Test Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW S&S 4WD

Test Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW S&S 4WD

Autor: Pavel Srp - 25. 2. 2018


Dacia je automobilkou, která si zaslouží respekt. Vyrábí levná auta, která potěší výdrží, ale vlastně i docela příjemně jezdí. Po týdenním testování nové generace modelu Duster jsme byli příjemně překvapení. A proč? Čtěte dál.

I když to nevypadá, je to nová generace

Když se na testovaného Dustera podíváte a vybavíte si toho předchozího, vlastně byste si mohli myslet, že jde jen o nějaký facelift. V Dacii na to šli podobně jako Mercedes-Benz u nové třídy G, sice využili původní techniku, ale postavili úplně nové auto. A protože design u první generace fungoval i po letech, rozhodli se ho jen rozvinout. A je to dobře, protože Duster stále vypadá robustně a do světa hrdě hlásá, že se jen tak něčeho nezalekne.

Stejně jako první generaci dostal i tu druhou na starosti mongolský designér Erde Tungaa. Přední část je předchůdci podobná nejvíce, má však jinou grafiku světel s LED denním svícením, jinou masku i přepracovaný nárazník. Více se však liší bok, který dostal výrazný plastový panel za přední kolo, v němž se pro verze s pohonem všech kol navíc hrdě vyjímá chromovaný nápis 4WD. Trochu vpřed je posunuté i čelní sklo, to ale na pohled poznat nelze. Změny lze pozorovat také v zadní části, kde na první pohled upoutají zcela nově tvarované sdružené svítilny.

Test Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW S&S 4WD

Potěší interiér. Ten se oproti první generaci proměnil velmi výrazně. A to nejen vzhledově, ale také zpracování a celkovým dojmem. V testovaném autě, které mělo vážně bohatou výbavu, na mě rozhodně nedýchala atmosféra nutného šetření. Duster má jako vůbec první Dacia například automatickou klimatizaci jejíž ovladače jsou vyvedeny na pohled velmi hezky s displeji uprostřed – vybavujete si, že to podobně má třeba i Audi? :D Mezi nimi se nacházejí také další tlačítka, ta jsou ale hodně malá. Testovaný kus byl vybaven také navigací s barevným displejem, jehož grafika byla hodně jednoduchá, ale vcelku přehledná.

Když už jsem zmínil výbavu, je třeba dodat, že si dnes Duster nezadá ani s mnohem prestižnějšími značkami, však považte sami. Dacia vám nabídne třeba parkovací senzory vzadu, ale i vpředu (ačkoliv jsou dodělávané, mají speciální ovládání a pípají jinak než ty zadní), hlídání mrtvého úhlu ve vnějších zpětných zrcátkách a nebo asistenta sjíždění kopců. Nechybí ale ani ovládání rádia na páčce pod volantem, ovládání některých funkcí na volantu a nebo panoramatický kamerový systém. Je jen škoda, že tato tlačítka nejsou podsvětlena a ve tmě tak budete tápat. Potěší také fakt, že po aktivaci tempomatu se v budíkách ukáže nastavená rychlost. To nenabízejí ani některá mnohem dražší auta. Příliš se mi nelíbilo ani ovládání hlasitosti rádia tlačítky přímo nad displejem, raději bych klasické „kolečko“.

Jedna z věcí mě však z příplatkového ceníku na jedné straně strašně lezla na nervy, ale na straně druhé jde naopak o velmi příjemnou věc. Je tím bezklíčkový přístup do auta. To samo odemyká a zamyká (ano, opravdu cvaknou zámky) auto, jakmile se člověk s klíčem v kapse k autu přiblíží a nebo od něj odejde. Každé zamčení vozu auto ohlásí také akusticky, ozve se od něj dvojité zatroubení, je to ale nepříjemný zvuk a pokud domů přijíždíte v brzkých ranních hodinách, sousedi to jistě ocení… Jde to vyřešit tak, že hned po vystoupení a zavření dveří stiskněte na ovladači („karta“ jako mají renaulty) zamykací tlačítko. V takovém případě se totiž auto zamkne „potichu“. Podobně otravně Dacia troubí i pokud máte nastartované auto a odejdete z něj, třeba otevřít branku nebo garáž, s klíčem v ruce.

Test Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW S&S 4WD

Technika je robustní

Nový Duster se stejně jako předchůdce nabízí s benzinovými i naftovými motory, ale také s pohonem předních a nebo všech kol. Dacia má ale řešení i pro řidiče, kteří se nechtějí zabývat zbytečným řazením, protože pro testovaný, nejvýkonnější naftový motor nabízí i možnost automatické dvouspojkové převodovky EDC, přijdete ale o možnost pohonu všech kol. A my jsme právě Dacii Duster s nejvýkonnějším nafťákem pod kapotou a pohonem všech kol otestovali.

1,5litrový čtyřválec je přeplňovaný turbodmychadlem, nabízí výkon 80 kW/109 koní a točivý moment 260 Nm. Nejde o žádného trhače asfaltu, motor si musí poradit s autem vážícím přes 1,4 tuny. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za neoslnivých 12,4 sekundy a maximální rychlost je 169 km/h. Jenže o dynamiku v tomhle autě nejde, nebude vám chybět. Tady se hraje hlavně na pohodlí.

Vzhledem k tomu, že druhá generace přebírá částečně platformu té první, jejíž historie sahá až k první generaci Nissanu X-Trail, dá se očekávat, že půjde opět o fortelné auto. A je tomu tak. Stejně jako základ podvozku, z nissanu pochází i systém pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou. V interiéru je mezi sedadly otočný ovladač, kterým se čtyřkolka nastavuje. K dispozici je režim 2WD, 4WD a 4WD Lock. První dva, jak název napovídá, jsou pro pohon pouze dvou (předních) a nebo automaticky přiřaditelný pohon všech kol (4WD). Poslední 4WD Lock je „jen rychlejší“ 4WD a jak funguje se můžete podívat ve videu.

Manuální šestistupňová převodovka má hodně dlouhé převody. V mnoha jiných autech jsem zvyklý v určitých rychlostech řadit určité rychlostní stupně, ale tady bylo potřeba ve městě vždy jednu ubrat. 50 km/h na pětku nejde, musíte mít čtyřku, protože jinak je motor podtočený a nepříjemně hučí. Nutno také dodat, že převodovka není etalonem přesnosti.

Není ho na silnice škoda?

Dacia Duster překvapí tím, jak se po silnici pohybuje. Podvozek je naladěn neskutečně plavně a přes nerovnosti se přenáší s příjemnou lehkostí. Kanály, retardéry a nebo nerovnosti vůbec není potřeba nijak řešit, protože auto se přes ně přenese s naprostou jistotou a v tichosti. Za celý testovací týden, za který jsme najeli asi 700 kilometrů, se od podvozku neozvala ani jediná rána. Mohou za to jistě nejen dobře sladěné a nastavené tlumiče a pružiny, ale také vcelku vysoké pneumatiky na 17“ discích, které jsou v nejnižší výbavě Prestige v základu. Pro druhou generaci dusteru jsou takto velká kola novinkou, první generace mohla mít maximálně 16“ disky.

Bát se sjet mimo silnice rozhodně nemusíte. Za pohon všech kol se připlácí 45 tisíc, ale pokud takový příplatek učiníte, dostanete velmi schopné auto. Možným mínusem může pak být jen to, že se díky zástavbě pohonu všech kol zmenší objem kufru. Zatímco dvoukolka nabídne pro zavazadla až 445 dm3 prostoru, čtyřkolka jen 411 dm3.

Test Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW S&S 4WD

Pro jízdy mimo hladké silnice je auto docela slušně vybaveno. Kromě světlé výšky 210 mm, jsou to také vysoké nájezdové úhly (vpředu: 30°, vzadu 33°) i přejezdový úhel (21°). Jistotu pohybu i na mokré trávě nebo v bahně dodá pohon všech kol, ale redukční převodovku nebo uzávěrky diferenciálů byste hledali marně. Redukční převodovku tady má do jisté míry nahrazovat kratší první rychlostní stupeň.

Jízda

Duster mezigeneračně přidal na odhlučnění. Lepší aerodynamický komfort je od motoru, ale i od podvozku, inženýři přidali také tlustší skla. Za volantem řidič ocení zejména klid a pohodu, která z auta vyzařuje, na nějaké zběsile rychlé přesuny vás nebude nic ponoukat. A to ani měkčí naladění podvozku se značnými náklony v zatáčkách, jakkoliv auto působí jistě.

O pohon se stará poměrně malý motor, který se podle technických údajů chlubí velmi nízkou spotřebou paliva. Tu udává v kombinovaném režimu jen 4,7 l/100 km. Praxe prozradila, že ta reálná se podle údajů na palubním počítači zase tolik neliší. Na konci testu jsme totiž na displeji odečetli hodnotu 5,3 l/100 km.

Test Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW S&S 4WD

Závěr a cena

Nová generace Dacia Duster nám ukázala, že jde o velmi příjemné auto na každodenní ježdění, které je jako dělané na typické české silnice. S těmi si totiž umí poradit jako málokteré jiné auto a nepotřebuje k tomu ani adaptivní podvozek. Je příjemně tiché, pohodlné, ale i úsporné. Pohled do ceníku prozradí také možnost velmi bohaté výbavy. Druhá generace Dusteru rozhodně nepůsobí jako auto, které ořezávalo náklady.

Testované auto bylo v nejdražší možné specifikaci, která zahrnovala nejen nejdražší motor z nabídky spojený s pohonem všech čtyř kol, ale také prakticky zcela vyškrtanou příplatkovou výbavu (chybělo jen kožené čalounění) a ani tak se cena nepřehoupne přes půl milionu korun.

Nejlevnější verze v základní výbavě Access startuje na 259 900 Kč. O pohon se bude starat atmosférická jednotka 1,6 SCe se 115 koňmi, Nejlevnější čtyřkolka je až v druhé nejvyšší výbavě Comfort a nabízí se s benzinovým motorem 1,2 TCe za 395 900 Kč a nebo s testovaným dieselem za 421 900 Kč. Mimochodem, v nabídce je také verze na LPG.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Poměrně tichý a kultivovaný motor,Průměrná dynamika
Spotřeba paliva,Nepřesná převodovka
Schopnosti na silnici i mimo ni,Ovládání hlasitosti na rádiu
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Duster 1.5 dCi 80 kW/109 k S&S 4WD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 461 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,80 kW/109 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,260 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.4 s
Maximální rychlost:,169 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.8 / 4.7 /4.7
Emise CO2:,123 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 341 mm
Šířka:,1 804 mm
Výška:,1 682 mm
Rozvor:,2 676 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 416 kg
Objem zavazadlového prostoru:,411 / 1 444 dm3
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru