test-2019-plug-in-hybridu-bmw-i8-roadster- (1)

Test BMW i8 Roadster: obyčejný týden s neobyčejným plug-in hybridem (2019)

Autor: Anina Russová - 26. 9. 2019


Hybridní a futuristicky vyhlížející BMW i8 Roadster jsme měli v redakční garáži zhruba před rokem. Po té době se nám tato příležitost postavila do cesty znovu a samozřejmě jsme se rozhodli ji využít. Roadster nám navíc vyšel na slunečný a velmi horký týden, takže jsme si ho mohli užít dosyta.

Test plug-in hybridního BMW i8 roadster

Výkonnější elektromotor

BMW i8 dostalo v rámci faceliftu, který proběhl v listopadu roku 2017, možnost pořídit ho jako roadster. V rámci modernizace ale BMW upravilo lithium-iontový akumulátor, vyvinutý přímo pro tento model. Vysokonapěťový akumulátor je umístěn uprostřed vozu a kapacita jeho článků vzrostla z původních 20 na 34 Ah. Jeho nabití na 80 % je otázkou dvou hodin. Spolu s tím vzrostl také výkon dvou elektromotorů, které jsou v autě, a to na konečných 143 koní. S tím vším jde ruku v ruce také delší, čistě elektrický dojezd auta, který je podle cyklu NEDC až 53 kilometrů. To je teorie, ale jaká je praxe?

BMW i8 Roadster je plug-in hybrid, což znamená, že je možné jej dobíjet a že s elektromotorem spolupracuje spalovací, v tomto případě benzinový tříválcový agregát. Jde o turbem přeplňovaný motor s objemem 1,5 litru, jehož výkon je 231 koní a točivý moment 320 Nm.

Tato symbióza byla v BMW naladěna vpravdě příkladně. Přepínání mezi elektrickým a benzinovým pohonem je takřka neznatelné. Kdyby se z výfuků neozvalo brumlání po aktivaci spalovacího motoru, vlastně byste to nemuseli poznat. Žádné cuknutí, nic. A stejně je to i naopak. V případě, kdy má auto dostatek elektřiny, prostě motor plynule odstaví a místo brumlání není slyšet prakticky nic.

Pohled do interiéru prozradí také fakt, že jde o starší BMW, protože jeho interiér už dnes tak úplně neodpovídá futuristickému exteriéru, ale i palubním deskám nových bavoráků.

Běžný život s hybridem

Jistě vás zajímá, co ten deklarovaný elektrický dojezd. Papír snese vše, i těch 53 kilometrů. Nicméně v praxi se na plně nabité akumulátory dá ujet spíše tak okolo 30 kilometrů. Dojezd ale snižuje i řada dalších faktorů, třeba i stažená střecha, která se dá buď z vozu a to až do rychlosti 50 km/h nebo přes klíč auta stáhnout za 15 sekund. Auto pak totiž bude mít samozřejmě horší aerodynamiku.

test-2019-plug-in-hybridu-bmw-i8-roadster- (22)

Auto jsme hojně využívali pro cesty do centra Prahy, kde se díky jeho nízkým emisím (a tím pádem i elektrických RZ) dá parkovat bezplatně a beztrestně i na modrých parkovacích zónách. To je moc hezký benefit. Právě ve městě se dá hodně využívat elektrický pohon. Do plného stavu baterií jsme měli auto nabité jen jednou, jinak jsme jen tu a tam dobíjeli, ale hlavně jsme rekuperovali při jízdě. Díky tomu a díky jízdě po dálnici, kdy motor posílá energii i do baterií, jsme „dobili“ tak, že cesta přes centrum města proběhla jen na elektřinu. Benzinový motor se připojoval jen výjimečně a většinou až kus za centrem.

Nechápejte nás špatně, ne, že bychom o dobíjení nestáli. Ale dobíjecích stanic je stálo málo a často jsou zaplněné. Když ne přímo hybridy a elektromobily, tak řidiči aut se spalovacími motory, kteří tato místa blokují auty. S tím jsme se během testovacího týdne setkali nejednou.

V centru Prahy jsme také narazili na první bolístku i8. Jde o poměrně nízké auto a při jízdě po dlažebních kostkách je potřeba dávat pozor, kudy jedete a raději zvolit rychlost podobnou té šnečí než něco odřít. Stejně tak jsou nepříjemné chodníky s vysokými obrubníky. Druhou bolístkou pak je hodně tlustý A sloupek, který ale má své opodstatnění. Nejen, že jsou na něm panty vzhůru se vyklápějících dveří, ale také v případě nehody, kdyby se auto přetočilo na střechu, musí ochránit posádku. Jenomže přes něj není moc dobře vidět. A to ať jsme se snažili nastavit sedadlo jakkoliv… Nejednou se nám za něj dokonce schovalo celé auto.

Pro někoho může být nevýhodou i ta neskutečná pozornost, které se vám bude v autě dostávat jak od chodců, tak i od ostatních řidičů. Ale něco nám říká, že nikdo takový by si BMW i8 Roadster nekoupil. Ovšem, pánové, pokud si myslíte, že na tento německý hybrid budete hledat milenky, máme pro vás špatnou zprávu. Nejvíce na něj reagují děti a hned po nich tatínkové. Dámy, slečny a paní se leda tak ohlédnou. Ale nic víc…

Tou nejméně praktickou věcí na celém autě je ale fakt, že v interiéru nemá prakticky žádné odkládací prostory. Na kapsy ve dveřích zapomeňte, po otevření by z nich všechno vypadlo. Ve středovém tunelu je sice malý úložný prostor, kam se však dá uložit jen malý telefon. Před spolujezdcem je přihrádka, kam se nám vešly jedny sluneční brýle a pár dokumentů k autu. Jinak interiér nabídne jen dva držáky na pití a odkládací prostor za sedačkami, který lze využít pro notebook, kabát anebo třeba malý nákup. Jenže cokoliv tam dáte, za jízdy má tendence neustále někam cestovat, což je otravné.

Jízda mimo město

Asi nikdo se nepohybuje jen ve městě. Jak tedy i8 Roadster funguje na dálnicích a okresních sinicích? Jednoduše řečeno: skvěle! Auto má baterie umístěné v podlaze, díky čemuž má opravdu nízké těžiště. A protože má karbonový rám, který je mimochodem po otevření dveří vidět, je velmi pevné a ani po stažení střechy se v zatáčce nijak nekroutí.

test-2019-plug-in-hybridu-bmw-i8-roadster- (39)

Podle mého názoru, je výkon auta dostačující i pro opravdu svižnou jízdu. Při sešlápnutém plynovém pedálu tak, abyste si užívali jízdu s větrem ve vlasech opravdu naplno, anebo ve sportovním režimu, pustí se do proce všechny motory (spalovací i elektromotory) společně. Právě v tu chvíli se k plnému životu probudí i vzadu umístěný tříválec. Reakce na sešlápnutí plynu jsou v takovém jízdním režimu bleskové a auto ochotně zrychluje.

Stojí za to?

BMW i8 není levnou záležitostí, v základu vyjde na 4 230 200 Kč včetně DPH. Stojí tedy za to? Jednoznačně ano! Je pravdou, že musíte odhlédnout od spousty maličkostí, které vám polezou na nervy. Ať už je to ten nedostatek odkládacích prostor, miniaturní 88litrový zavazadlový prostor u motoru, kde je velké teplo a je z části zaplněný kabely k nabíjení, tlustý A-sloupek nebo třeba o něco složitější nastupování a vystupování kvůli širokému karbonovému prahu. Mimochodem, to je potřeba trochu trénovat a pamatujte si, že v případě nastupování musí jít pozadí vždy jako první. Při vystupování si dejte pozor na to, ať si nezablokujete záda nebo se o dveře nebouchnete do hlavy. I to se nám stalo…

Jenomže tohle všechno vyváží ta velká spousta plusů. Každý si u tohoto auta najde ty své, ale podle nás je velkým plusem design. Za každých okolností nepřehlédnutelný, ale přesto aerodynamicky funkční. Skvělé je i sladění elektromotorů a spalovacího motoru. Německy precizní! Auto má i pro běžné či svižnější ježdění zcela dostačující výkon, skvělé ovládání i slušný dojezd na elektřinu.

Jenže díky použití mnoha moderních materiálů i konstrukce, není auto z nejlevnějších. Jeho cena začíná na 4 230 200 Kč. Testované auto mělo ale spoustu dalších příplatkových prvků za další statisíce korun.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,i8 roadster
Pohonné ústrojí:,elektromotor + benzínový motor
Pohon:,4×4
Celkový výkon:,275 kW/375 koní
Celkový točivý moment:,570 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,4.6 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Benzinový motor:,
Typ:,řadový tříválec
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,zadní kola
Výkon:,170 kW/231 koní při 5800 – 6000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 3700 ot./min
Spotřeba paliva (l/100 km):,2.1 (kombinovaný režim)
Emise CO2:,46 g/km
Objem nádrže:,42 litrů
Elektromotor:,
Pohon:,přední kola
Výkon:,105 kW/143 koní
Točivý moment:,250 Nm
Dojezd na elektrický pohon:,53 km (max. rychlost 120 km/h)
Délka:,4689 mm
Šířka:,1942 mm
Výška:,1291 mm
Rozvor:,2800 mm
Pohotovostní hmotnost:,1595 kg
Objem zavazadlového prostoru:,88 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru