Test elektromobilu BMW i3 BEV (2014)

Autor: Pavel Srp - 2. 11. 2014


Ačkoliv jsou s námi elektromobily již několik let, stále nejde o plnohodnotné dopravní prostředky, které vás dovezou třeba až na konec světa. Škoda. Jejich dojezd je stále velmi omezený a auta jako taková stojí opravdu hodně peněz. Třeba za toto testované BMW i3 dáte více než jeden milion Kč. Jenže potom, potom už budete jezdit za hubičku. Jenže u toho občas musíte přemýšlet…

Elektromobily jsou hudbou budoucnosti, tedy předpokládám, a tak jsme vyzkoušeli ryzí elektromobil BMW i3. Oproti francouzské konkurenci v podobě Citroën C-Zéro či Peugeotu iOn, je ale tohle BMW opravdovým autem. I když je jeho vzhled, vnější i vnitřní, hodně futuristický, nabízí čtyřčlenné posádce dostatek prostoru.

Design se samozřejmě nemusí líbit každému, je to věc subjektivní, nicméně futuristické tvary í-trojky působí v dnešní automobilové šedi jako zjevení. Nechybí ani typické BMW ledvinky, které tu však plní pouze designovou funkci. Je jen škoda, že se nám do rukou dostalo auto v tak nevýrazné barvě, protože například oranžová i3 z reklamních fotek působí o poznání veseleji.

Interiér hned po otevřené dveří do světa hlasitě křičí, že je také „zelený“. Jsou tu totiž použity pouze recyklované materiály a pravé dřevo i kůže. Palubní desku tvoří tmavý plast se zvláštní strukturou, je vylisován z vláken konopí. Potahy sedadel jsou kombinací kůže (obarvené listy olivovníku) a materiálu s přispěním několika PET lahví.

BMW i3 je čtyřmístné a díky konstrukci s karbonovým kompozitem (CFRP – carbon fiber–reinforced plastic), která umožnila vynechat B-sloupek, je díky protisměrně otevíraným dveřím (je ale nutné nejdříve otevřít přední dveře a až pak ty zadní) perfektní přístup na zadní sedadla. Čtveřice cestujících se do auta usadí pohodlně a cestovat se jim bude příjemně. Řidič a spolujezdec na předních (mimochodem velmi pohodlných) sedadlech se ale budou muset při vystupování cestujících ze zadních sedadel pokaždé odpoutat. Bezpečnostní pás je totiž ukotven na zadních dveřích.

BMW i3 bylo od počátku vyvíjeno jako elektromobil, a tak si inženýři pohráli mohli vše důkladně promyslet. Mohli si pohrát s rozložením hmotnosti, které je díky centrálnímu umístění lithium-iontových akumulátorů v podlaze, elektromotoru (váží 50 kg) i bezestupňové převodovce ideálních 50:50. I přesto, že akumulátor váží bez pár kg čtvrt tuny, celkovou hmotnost auta se podařilo udržet na velmi slušné hodnotě 1 195 kg.

Tím, že BMW i3 nemá spalovací motor a elektromotor je schovaný, nabídne hned dva „kufry“. Ten přední je však dobrý akorát tak na uložení dobíjecího kabelu a nějakých drobností. Ten zadní je sice o poznání větší, nabídne 260 litrů (po sklopení zadních sedaček se zvětší na 1 100 litrů). Není to sice žádná sláva, ale je větší než mají konvenční mrňavá městská auta. Důležité je, že kočárek se do zavazadlového prostoru vejde. Na golf ale budete muset vyrazit s X5, bag do kufu nenarvete.

Dynamika zaručena! Elektromotor pohání prostřednictvím bezestupňové převodovky s řazením D-N-R (místo typického R-N-D) kola zadní nápravy. Přepočtený výkon elektromotoru na 125 kW/170 koní a točivý moment 250 Nm, který je k dispozici prakticky od nulových otáček motoru, dokáže s autem hýbat neskutečně. Zrychlení z 0 na 60 km/h za 3,7 sekundy se vyrovná BMW M3 – přesvědčte se na přiloženém videu. ;) Špatně nezní ani zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy či maximální rychlost omezená na 150 km/h. Od 100 km/h se i3 stejně už moc zrychlovat nechce…

A jaká je výdrž baterií? V propagačních materiálech automobilky se dočtete o hodnotách nebezpečně se blížících dvou set kilometrové hranici, ale nevěřím tomu, že to jde v reálných podmínkách zvládnout. Reálný dojezd nad 100 km se však při plně nabitých akumulátorech dá zvládnout prakticky běžnou jízdou bez problémů i bez výraznějších omezení. Když se budete hodně snažit, zrychlovat zlehka, předvídat a co nejvíce využívat rekuperaci energie při brzdění, dá se počítat s reálným dojezdem na hranici 130 – 140 km.

Pokud by to bylo málo, můžete si za 122 tisíc Kč připlatit verzi REX (range extender), která díky dvouválci v zadní části prodlouží (papírově) dojezd až na 340 km. Bohužel motor nefunguje jako plnohodnotný generátor energie pro elektromotor jako to má například Opel Ampera, ale pouze mu pomáhá. Pokud dojde elektřina v bateriích, i přesto, že máte verzi REX (a benzín v nádrži), dál nepojedete a musíte nabíjet.

Výhodou je, že dobíjecí stanice (tedy většina z nich) jsou v navigaci. Plné nabití z běžné sítě trvá 8 hodin. Po připojení konektoru a zapojení nabíječky vám palubní systém ukáže, kdy přibližně bude auto nabito na plnou kapacitu. Šikovná věcička.

Opravdu příjemně překvapil podvozek í-trojky. Ačkoliv jezdí na 19″ kolech, i když neskutečných užovkách o šíři 155 mm (rozměry 155/70 R 19), je auto pohodlné a skvěle tlumí nerovnosti. Díky nízkému těžišti také zatáčí lépe než kdejaký hot hatch. Jen ve vyšších rychlostech, vlastne až na dálnici, je už méně stabilní. Při manévrování ve městě také oceníte velký rejd s poloměrem otáčení jen 9,86 m.

V BMW i3 vám po většinu času bude stačit pouze plynový pedál, brzdový pedál spojený s kotoučovými brzdami na všech kolech využijete zřídka. Přidáním plynu totiž auto rozjedete, ale ubráním a nebo sundáním nohy nebude auto pomalu brzdit motorem jako v autech se spalovacím motorem, ale díky velké rekuperaci energie začne brzdit hodně. Dokonce tak moc, že se rozsvěcují brzdová světla. Chce to chvilku času a cvik, abyste si na to zvykli.

Test-BMW-i3-BEV-p2

 

Energie z baterií se šetří nejen co nejnižší hmotností, jízdními režimy Comfort, Eco Pro a Eco Pro+ (žádný sportovní režim tady nehledejte), mezi nimiž jsou docela velké rozdíly – Eco Pro+ zvýší dojezd přibližně o 15-20 km tím, že omezí reakce na plyn a ještě více rekuperuje. Energie se šetří také osvětlením LEDkami ve všech světlech i vnitřním osvětlení.

Nekupujte si ale tohle auto, pokud nejste rádi středem pozornosti. Pokud v i3 někam pojedete, počítejte s tím, že si budete připadat jako zvířátka v ZOO. Lidé na vás ukazují, fotí si vás, snaží se vás dojet, aby se podívali a podobně. A nepomohla ani testovaná nevýrazná barva a ošklivá kola… Pokud si i přesto BMW i3 chcete koupit, musíte počítat s tím, že váš účet řádně očeše. Základní cena 936 000 Kč ve verzi čistě na elektřinu a nebo 1 058 200 Kč ve verzi REX se zážehovým dvouválcem není z nejnižších. Za svoje peníze ale dostanete supermoderní auto promyšlené do těch nejmenších detailů…

Druhý pohled (Anina):

Že svět spěje do záhuby s nástupem a postupným rozmachem elektromobilů jsem si myslela do chvíle, než jsem v BMW i3 ujela prvních 20 kilometrů. Moje naivní představa pidi vozítka, které moc nepojede a navíc budu ráda, když dojedu do prvního obchodu a zpátky, se rozplynula jako pára nad hrncem. BMW i3 si mě jednoduše dokázalo získat, hned několika věcmi. Tou první jsou její jízdní vlastnosti. Zrychlení lepší než leckterý sporťák, podvozek, který si posádku doslova hýčká, a skvělá stabilita v zatáčkách. Dostala mě ale i svým vnitřním zpracováním a hlavně nečekaným prostorem, který se ukrývá v na první pohled poměrně malém autě (i3 měří na délku jen čtyři metry!).

Co si ale budeme povídat, každého nejspíše zajímá, kam s tímhle elektroautem reálně dojede a jak dlouho mu bude trvat než ho někde dobije. Tak v prvé řadě, překvapilo mě, jak moc dobře funguje rekuperace energie. Převedeno do praxe to znamená, že z domu vyjdete a na displeji vám bude svítit dojezd třeba 80 kilometrů. Po chvilce poskakování po městě se ale ladně dostanete třeba až na 100 km. A to se ani jednou nedotknete brzdového pedálu. A když už máte pocit, že by to cestou chtělo nabít, stačí auto během nákupu nebo tlachání se známým nechat připojené k nabíječce, kterých už je v nákupních centrech (minimálně po Praze) dost. Ideální situaci mají pak ti, kteří mohou i3 nechat nabíjet třeba doma nebo v garáži přes celou noc. Garantuji vám, že se s autem pak můžete bez problému celý den pohybovat městem a ještě vám dost energie zbyde. A nemusíte se bát, že vás auto zruinuje. Reálně stojí ujetý kilometr v i3 přibližně 0,4 Kč, ale hodně záleží na tom, jaký máte tarif od té které společnosti, přičemž maximální kapacita akumulátorů je 22 kWh.

BMW i3 je takovou malou revolucí, která vás donutí při jízdě přemýšlet, a která vás prostě bude bavit. Zvuk při rozjíždění prodobný USS Enterprise nebo tramvaji, ostatní řidiči, kteří si vás všimnou i kdybyste se vážně snažili být neviditelní. Je to tak jiné. Mrzí mě názory těch, kteří se s elektromobilem a obzvlášť s BMW i3 ani nesvezli a hned to zatracují.Ono to vážně není špatné, je to dokonce hodně vydařené. Tak zkuste dělat závěry až poté, co to na semaforech natřete prakticky všem a ještě vás to nic (vlastně nic moc) stát nebude. :)

Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,i3 BEV
Motor:,elektromotor
Pohon:,zadní kola
Výkon:,125 kW/170 koní
Točivý moment:,250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,7.2 s
Maximální rychlost:,150 km/h
Převodovka:,bezestupňová
Spotřeba paliva (kWh/100 km):,12.9
Dojezd na elektrický pohon:,190 km
Průměrná dojezdová vzdálenost na elektrický pohon:,130 – 160 km
Maximální dojezd:,až 200 km
Kapacita lithium-iontové baterie:,18.8 kWh
Doba dobíjení (DC-rychlonabíjení) (80%):,0.5 hod
Doba dobíjení (např. běžná zásuvka) (80%):,6-8 hod
Energetická účinnost:,
Délka:,3 999 mm
Šířka:,1 775 mm
Výška:,1 578 mm
Rozvor:,2 570 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 195 kg
Objem zavazadlového prostoru:,260 / 1 100 l
Ceník:,k nahlédnutí zde

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru