dynamický potenciál svádí ke svižnější jízdě, BMW má v utaženějších zatáčkách nesporné limity a jezdit s ním trvale rychle dost popírá jeho hlavní poslání: být ekologické, šetrné a zbytečně neblbnout.

Tak kolem 200

Nováčka za volantem elektromobilu řízení zprvu překvapí. Malé BMW je možné poměrně jednoduše ovládat pouze plynovým pedálem, kterým regulujete zároveň rychlost i brzdění. Auto rekuperuje brzdnou energii a ukládá ji do baterie pro pozdější použití. Lehoučký bavorák o hmotnosti 1340 kilogramů se proplétá zástavbou hbitě a hladce. Ve výhledu, pravda, rozčiluje široký áčkový sloupek, ale zvyknete si.

Oproti klasické variantě zůstal stejný dojezd, takže akumulátor má opět 33 kWh a BMW i3s s ním za normálních podmínek a při běžném stylu jízdy v kombinovaném režimu ujede reálně tak 200 kilometrů. Ve městě zvládne mnohem víc. Běžně budete jezdit tak za 15 kWh na 100 kilometrů. A když se poblíž objeví rychlonabíječka, dobijete auto na 80 procent tak za 20 až 30 minut. Kdo umí korzování po bulvárech plánovat, má pak šťastný život.

test-elektromobilu-bmw-i3s-p4

Milionové auto

Zásadní je ale u elektrických aut stále a pořád cena. A tady je třeba zdůraznit, že BMW i3 je milionové auto. Charakterem, ale bohužel i peněžní hodnotou. Oproti konkurenci z řad Nissanu Leaf nebo Volkswagenu e-Golf je to o statisíce víc. BMW i3s je pochopitelně ještě dražší, stojí 1 110 000 korun, tedy o necelých 100 tisíc víc než klasická verze. Kdo chce i3s s devítilitrovou benzínovou nádrží prodlužující dojezd, zaplatí až milion a čtvrt. A to je skutečně hodně.

Přesto si BMW i3 drží prodejní standard poměrně vysoko. Jen loni se jí podle statistik serveru CleanTechnica.com prodalo v Evropě na 21 tisíc kusů. Víc než Leafu i e-Golfu. Dojezd ale začne drobka z Lipska brzo limitovat. A pak přijde čas na nástupce…

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Neotřelý design,Hodí se jen do města
Ticho a pohodlí,Bez rychlodobíječky trvá dobití hodiny
Jezdí za pakatel,Cena
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,i3s
Motor:,elektromotor
Palivo:,elektřina
Pohon:,zadních kol
Výkon:,135 kW/183 koní
Točivý moment:,270 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,6.9 s
Maximální rychlost:,160 km/h
Převodovka:,bezestupňová
Spotřeba paliva (kWh/100 km):,14.7
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,33 kWh
Délka:,4 011 mm
Šířka:,1 775 mm
Výška:,1 577 mm
Rozvor:,2 570 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 340 kg
Objem zavazadlového prostoru:,260 / 1 100 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru