DS 3 Crossback

Test DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155 EAT8 (2019)

Autor: Ondřej Lilling - 11. 10. 2019


Nejnovějším přírůstkem francouzské značky DS je kompaktní model DS 3 Crossback. Znovu je to crossover, ale tentokrát míří hlavně do městských uliček, kde ho vážně nepřehlédnete. Design je i na poměry značky hodně extravagantní, plný nečekaných prolisů a pozoruhodných detailů. Vášně často budí hlavně žraločí ploutev na B sloupku nebo netradičně tvarované přední světlomety s pásem denního svícení, zajímavých prvků je ale na autě celá řada.

Snad z každého úhlu působí DS 3 Crossback originálně, byť jeho design asi nebude sedět každému. Na své si každopádně přijdou i vyznavači technologických vychytávek, kteří budou žasnout nad vyjížděcími klikami. Stačí se jen přiblížit k autu a auto vás tímhle gestem pozve do kabiny. Něco velmi podobného mají ale už několik let i modely Jaguar Land Rover.

A žasnout nepřestanete ani tady, DS jako by zapomnělo na zažité zvyklosti a interiér pojalo úplně po svém. Tlačítka na palubní desce jsou sdružena v kosočtvercích, mezi kterými našly své místo i výdechy klimatizace. Ergonomické to příliš není, takže na ovládání si budete muset chvíli zvykat, ale na to se tady příliš nehraje.

DS 3 Crossback je jedno z těch aut, kde design předchází funkci. Jestli vám to vadí, máte naštěstí na výběr dostatek aut, kde je tomu naopak. Vnitřek je díky tomu úžasně futuristické dílo, kde nemají své místo třeba ani klasické budíky. Ty nahradil displej s minimalistickou grafikou. Vybrat si můžete hned z několika motivů, ale ani jeden se nedá označit za vyloženě klasický. Po stranách se nachází otáčky motoru a stav paliva, rychloměr je vždy digitální, doplněný o mapu nebo třeba aktuální přetížení. Marně byste tady hledali také klasické ovladače klimatizace, nastavení teploty se provádí přes multimediální systém. Systém je naštěstí docela rychlý, takže to příliš neobtěžuje. Mnohem víc zamrzí, že klimatizace může být pouze jednozónová, to už se dnes u prémiových crossoverů příliš nenosí.

Naprosto špičkové jsou použité materiály v interiéru, špičkovou kůží Nappa je obšitá palubní deska či dveří výplně a luxusně pojatá sedadla mají prošívání ve stylu vrcholných limuzín. Dojem z interiéru je skutečně výjimečný, byť v některých detailech nezapře svoji technickou spřízněnost s běžnými modely francouzského koncernu PSA. Povědomé vám budou hlavně páčky pod volantem nebo dveřní kliky, jsou to ale jen detaily.  

Z hlediska prostornosti nepředvádí DS 3 Crossback žádné kouzelné triky, je to kompaktní crossover, takže na zadních místech prostorem příliš nehýří, zejména co se prostoru pro hlavu týče. Že budou zadní sedadla plnit spíše nouzovou funkci naznačuje i malý úhel rozevření dveří, který ztěžuje nastupování, či malé okno, kde snižuje výhled i ona designová ploutev. Kufr je se svými 350 litry docela slušný, absence elektrického víka kufru je ale v prémiové třídě nedostatkem, který mu budou majitelé odpouštět hodně neradi. A to i kvůli tomu, že tlačítko na otevírání se nachází až u registrační značky, takže si pokaždé zašpiníte ruce.

DS 3 Crossback

Jezdí také prémiově?

Už jsme si řekli, že DS 3 Crossback vypadá zvenku i zevnitř dostatečně dobře na to, aby mohl se vztyčenou hlavou stát třeba vedle Audi nebo Lexusu. Dokáže ovšem stejně dobře také jezdit? Technicky stojí na modulární platformě CMP, kterou dostává jako první model skupiny PSA. Nikterak výjimečná technika to ale není, vpředu se nachází McPherson, vzadu pak klasická torzní tyč.

Ničím nevyniká ani nabídka pohonných jednotek, ze zážehových motorizací je na výběr pouze zážehová tříválcová dvanáctistovka, a to hned v několika výkonových variantách, čtyřválec je v nabídce jenom jeden, a to pouze na naftu. Do testu dorazila zážehová verze hned v nejsilnějším provedení, kterou poznáte i podle dvojice výrazných koncovek výfuku po stranách. Jenže je to pořád tříválec, nic lepšího vám DS nedá, což je vážně trochu škoda.

Parametry jsou ovšem vzhledem k objemu velmi slušné, výkon 155 koní vrcholí v 5500 otáčkách za minutu a točivý moment 240 Nm máte pod pravým kotníkem už od 1750 otáček za minutu. Na stovku se dostane za 8,2 sekundy a jede až 208 kilometrů v hodině. Motor slušně táhne od nízkých otáček, to nejlepší ze sebe ale pochopitelně vydá v těch středních.

Dynamika autu rozhodně neschází, vzhledem k nejvýkonnější motorizaci v nabídce by ale cokoli jiného byla ostuda. Pod plynem motor sice trochu vrní, ale kabina je naštěstí velmi dobře izolovaná od vnějšího světa. Co mi vadilo mnohem, mnohem více, byly vibrace na volnoběh. To není typické ani pro mnohem levnější auta s tříválcem, u luxusního modelu by se něco takového vůbec nemělo vyskytovat.

DS 3 Crossback

Převodovka je ovšem s motorem sladěná velmi dobře, nezmatkuje a řadí hladce. Díky osmi rychlostním stupňům se drží při zemi i spotřeba paliva, která se v závislosti na stylu jízdy pohybuje mezi šesti litry při klidné jízdě a osmi při trochu sportovnějším svezení.

Proti tomu nic nenamlouvá ani podvozek, který představuje ideální kompromis mezi komfortem a jistotou. Navzdory jednodušší konstrukci zadní nápravy je v zatáčkách hodně stabilní, byť občas na nerovnostech odskočí, není to nic, co by vás mělo vyděsit. Komfort pružení je velmi slušný, maximem jsou u DS 3 osmnáctipalcové disky s docela velkým profilem pneumatik, které se na pohodlí také pozitivně projevují.

Závěr a cena

Jestli chcete být středem pozornosti, tak už asi máte vybráno. Jen těžko si mezi malými crossovery můžete pořídit něco výraznějšího. Dobrou zprávou je, že DS 3 Crossback odvádí dobrou práci ve všech důležitých parametrech, jako jsou komfort nebo kvalita interiéru. Zádrhel může představovat cena, která sice začíná na relativně přijatelných 560 tisících, jenže stačí přihodit věci jako je hi-fi Focal za 32 tisíc nebo sedadla čalouněná kůží Nappa za 75 tisíc a dostanete se mnohem, mnohem výše.

Verzi s nejsilnějším zážehový motorem ve výbavě Grand Chic pořídíte za 780 tisíc a konečnou sumu to rozhodně nepředstavuje. Nezabere příliš práce vyhoupnout se s finální částkou k milionu, což vážně není málo. Na rozdíl od jiných prémiových značek k tomu ovšem DS přihazuje výjimečné zacházení, pod čímž si představte vyzvednutí auta v případě servisu, asistenční služby či pětiletý servis včetně dílů.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,DS
Typ:,DS 3 Crossback
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1190 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,115 kW/155 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,240 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.2
Maximální rychlost:,208 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.8 / 4.3 / 4.9
Emise CO2:,115 g/km
Objem nádrže:,44 litrů
Délka:,4118 mm
Šířka:,1802 mm
Výška:,1534 mm
Rozvor:,2558 mm
Pohotovostní hmotnost:,1205 kg
Objem zavazadlového prostoru:,350 / 1050 dm3
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru