test-2019-bmw-x4-m40d-xdrive- (25)

Test BMW X4 M40d xDrive (2019)

Autor: Pavel Srp - 28. 4. 2019


První bylo BMW X6, teprve z jeho druhé generace se vyvinulo BMW X4. V nových generacích obou SAC je to ale jinak. První je tu X4, která předznamenává to, jak bude vypadat nové BMW X6.

BMW X4 už jsme v testu měli. Loni na podzim to bylo s benzinovým čtyřválcem, tentokrát se do testu dostala verze s nejvýkonnějším vznětovým motorem, kterou ladilo oddělení BMW M Performance. Týden jsme jezdili v BMW X4 M40d xDrive a co jsme zjistili?

Test BMW X4 30i xDrive (2018)

Dotek BMW M Performance je znát

To, že nejde o běžnou verzi BMW X4, poznáte už při pohledu zvenku. I když se design nemusí příliš lišit od obyčejné verze, protože M40d (případně M40i) dostaly standardně M aerodynamický paket, k některým jiným motorizacím si za něj  můžete připlatit. I tak je tu několik věcí, které verze M Performance odlišují.

V prvé řadě jde samozřejmě o označení modelu na zádi s typickou M s trikolorou. Stejné M se nachází na předních blatnících. K tomu je tu ale také několik dalších drobností. Speciální kryty v barvě Cerium Grey jsou na vnějších zpětných zrcátkách a brzdové třmeny mají standardně modré lakování s logy M. A konečně jsou to i koncovky výfuků. Ty jsou mimochodem vyvedeny v obou rozích zadního nárazníku.

Také v interiéru je několik změn. Opět jsou to ale drobnosti. V kapličce přístrojů lze nalézt označení M40d a po otevření dveří si vpředu také všimnete prahových lišt s označením M40d. Vše ostatní je vlastně běžné, ale nevadí to, protože to funguje.

test-2019-bmw-x4-m40d-xdrive- (50)

M40d xDrive: šest válců, tři litry, dvě turba a pohon všech kol

Pod kapotou je velmi příjemný motor, který dokazuje, proč některé naftové motory máme rádi. Má totiž správný počet válců, ale hlavně dostatek elánu i chuti. Motor je spojen výhradně s pohonem všech kol xDrive, který preferuje zadní nápravu, a s automatickou osmistupňovou převodovkou. Zní to možná zvláštně, ale tohle pohonné ústrojí BMW X4 vážně sluší.

Technické údaje prozradí, že řidiči a jeho pravé noze poskytne výkon 240 kW/326 koní a točivý moment 680 Nm, což je i na auto vážící bezmála dvě tuny hodně. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 4,9 sekundy! Maximální rychlost je obligátně omezena na 250 km/h.

Pokud by to pro vás přece jen nebylo to pravé, pak je v nabídce i benzinová verze M40i (tu jsme zkoušeli v X3 M40i) anebo vrcholné a ostré X4 M, které už lze také objednávat.

test-2019-bmw-x4-m40d-xdrive- (14)

Pohoda nebo rychlost?

To, že jde „jen“ o verzi M Performance, prozrazuje, že sice bude „sportovnější“, ale rozhodně ne tolik jako plnokrevná eMka. I když je podvozek opravdu nalazen pro sportovnější jízdu, stále se s autem dá jezdit každý den za pracovními nebo jinými povinnostmi. Může za to samozřejmě i fakt, že je adaptivní (za příplatek), a umí tedy měnit svoji tuhost, ale i charakteristiku.

V komfortním režimu, který jsme po dobu testování používali nejvíce, sice o nerovnostech víte více, než u nedávno testovaného X4 30i, ale nikoliv tak, že byste drkotali zuby. Podvozek přitom stále držel kola na zemi i na rozbitých silnicích a ani větší výmoly nedoprovázel nepříjemnými rázy nebo snad ránami. „Kočičí hlavy“ si sice užívat nebudete, ale těch i v centru Prahy stále ubývá.

Kdykoliv se před námi ale zjevila okreska, která nám ukazovala krásné zatáčkovité pasáže, jízdní režim jsme přepínali do sportovního nastavení. Mimochodem v nabídce také režim Sport+ s omezenou stabilizací, či lze stabilizaci zcela deaktivovat. Ve sportovním režimu (normálním i plus) X4 M40d příjemně ztuhne a zostří (a navíc přidá zvuk z reproduktorů) a pocitově se zmenší a zlehčí. Díky preferenci zadní nápravy (verze M Performance mají standardně M sportovní diferenciál) se přitom do zatáček vrhá velmi ochotně a netlačí se – samozřejmě pokud to nepřeženete s nájezdovou rychlostí – ze zatáčky po tečně ven. Příjemné překvapení.

test-2019-bmw-x4-m40d-xdrive- (23)

Motor má navíc opravdu dost síly na to – a navíc i docela pěkný zvuk – abyste si jízdu zatáčkami opravdu užili. Pokud budete s autem pracovat správně, může se vám stát, že budete prohánět mnohem agilnější hot-hatche, jejichž řidiči se vám budou snažit ujet. V suv-éčku (teda sac-éčku, protože BMW auto označuje jako SAC = Sports Activity Coupé)!

Motor se přitom díky dvojici nestejně velkých turbodmychadel ochotně zvedá i z nízkých otáček, ačkoliv výraznější zátah přichází až kolem 1500 ot./min (maximum točivého momentu přichází v 1750 ot./min). Mohutný tah pak ale vydrží až přibližně k 4500 ot./min. Pokud motor nemá optimální otáčky, přeřadí automatická převodovka (žádná dvouspojka!) během okamžiku – tedy rychle a přitom hladce – tak, aby se motor do ideálního tempa dostal. Spolupráce převodovky a naftového šestiválce je perfektní.

Praktičnost a vnitřní prostor

Tak ale bude auto jezdit spíše méně. Častěji stráví v běžném životě, kde posádka ocení více praktičnost a prostornost. A v tomto případě je na tom druhá generace BMW X4 dobře. Na předních i na zadních sedadlech se průměrně vzrostlí cestující posadí bez problémů. Dost místa budou mít na hlavu, ale i na nohy, ačkoliv na předních sedadlech ho trochu omezuje široký tunel pro kardan.

test-2019-bmw-x4-m40d-xdrive- (63)

BMW X4 ještě nedostalo novou palubní desku jako větší BMW X5, takže tu je stále „původní“ rozvržení ovladačů. Pokud jste tedy někdy nějaké BMW vlastnili nebo řídili, budete se tu cítit jako doma. Ovladače jsou rozmístěny intuitivně a ovládat se dají i poslepu. Nechybí samozřejmě ani ovládání gesty, s nímž přišlo poprvé v nové generaci aktuální BMW řady 7.

Závěr a cena

BMW X4 M40d xDrive přichází s příjemným motorem, který dokazuje, že naftové motory se k takovému autu hodí. Masivní točivý moment dovolí autu v klidu jezdit v nízkých otáčkách, v nichž navíc neobtěžuje žádným duněním nebo jinými nepříjemnými projevy. Naopak mu nedělá problém ani ostřejší jízda. A spotřeba paliva? Čekali byste od dvoutunového SUV s tímto výkonem a jízdní jistotou schopnosti jezdit za 7 litrů na 100 kilometrů?

Pohled do ceníku prozradí, že nejnižší cena je 1 322 100 Kč s DPH. To je za verzi X4 20i xDrive s benzinovým čtyřválcem. Mimochodem pohon všech čtyř kol xDrive i automatická převodovka je ve standardu pro všechny motorizace bez výjimky. Testované X4 M40d xDrive je ale samozřejmě dražší. Jeho cena začíná na 1 859 000 Kč s DPH.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X4 M40d xDrive
Motor:,řadový šestiválec (R6)
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (xDrive)
Výkon:,240 kW/326 koní při 4400 ot./min
Točivý moment:,680 Nm při 1750 – 2250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.3 / 6.3 / 6.6
Emise CO2:,173 g/km
Objem nádrže:,68 litrů
Délka:,4752 mm
Šířka:,1918 mm
Výška:,1621 mm
Rozvor:,2864 mm
Pohotovostní hmotnost:,1970 kg
Objem zavazadlového prostoru:,525 / 1430 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru