Test BMW M550d xDrive Touring (2018)

Test BMW M550d xDrive Touring (2018)

Autor: Pavel Srp - 24. 4. 2018


Nejvýkonnější vznětový motor má u BMW označení 50d. Zatímco pro X5 a X6 má „jen“ tři turbodmychadla, v nových BMW řady 7 a řady 5 má turbodmychadla čtyři! A my jsme teď vyzkoušeli kombík řady 5.

Tři jsou více než čtyři

Oproti předchozí generaci BMW M550d, které mělo tři turbodmychadla, dostala ta aktuální čtyřnásobné přeplňování. Technicky nový motor vychází z toho předchozího, ale se zvýšením počtu turbodmychadel samozřejmě vzrostla také síla motoru. Výkon je 294 kW/400 koní a točivý moment vrcholí 760 Nm. To znamená nárůst o 19 koní a 20 Nm. Zajímavější je ale zkrácení času potřebného ke zrychlení z 0 na 100 km/h, tomuto rychlému kombíku to nyní zabere jen 4,6 sekundy (předtím 4,9 sekundy), maximální rychlost zůstává stejná, jde o elektronicky omezených 250 km/h.

Motor samozřejmě nedostal jen jedno turbodmychadlo navíc, ale prošel mnoha dalšími změnami. Jmenujme například zvýšení maximálního tlaku ve spalovacím prostoru na 210 barů. Blok je navíc vyztužený, dostal nová těsnění, přepracovaný systém recirkulace výfukových plynů, modifikované chlazení a tak dále.

Test BMW M550d xDrive Touring (2018)

Pokud vás zajímá, jak čtyřnásobné přeplňování funguje, pak vězte, že to rozhodně není jednoduchá věc. V nižších otáčkách pracují kvůli rychlým reakcím dvě nízkotlaká turbodmychadla, k nimž se postupně začne přidávat třetí, větší, vysokotlaké. To čtvrté přijde ke slovu přibližně ve 2500 ot/min a zůstává v chodu až do omezovače. Maximum točivého momentu pak leží mezi 2000 ot./min až 3000 ot./min, maximum výkonu ve 4 400 ot./min. Pokud na plynový pedál šlápnete s velkou razancí, malá turbodmychadla budou odpojena pomocí obtokového ventilu hned, aby naopak nebrala výkon, a do práce se zapojí rovnou obě velká turba. Ta mají proměnlivou geometrii lopatek.

Mohutně táhne

Nejdůležitější je, že v praxi vůbec nepoznáte jak celá „turbosoustava“ funguje, vše je hladké a zcela plynulé. Ostatně kdybyste něco poznali, bylo by to vážně špatné, speciálně u auta z této cenové relace… Po sešlápnutí plynu se dostaví „pouze“ masivní zátah. Je jedno, jakou jedete rychlostí, akcelerace bude působivá vždy. Nutno však dodat, že nebude agresivní, spíše plynulá, a auto ji navíc vcelku maskuje. S trakcí nemá BMW M550d problém ani při plném plynu na rozjezdu z místa, protože je sériově vybaveno pohonem všech kol xDrive.

Dokonalou symfonii pohonného ústrojí dotváří perfektně řadící a celkově dobře pracující osmistupňová automatická převodovka ZF. Ta v automatickém režimu řadí nejen hladce, ale i rychle. Ve sportovním režimu však s autem – ostatně jako všechna BMW – „sportovně“ cukne. Zákazníci to tak prý chtějí, mně to vadí. A vadí mi také ve sportovním režimu falešný zvuk z reproduktorů. Proč? U naftového kombíku?

Test BMW M550d xDrive Touring (2018)

Potěší naopak, že jde o skvěle ovladatelné auto, které, ačkoliv nedokáže zcela zamaskovat svoji dvoutunovou hmotnost, dokáže být i v hodně zatáčkovitých pasážích silnic obratné. Nezklamou ani brzdy, protože, jak se na model M Performance sluší, jsou tu velké brzdové kotouče, do nichž se zakusují modré brzdové třmeny M Performance. Rychlé dovádění na okreskách sice BMW M550d xDrive zvládá s grácií, je to ale styl jízdy, pro který nebylo BMW M550d xDrive prapůvodně určeno.

Komfort nechybí

Přepněte zpět na komfortní režim, zvuk motoru z reproduktorů utichne, převodovka zařadí vyšší rychlost, otáčky motoru klesnou a podvozek změkne – neplést s „vyměkne“. Geny BMW M Performance tu jsou stále přítomny. Podvozek je oproti běžnému naftovému kombíku řady 5 nižší o 20 mm a jeho naladění je celkově tužší.

Hlavním teritoriem jsou ale spíše dlouhé přesuny, pro které se tento kombík hodí skvěle. Připravte si plavecký oděv, nasedněte večer do auta a vyrazte na cestu. Když budete ráno vystupovat u Jaderského moře, vaše hlava bude možná utahaná, ale tělo bude svěží. Sedadla jsou perfektně tvarovaná, jsou příjemně tvrdá a mohou být masážní. Skočte do moře, zaplavte si, dejte si pořádný oběd, zmrzlinu a můžete vyrazit zpátky.

Test BMW M550d xDrive Touring (2018)

Taková cesta by vás nakonec nevyšla – z pohledu pohonných hmot – ani nijak draze. Pokud budete jezdit rozumně, nebudete příliš razantně přidávat a budete-li se +/- držet rychlostních limitů, pak se bude spotřeba paliva mezi 8 a 9 l/100 kilometrů. Pokud po cestě narazíte na nějakou zábavnou silničku a necháte se unést, pak spotřeba vzroste docela rychle a bez problémů nad 10litrovou hodnotu. Dokázal bych si také u takového typu auta představit trochu větší nádrž než je 66 litrů.

Pořád je to kombík, praktičnost mu nechybí

Zavazadlový prostor nabízí přístup jak klasicky otevřením pátých dveří (víko může být elektricky ovládané), tak také pouze sklem. To je velmi dobrý nápad pro případy, kdy potřebujete do kufru dát (a nebo naopak vyndat) jen něco malého. Starosti si nemusíte dělat ani s krycí roletkou, ta se totiž elektricky zvedne a pak opět elektricky zajede zpět.

Objem zavazadlového prostoru je v základním uspořádání 570 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel, která jsou dělená v poměru 40:20:40 a sklápějí se elektronickým odjištěním, se dá objem zvětšit až na velmi slušných 1700 litrů. Podlaha kufru je rovná a samotný zavazadelník je tvarován pravidelně. U všech kombíků řady 5 je zadní náprava vybavena vzduchovým odpružením s funkcí udržování stálé světlé výšky bez ohledu na zatížení vozu. A to je docela potřeba, protože u verze M550d xDrive Touring je užitečná hmotnost 665 kg.

Test BMW M550d xDrive Touring (2018)

Samotná kabina je z hlediska designu poměrně decentní. I když jde o verzi BMW M Performance, nejsou tu žádná sportovní sedadla ani podobné věci, je tu jen několik decentních doplňků a log „M“ s trikolorou. Z pohledu prostoru na tom je v přední části pětkové BMW naprosto bez problémů pro nadprůměrně vzrostlé jedince, na zadních sedadlech je místa méně. Deficit může posádka cítit zejména v prostoru pro kolena. Nejde ale o nic tragického, čtyřčlenná posádka zvládne i dlouhé cesty.

Závěr a cena

BMW M550d xDrive Touring je autem, které spojuje praktičnost, dynamiku a vlastně i příznivou spotřebu paliva. Pohodlně vás navíc odveze z jedné strany Evropy na druhou i s poměrně velkým nákladem. Jenže… Když si vybavím, jak fungují verze 30d a nebo 40d a jaká je reálná využitelnost síly motoru v běžném světě, pořád přemýšlím nad tím, proč za M550d dát o 680 (530d xDrive Touring), respektive 560 (540d xDrive Touring) tisíc korun víc. O tolik lepší podle mého názoru nejvýkonnější vznětová verze není.

V ceníku se dočtete, že základní cena pětkového kombíku ve verzi M550d xDrive Touring začíná na 2 405 000 Kč s DPH. Všechny ceny uvádíme s DPH.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Design a zpracování interiéru,Nižší užitečná hmotnost oproti ostatním motorizacím
Pružnost motoru,Nevelká palivová nádrž
Perfektní auto na dlouhé trasy‚ pobaví ale i na okreskách,Příliš vysoká základní cena ve srovnání s ostatními vznětovými verzemi
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M550d xDrive Touring
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2 993 ccm
Plnění motoru:,4x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 xDrive
Výkon:,294 kW/400 koní při 4400 ot./min
Točivý moment:,760 Nm při 2000 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.6 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.1 / 5.9 / 6.7
Emise CO2:,176 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4942 mm
Šířka:,1866 mm
Výška:,1464 mm
Rozvor:,2975 mm
Pohotovostní hmotnost:,1955 kg
Objem zavazadlového prostoru:,570 / 1700 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru