Test BMW iX M60 | elektromobil (2022)

Test BMW iX M60 | elektromobil (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 30. 11. 2022


BMW nastoupilo do elektromobility ve velkém už před mnoha lety. V poslední době ale elektrických modelů přibývá, navíc dostávají i verze s přídomkem M. Jeden takový elektromobil jsme vyzkoušeli v redakčním testu, kam dorazilo BMW iX M60.

„M“

BMW je v elektromobilitě vlastně už „jako doma“. Prvním masovým modelem bylo BMW i3, které bylo představeno už v roce 2013, a jeho produkce byla ukončena teprve letos v létě. Od té doby vzniklo několik dalších nových elektromobilů, které byly postaveny buď na stávajících modelech se spalovacími motory (iX3 a i4) anebo na úplně nové platformě (iX).

A právě BMW iX je autem, které máme v testu. Už jsme ho tu měli na jaře, tehdy však „pouze“ v obyčejné verzi iX xDrive40. Tentokrát tu máme to nejlepší, co aktuálně bavorský výrobce v rámci svého čistě elektrického portfolia nabízí. BMW iX se totiž dostalo do oddělení BMW M, kde jej vyladili, zrychlili a na záď mu tak přibylo ikonické označení.

Test BMW iX M60 | elektromobil (2022)

Úpravy elektrického BMW nejsou tak výrazné jako u spalovacích verzí – a to ani designové, ale ani ty funkční. Na první pohled se elektrické eMko od běžných modelů iX příliš neliší, dostalo jen několik aerodynamických prvků. Ty sice běžné verze mohou mít také, leč za příplatek. Jde o na výšku umístěné nádechy vzduchu v předním nárazníku, černé aerodynamické detaily na D-sloupcích či výrazněji tvarovaný zadní nárazník. Nechybí loga M v novém provedení kombinujícím leskle černou barvu a barvu Titanium Bronze na předních blatnících a na zádi.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


K tomu přidejte v základu 21palcová kola s aerodynamickým tvarem, případně za příplatek 22″ (v obou případech jsou vpředu i vzadu stejně široké disky i stejné pneumatiky), pod nimiž vykukují brzdové třmeny lakované modrou barvou s logem M. Díky tomu všemu dosáhlo BMW iX M60 na velmi nízký součinitel odporu vzduchu, který má v jízdním režimu Sport hodnotu jen 0,26.

Uvnitř se vlastně také žádné velké změny neudály. Spíše než sportovní je kabina luxusní, čemuž nahrávají zejména použité materiály a celkový design s novou architekturou s dlouhým displejem na vrchu palubní desky. BMW tu používá materiály jako je kůže, křišťál (ovladače na nastavení sedadel, „startovací“ tlačítko, ovladač hlasitosti rádia i otočný ovladač systému iDrive) a opravdové dřevo. Mimochodem, právě u dřeva se na chvíli zastavíme. To je totiž použito na středové opěrce a má na sobě ikonky v bílé barvě. Tyto ikonky jsou funkční a na dotek ovládají jednotlivé funkce.

Test BMW iX M60 | elektromobil (2022)

Samotná přední sedadla jsou čalouněná kůží a to nejen na sedáku a opěradle, ale i zboku, protože je nekryje žádný plast. Jsou ovládaná elektricky, přičemž ovladače se (podobně jako u modelů Mercedes-Benz) nacházejí na dveřích. Sedadla mají integrované opěrky hlavy a poměrně slušné boční vedení, jehož šířku si můžete upravit, sportovní přesto nejsou. Jsou naopak příjemně pohodlné a to i při delších cestách. Pro cestující na zadních sedadlech jsou v opěradlech těch předních připraveny USB-C zásuvky.

Přes 600 koní a až 1100 Nm

Působivé jsou hlavně technické údaje. BMW iX M60 má poháněné obě nápravy, přičemž každou z nich pohání vlastní synchronní elektromotor. Zatímco ten přední nabídne 190 kW/258 koní, ten zadní dokonce 360 kW/489 koní, což je samo o sobě vysoké číslo. Celkem auto (doslova) žene vpřed 455 kW/619 koní a točivý moment 1015 Nm v režimu Sport, respektive dokonce až 1100 Nm s aktivovanou funkcí Launch Control.

Dynamika? Působivá. Nikoliv však pouze při rozjezdu, ale prakticky v jakékoliv rychlosti. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 sekundy. Pokud budete zrychlovat „na plný plyn“ z místa, překvapí vás, jak efektivně přenesou pneumatiky sílu na silnici. Na suchu se totiž auto doslova zakousne do asfaltu a pak vystřelí vpřed. Překvapením je to i na mokru, kde ale dokáží všechna čtyři kola pod obrovským náporem krouťáku proklouznout.

Test BMW iX M60 | elektromobil (2022)

Nejen absolutní zrychlení, ale i pružnost auta je působivá. Je prakticky jedno, jestli jedete 50, 100 nebo 150 km/h, protože jakmile šlápnete na plynový pedál, auto ochotně zrychlí. Bez zpoždění, bez prodlevy a masivně. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a dostat se k ní není problém, jen pak dojezd doslova mizí před očima. Mimochodem, když už jsme u toho dojezdu, u BMW iX M60 se podle testovacího cyklu WLTP udává až 566 kilometrů. Realita – pokud budete využívat i dálnice a rychlosti kolem 140 km/h, tedy nejen město – však leží přibližně u čtyř set kilometrů.

Je fakt velké a těžké, ale velmi dobře to maskuje

Jakkoliv tak tohle auto nemusí na fotkách působit, je opravdu velké a těžké. Vždyť je velikostně srovnatelné s BMW X5 a rozvor náprav má dokonce ještě větší než BMW X7. A vysoká je i jeho hmotnost, vždyť jen baterie (umístěná je v podlaze a snižuje tak těžiště) váží přes šest metráků. Technické údaje uvádějí, že na váze by se ukázalo téměř 2,7 tuny (přičemž vyvážení mezi oběma nápravami je ideální), a to i přesto, že konstrukce auta sází na ultralehké materiály. Základem je hliníkový prostorový rám, který doplňují plasty vyztužené uhlíkovými vlákny (CFRP), hliník anebo termoplasty.

I když jde o auto, které dostalo ono magické M (které letos slaví 50leté výročí), nejde o sportovní auto. Standardně je iX M60 vybaveno M specificky naladěným vzduchovým odpružením na obou nápravách s automatickou regulací světlé výšky (naladění se liší podle jednotlivých jízdních režimů), díky čemuž jde spíše o pohodlné auto. Neznamená to ale, že by snad neumělo zatáčet. Ba právě naopak. Díky vcelku širokým pneumatikám, nízkému těžišti i natáčecím kolům zadní nápravy dokáže oblouk vykroužit až překvapivě rychle. Je ovšem potřeba s ním jezdit tzv. „pomalu dovnitř a rychle ven“, tedy do zatáčky vjíždět kvůli vysoké hmotnosti spíše nižší rychlostí, ale díky naladění elektromotorů a působivé přilnavosti lze přidávat už velmi brzo na výjezdu. V řízení je – zejména ve sportovním režimu – cítit, že hlavní slovo má zadní elektromotor.

Test BMW iX M60 | elektromobil (2022)

Když pak zvolníte a pojedete v klidném tempu, oceníte, že vzduchový podvozek je opravdu pohodlný a to i s obrovskými 21″ koly na testovaném autě. V autě je navíc v městských rychlostech opravdu příjemný klid a ticho. Ve vyšších rychlostech už do interiéru začne pronikat aerodynamický hluk i hluk od pneumatik (už jsme na autě měli zimní pneumatiky), ale kolem oken v bezrámových dveřích bylo ticho.

Dobijete i za pár desítek minut

Udávaný dojezd je sice přes pět set padesát kilometrů, ale to by musely panovat ideální podmínky. V rámci testovacího týdne jsme hodně jezdili po městě, ale i po dálnicích a spotřeba elektřiny se pohybovala kolem 28 kWh. Pokud budete jezdit na eco režim anebo s lehkou nohou, určitě se dostanete níž. Využitelná kapacita baterie je u BMW iX M60 až 105,2 kWh.

Dobíjet zvládne í-ixo až 200 kW stejnosměrným proudem, respektive 11 kW střídavým proudem. BMW udává, že v ideálním případě dokážete z 10 na 80 % kapacity baterie nabít za 35 minut, respektive že za pouhých 10 minut dobíjení zvýšíte dojezd o 150 kilometrů. Častěji však budeme v České republice asi nabíjet doma u wallboxu, kde to z 0 do 100 % zabere asi 11 hodin. Nabíjet z běžné 230V zásuvky jde také, ale je to nesmysl, protože auto byste nabíjeli několik dní.

Test BMW iX M60 | elektromobil (2022)

Závěr a cena

Nové BMW iX M60 je už druhé elektrické eMko bavorské automobilky, když tím prvním bylo i4 M50, které bylo představeno v loňském roce. Přichází s podobným receptem, když zvenku jde o poměrně nenápadné auto, které se od běžných verzí příliš neodlišuje, přidává jen detaily a loga M. V kabině jde dokonce o takřka stejné auto napříč všemi verzemi.

To zásadní ovšem přijde při jízdě, respektive po sešlápnutí plynového pedálu. V tu chvíli vás totiž eMková verze dokáže opravdu silně zatlačit do sedačky a prověří to, jak dobré máte – hlavně spíš vaši spolujezdci – svaly na krku. Přetížení při zrychlení je hodně vysoké, ale překvapivě dobře dokáže tohle auto i zatáčet – jde mu to hlavně v rychlých a táhlých zatáčkách, kde se pneumatiky zakusují do asfaltu velmi dobře a elektromotory perfektně pracují s přenosem výkonu. A není to jen pouhé klišé, vždyť tady se musí poprat s více než šesti stovkami koní a tisícovkou newtonmetrů, které jsou k dispozici prakticky neustále.

Jenže tyto schopnosti nejsou úplně zadarmo… Pokud se podíváte do ceníku, zjistíte, že BMW iX M60 startuje na částce 3 493 100 Kč s DPH, tedy o milion a čtvrt výš než základní BMW iX xDrive40 (2 242 500 Kč s DPH). Testované auto mělo navíc příplatkovou výbavu za 280 tisíc korun, přičemž 22″ kola za 56 914 Kč na něm nebyla, protože bylo přezuto na zimní 21″.

Technické údaje:

Auto:

BMW iX M60

Motor:

2x elektromotor

Pohon:

všech kol

Výkon:

455 kW/619 koní

Točivý moment:

1015 Nm (1100 Nm při funkci Launch Control)

Zrychlení 0-100 km/h:

3,8 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

21,8 – 24,7 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

105,2 kWh

Délka:

4953 mm

Šířka:

1967 mm

Výška:

1696 mm

Rozvor:

3000 mm

Pohotovostní hmotnost:

2670 kg

Objem zavazadlového prostoru:

 500 / 1750 litrů

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru