Test BMW 118i (2016)

Autor: Jan Karlík - 7. 4. 2016


BMW řady 1 bylo vždy výbornou vstupenkou do světa poháněné zadní nápravy. I když jste vybrali základní verzi modro-bílé vrtulky, jednička byla komunikativní, hravá a jízdním projevem zajímavá volba. Jenomže „zelený diktát“ Evropské Unie je neúprosný a dokonce i v druhém nejslabším benzínovém provedení s označením 118i najdete pod kapotou tříválec. Jak velký to je problém jsme zjišťovali v redakčním testu.

Už nějakou dobu s tím musíme žít, a samozřejmě nejenom u BMW, takže nemá smysl se v tom zdlouhavě rýpat. Mluvím o označování modelu. Doba, kdy jste po jednoduchém přečtení označení modelu na zádi identifikovali rovnou objem prostoru, ve kterém je spalována ona životodárná směs benzínu a vzduchu, je nadobro pryč. BMW 118i tak pod svou kapotou celkem logicky neukrývá přiškrcený dvoulitr, už ale ani motor o objemu 1,8 litru. Pokud svoje naděje vsadíte na jednašestku, také se spletete. Přivítejte 1,5litrový tříválec. Byť má za sebou poměrně dobře znějící historii (BMW i8, MINI), pořád je to tříválec. Ale k motoru se ještě vrátíme.

Test BMW 118i (1)

BMW řady 1 prošlo modernizací, která z mého pohledu přinesla mnoho dobrého. Dřívější podivně tvarované světlomety jsou pryč, nahradily je svítilny, které jsou jednodušší, trochu připomínají tvarově světla modelu 5 GT, zkrátka jsou hezčí. V našem případě se navíc jednalo o LED světlomety, které nabídnou výborný světelný výkon. K dispozici jsou také v adaptivní verzi. Podobný scénář se odehrál také na zadní straně vozu. Za mě dostává exteriér jednoznačnou pochvalu. V tomto nenápadném barevném provedení se jedná o velmi vyvážený a designově povedený hatchback.

Změny proběhly také v interiéru, všimněte si nového displeje infotainmentu, který je ve verzi s úhlopříčkou 6,5” ve standardu. Pokud budete chtít větší displej s uhlopříčkou 8,8”, který znáte z větších modelů, dostanete ho za příplatek (+55 796 Kč) s navigací Professional. Pokud se však spokojíte s verzí bez navigačního systému, mám pro vás dobrou zprávu. Reakce systému jsou rychlé, pokud znáte iDrive z jiných modelů, pak také ovládání bude velmi snadné. Potěší také audiosystém, který s přihlédnutím k faktu, že se jedná o standardní výbavu, nehraje vůbec špatně. Použité materiály jsou stejné, tudíž na palubní desce dostanete sice měkčený, ale poměrně hrubě strukturovaný plast a pokud nezvolíte příplatkový M volant, pak také hrubou kůži na věnec volantu, který by mohl být měkčí. Jinak proti interiéru faceliftované řady 1 nemohu mít výhrad. Slícování plastů je příkladné a díky perfektnímu odhlučnění a tuhosti vozu vás nebudou rušit žádné nežádoucí zvuky.

Test BMW 118i (2)

Pokud budete na interiér řady 1 nahlížet stylem, který jsem naznačil v úvodu testu, budete nadšení. Nemám rád klišé, ale tohle auto si vážně oblečete jako rukavici. Interiér je v tom nejlepším slova smyslu stísněný a díky opravdu širokým možnostem nastavení sedadla se usadíte královsky. Je to zdlouhavé, ale stojí to za to. Sedadla nabízejí slušnou oporu ve většině směrů a hlavně se v manuální verzi dá sedět slušně nízko. A navíc ve verzi Sport Line, kterou jsme měli k dispozici, dostanete také elektronické dofuky bočnic. Vaše nadšení z ideálního řidičského procesu však pravděpodobně nebudou sdílet cestující na zadních sedadlech. Pátého člena posádky na výlet radši ani nezvěte a ti krajní budou mít poměrně málo místa na nohy. Dojem vylepší kufr, který má slušných 360 litrů.

Pojďme ale k tomu bubákovi ve skříni. Ten je tu schovaný pod kapotou, a i když je příkladně usazený až za přední nápravou, dá vám o sobě vědět hned po prvním nastartování. Díky výbornému odhlučnění se mu to nepodaří akusticky, ale nepříjemně zaklepe celým vozem a řadící pákou. Tříválcová architektura motoru zcela pochopitelně nepatří (a nikdy patřit nebude) k těm kultivovanějším. Byť je cítit, že BMW se snažilo všechny neduhy potlačit, nepodařilo se to úplně. A kvůli dalšímu paskvilu z kuchyně Evropské Unie, kterým je systém start-stop se vám bude tříválec připomínat dost často. Motor má v provedení 118i 136 koní (100 kW) a 220 Nm točivého momentu. Takové parametry slibují akceleraci na 100 km/h za 8,5 sekundy. Takhle na papíře to nevypadá vůbec zle, ale realita je bohužel trochu jiná.

Test BMW 118i

Odpověď na pobídnutí plynovým pedálem je poněkud vlažná, co do odezvy, tak akcelerace, kterou způsobí. Zejména pak v nižších otáčkách. Žádný zátah ve spodních otáčkách, kterým jsou tříválce typické, se moc nekoná. Motor se začíná probouzet až někde kolem 3 000 ot./min. V tom přeci není žádný problém, i přes přítomnost turbodmychadla, takový retro nádech atmosférických motorů? Ani ne. Navíc v tuhle chvíli přichází ten hlavní problém. Akusticky nepříjemný projev je pod zátěží i přes kvalitní odhlučnění výrazný, a jednapětka v těchto sférách pouze výborně dokazuje, že downsizing je nesmysl, který může fungovat pouze v laboratorních podmínkách. Jakmile se budete chtít trochu projet, a to v jedničkovém BMW s manuální převodovkou a pohonem zadních kol určitě chtít budete, začne vysávat benzín z nádrže měrou vrchovatou. Dálniční přesun zvládnete kolem 7 l/100 km, svižnější jízdou pak není problém dostat čísla kolem 13 litrů! Po týdenním testování se průměr ustálil na hodnotě 7,6 litru na 100 km. A to pro malý oturbený tříválec v 1 380 kg těžkém voze není úplně dobrý výsledek.

Dobrou zprávou v případě testované verze byla chybějící plaketa s nápisem xDrive a pro moderní BMW tolik typický volič automatické převodovky. V záplavě všech automatických převodovek (byť výborných) a pohonů všech čtyř kol je manuál s pohonem kol zadní nápravy takovým velmi příjemným osvěžením. Manuální převodovce není moc co vytýkat, její dráhy jsou přesné a systém vám také nabídne funkci automatických meziplynů, které zejména kvůli vlažné odezvě na plynový pedál vážně oceníte. Jednička však má dost předpokladů, aby vás za volantem bavila. Ke správnému pohonu přidává malý lehký motor, který je uložen hodně vzadu, a třeba takový detail, jakým je pod podlahou úložného prostoru umístěná baterie.

Test BMW 118i (3)

A v těchto ohledech vám BMW 118i bude dělat radost. Má komunikativní řízení, které nabídne neumělý odpor řízení. Ze všeho nejlepší je ale podvozek. Ten také díky rozumným 16” diskům nabídne perfektně vyvážený poměr mezi tuhostí a filtrováním nerovností. Výborně funguje i na cestách s horším povrchem a platí pro něj pravidlo, že čím ostřeji jedete, tím lépe funguje. Je však nastaven striktně neutrálně, což vzhledem k nízkému výkonu motoru dělá z kol zadní nápravy velmi klidné řešení. Možná, že se BMW u jedničkové řady už pomalu připravuje na přerod na přední pohon. To však neubírá nic faktu, že BMW řady 1 má v této konfiguraci výborný podvozek a komunikativní řízení. Tohle auto vás bude bavit řídit.

BMW 118i slibovalo to správné řidičské osvěžení v době automatické, naftové a čtyřkolkové. Svým perfektním podvozkem, povedeným řízením, ale také ideálním posazem za volantem se mu to podařilo splnit na jedničku. Ani to však úplně neodstraní lehké rozčarování z tříválcové jednotky, která v takovém voze působí poměrně nepatřičně. A ne z principu, ale z důvodů výše uvedených, tedy nepřesvědčivé dynamiky, špatné kultivovanosti a vyšší spotřeby. Nezbývá, než si připlatit nemalých 70 tisíc Kč za verzi 120i se čtyřválcem a 130 kW. Což vzhledem k základní ceně verze 118i, která činí 664 300 Kč, není úplně málo.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,118i
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1 499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,zadních kol
Výkon:,100 kW/136 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment:,220 Nm při 1 250 – 4 300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.5 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba benzínu (l/100 km):,6.2 / 4.3 / 5.0
CO2:,116 g/km
Objem benzínové nádrže:,52 litrů
Délka:,4 329 mm
Šířka:,1 765 mm
Výška:,1 440 mm
Rozvor:,2 690 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 425 kg
Objem zavazadlového prostoru:,360 – 1 200 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru