test-2020-bmw_m440i_xdrive_coupe- (2)

Test BMW M440i xDrive Coupé (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 12. 1. 2021


To hlavní, o čem se u nového BMW řady 4 mluví, jsou přední ledvinky. O těch ale teď mluvit nebudeme, v pár následujících odstavcích se podíváme na to, jak se (se zatím vrcholnou) čtyřkou jezdí.

Šest válců a pohon všech kol

BMW řady 4 vychází z již dříve představeného BMW řady 3 a stejně jako ono nabídne pohon čtyřválcovými a šestiválcovými motory, kombinující pohon zadních anebo všech kol. Pohonné jednotky se (až na BMW M4) pojí výhradně s automatickými převodovkami.

Pokud byste ale chtěli pod kapotu čtyřky naftový šestiválec, na rozdíl od řady 3 neuspějete. Naftové motory jsou totiž k dispozici pouze jako 420d, respektive 420d xDrive, což značí dvoulitrový čtyřválec. Naopak benzinový šestiválec lze kromě vrcholného M4 pořídit i v testovaném M440i xDrive.

test-2020-bmw_m440i_xdrive_coupe- (33)

Jde o třílitrový řadový šestiválec s přeplňováním jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. Pojí se výhradně s pohonem všech kol xDrive, který preferuje zadní nápravu. A jde o pořádně kořeněný motor, vždyť řidič svou pravou nohou ovládá 275 kW/374 koní a 500 Nm. Díky tomu dokáže zrychlit z místa na stovku za působivých 4,5 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Mild-hybridní technika

Jedna novinka tu však oproti předchozím motorizacím 40i přesto je a všimnete si toho hned, jak budete chtít vypnout režim Start/stop. Tlačítko na jeho deaktivaci tady totiž není, je to mild-hybrid, takže se motor na semaforech, na křižovatkách, ale občas i při jízdě bude vypínat. Tomuto šestiválci k lepší efektivitě totiž pomáhá 48Voltový startér/generátor. Při jízdě to ale (až na neustále aktivní Start/Stop) nepoznáte. Zajímavé také je, že jiné značky u svých mild-hybridů deaktivaci systému Start/Stop umožňují…

S tím se pojí možnost změny zobrazení digitálního přístrojového štítu. Pokud se proklikáte Menu do zobrazení, budete si moci vybrat, jestli v pravé polovině chcete mít otáčkoměr (i když se stupnicí proti směru hodinových ručiček) nebo ekonoměr, podobně jako to mají elektromobily a Rolls-Royce. Měnit se v pravém „budíku“ dají měnit i hodnoty palubního počítače, ale nic jiného změnit nelze. Šablona je tu jen jediná. Přehledné to je, grafika je jemná a zobrazení je skvělé i na ostrém slunci.

test-2020-bmw_m440i_xdrive_coupe- (24)

Mild-hybridní pohonná jednotka se do práce zapojuje docela často a motor nechává zhasnout i při jízdě po městě, kdy auto plachtilo bez nastartovaného motoru. Zvládne to ale jen chvíli a v případě, kdy se řidič dotkne plynového pedálu nebo šlápne na brzdový pedál, motor se okamžitě nastartuje. Vzhledem k jemnosti jeho reakcí (i v případě systému Start/Stop) to nakonec nijak neobtěžuje.

Rychlé a jisté

I když je tahle čtyřka na poslech decentnější, rozhodně jí to neubralo nic na rychlosti, ba právě naopak. Ve srovnání s předchozí generací sice zmizela možnost kombinace s manuální převodovkou a pohonem zadních kol, ale auto zrychlí na stovku skoro o půl sekundy rychleji. A věřte nám, že je to pořádný kalup. Testovaný kus ovšem nepřekvapí jen zrychlením z místa, nýbrž i pružným zrychlením, kterému pomáhá i skvěle fungující a rychlá osmistupňová automatická převodovka ZF.

Nejnovější automobilové modely musejí dodržovat všemožné přísné limity a nejinak je tomu i u testovaného BMW M440i xDrive Coupé. Poznáte to hned po nastartování. Ne snad, že byste neslyšeli vůbec nic, ale oproti dřívějším dobám je motor o poznání tišší. A nezmění se to příliš ani při jízdě, kde ale v interiéru přispívají reproduktory.

Jak si můžete poslechnout ve videu výše, BMW M440i o zvuk ale nepřišlo zcela. Stále se z jeho dvojice koncovek výfuku ozývá pěkný zvuk, jen ho nedoprovází žádné výrazné prskání nebo střílení. A to ani při přeřazení nebo při ubrání plynu. A je jedno, jestli máte ekologický, komfortní nebo sportovní režim (na ten se ale vypíná Start/Stop).

Pokud ale pojedete klidně na komfortní, ekologický anebo adaptivní režim, pak vás překvapí, jaký je v kabině klid. A to nejen při popojíždění ve městě, ale i v dálničních rychlostech. Tady neslyšíte žádné rušivé zvuky od motoru, ale ani od kol nebo od aerodynamiky.

Slova chvály zaslouží také podvozek, který se v BMW M Performance podařilo naladit opravdu dobře. Je to M sportovní podvozek, který je adaptivní, takže nabízí různou tuhost i fungování v různých jízdních režimech. V každém z nich se však kola pevně drží asfaltu. V komfortním režimu je sice auto stále tužší, ale nerovnosti umí velmi dobře filtrovat. Navíc se ani tak nebojí rychleji projetých zatáček. 

test-2020-bmw_m440i_xdrive_coupe- (17)

Po přepnutí do sportovního jízdního režimu auto výrazněji přiostří, tak nějak se napruží a čeká, až ho opratěmi seknete po zádech. Reakce na pohyby plynovým pedálem jsou rychlé, navíc s prvotní reakcí pomáhá právě 48V startér-generátor. Ostré je i řízení, přičemž přední část auta ochotně reaguje i na milimetrové otočení volantem.

I díky pohonu všech kol xDrive lze zatáčky projíždět opravdu velmi rychle a jistě, protože na suchou silnici lze výkon přenést prakticky téměř bez omezení. Pokud silnice navlhne, potěší, že stabilizační systém se dá stále zcela deaktivovat (anebo jen omezit) a díky preferenci zadní nápravy a dostatku výkonu se lze i sklouznout (i díky sériově dodávanému M sportovnímu diferenciálu, což je elektronicky řízený samosvorný zadní diferenciál). Pokud to ale nepřeženete s rychlostí nebo přidáním plynu, nemusíte se bát. 440i xDrive není zlé auto.

A co spotřeba paliva? Opakujeme to často, ale BMW umí vyrábět ty nejlepší motory a platí to bezezbytku i pro tento šestiválec. I když má šest válců a skoro čtyři stovky koní, dokážete s ním úplně běžně mezi 8 a 9 l/100 km, když se budete chtít trochu svézt, pak samozřejmě spotřeba paliva poroste vysoko nad 10 l/100 km. Navíc můžete tankovat obyčejný Natural 95.

test-2020-bmw_m440i_xdrive_coupe- (27)

Závěr a cena

Nová generace BMW řady 4 je větší, na délku dokonce o 14 centimetrů a přišla s revolučním designem. O tom si každý jistě názor udělá sám. Nová čtyřka přinesla i nejmodernější prvky výbavy, zahrnující aktivní asistenty řízení, například včetně
asistenta couvání BMW Reversing Assistant – to, jak funguje, můžete zhlédnout zde.

Zároveň se auto posunulo k větší univerzálnosti – nejen díky většímu vnitřnímu prostoru, ale i z pohledu celkového nastavení. I když poznáte, že jde o sportovní verzi, stále překvapí tím, jak přesto dokáže působit komfortně. Ve sportovním režimu v něm ale probudíte zvíře, které se na klikatých okreskách dokáže hodně, přesto stále jistě rozvášnit. Myslet je ale potřeba na to, že hmotnost je více než 1,8 tuny.

A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější je BMW 420i se 135kw benzinovým dvoulitrovým motorem, za nějž zaplatíte minimálně 1 146 600 Kč, nejlevnější naftovou čtyřkou je 420d za 1 205 100 Kč. Testované BMW M440i xDrive vyjde na 1 670 500 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M440i xDrive Coupé
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol (xDrive)
Výkon:,275 kW/374 koní při 5500-6500 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1900–5000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,4.5 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.0–8.6 / 6.0–5.7 / 7.1–6.8
Emise CO2:,163–155 g/km
Objem nádrže:,59 litrů
Délka:,4794 mm
Šířka:,1887 mm
Výška:,1393 mm
Rozvor:,2857 mm
Pohotovostní hmotnost:,1815 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 440 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru