Test Audi A4 Avant 3,0 TDI quattro (AT)

Autor: Pavel Srp - 2. 3. 2016


Audi A4 Avant prošlo modernizací, seznámili jsme se s ním poprvé již před několika měsíci na francouzských silnicích, bylo to ale seznámení velmi krátké, a tak jsme se na něj podívali důkladněji v redakčním testu. Do toho dorazilo téměř vrcholné provedení ve výbavě Sport, s motorem 3,0 TDI, automatickou převodovkou a pohonem všech kol quattro.

V segmentu prémiové střední třídy je nabito. Před nějakou dobou přišel s novou generací Mercedes-Benz třídy C, BMW omladilo trojku, a konečně Audi také přijíždí se zcela novou generací A4. Z trojice jmenovaných vozů působí nejmoderněji – zejména v testované verzi a výbavě.

Nová generace přijíždí s novým designem exteriéru i interiéru. Designéři se však snažili o to, aby byl design evoluční, což se jim povedlo. Na tvarech nové Audi A4 přibyly hrany a naopak zmizela řada oblin. Auto působí atleticky, sportovně, a to i přesto že mezigeneračně narostlo. Na délku měří sedan 4 725 mm, což je o 2,5 cm více. Zvětšila se také šířka (na 1 842 mm = +16 mm), ale i rozvor náprav (2 820 mm = +12 mm). Zásadní změnou je kratší přední převis či delší přední kapota a zároveň kratší zadní část. To se pozitivně projevilo na vnitřním prostoru.

Změn se dočkal také interiér, který navazuje na již představené nové generace modelů automobilky, například Audi Q7. Interiér působí exkluzivně, luxusně. Velký podíl na tom má digitální přístrojová deska s 12″ displejem Audi virtual cockpit za příplatek 7 200 Kč. Ta umí měnit zobrazení, zvětšovat nebo zmenšovat zobrazené informace, ale také například promítnout navigaci přímo před řidičem. Na 8,3″ displeji multimédií na vrchu palubní desky (je napevno, neschovává se) si můžete mapu zobrazit samozřejmě také, a nebo si tam nechte rádio či cokoliv jiného, nedůležitějšího. Navigační pokyny se zobrazují společně s dalšími údaji také v zorném poli řidiče díky barevnému head-up displeji.

test-audi-a4-avant-30-tdi-quattro-tiptronic-p3

Dalšími lahůdkami interiéru jsou efektní ovladače klimatizace a topení. Otočné ovladače nastavující teplotu obsahují displeje s aktuální teplotou a ovladače mezi nimi mění po přejetí příslušného tlačítka zobrazení symbolů na displeji. Nová je také řadící páka, která slouží jako opora pro zápěstí, když se proklikáváte v MENU. Perfektní pocit z interiéru dotvářejí nejen použité materiály, ale také skvělá sedadla či do ruky padnoucí volant s akurátně širokým věncem.

Za volantem se sedí parádně nízko, najít ideální pozici je otázkou pár sekund. O něco problematičtější to bude vzadu. Interiér sice nabízí více místa, ale například i Škoda Octavia je prostornější. Čtveřice cestujících se do auta vejde, leč průměrně vzrostlým cestujícím na zadních sedadlech mnoho prostoru k rozletu nezbude. Pátému cestujícímu uprostřed zadní řady naopak i díky vyvýšenému sedadlu a širokému tunelu do zpěvu nebude. To mají ale všichni (i již zmínění) prémioví konkurenti prakticky nastejno.

Stejně jako objem zavazadlového prostoru. Audi A4 Avant nabízí v základní verzi 505 litrů. To se dá samozřejmě sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit, ale kvůli tomu budete muset na zadní sedadla. Opěradla z kufru nesklopíte. Škoda. Po jejich sklopení nevznikne sice zcela rovná podlaha, ale neobjeví se ani žádný schod.

test-audi-a4-avant-30-tdi-quattro-tiptronic-p4

Auto jsme prozkoumali, a tak je čas konečně nastartovat. A na to se těším už jen z přečtení technických údajů. Pod přední kapotou má naše šedá Audi A4 vrcholný dieselový motor 3,0 TDI. Znamená to výkon 200 kW/272 koní a točivý moment úctyhodných 600 Nm. A to, uznejte sami, stačí i na auto vážící téměř 1,8 tuny zcela bez problémů! Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h udávané výrobcem je 5,4 sekundy a maximální rychlost musela být elektronicky omezena na 250 km/h. Spotřeba se přitom v testu podle palubního počítače pohybovala kolem 8 l/100 km.

Motor má hned po startu příjemný zvuk na hony vzdálený od hlučících naftových čtyřválců. Se vzrůstající teplotou kapalin se to nemění. Působivý je zátah motoru. V jakékoliv rychlosti sešlápněte plynový pedál, osmistupňová automatická převodovka podřadí a auto vystřelí vpřed. Vždy cítíte tu ohromnou porci newtonmetrů. Ocenit je potřeba také pohon všech kol quattro, který si právě s točivým momentem musí poradit a musí rozložit sílu vždy přesně tam, kam je potřeba, aby kola neprokluzovala. Jde mu to parádně.

A parádní je také ovládání auta. Pryč jsou ty doby, kdy se o Audi tvrdilo, že neumějí zatáčet. I díky podvozkové platformě MLB Evo, na níž A4 stojí, byla snížena hmotnost auta a těžiště auta se posunulo blíže k ose otáčení. Nedotáčivost se tím razantně snížila a na okreskách je s tímhle autem zábava. Snad jen ten posilovač řízení, který řidičovi zcela izoluje přední kola od silnice, to kazí. Nu což, zvykejme si…

test-audi-a4-avant-30-tdi-quattro-tiptronic-p2

Audi boduje také komfortem, ovšem nejen tím jízdním, ale i tím zvukovým. Podvozek je adaptivní, nabízí několik režimů. Při žádném z nich však do interiéru nepropustí byť jen jakýkoliv náznak rány nebo rázu. A to mělo testované Audi 19″ disky s poměrně nízkými pneumatikami. Povedené je také odhlučnění kabiny, aerodynamický hluk není prakticky slyšitelný a totéž platí o pneumatikách.

Zatím jsem vlastně pořád chválil, ale má Audi A4 Avant nějakou chybu? Samozřejmě, že má. Tou první, která by vás mohla při častých dálničních přesunech trápit, je poměrně malá nádrž. 54 litrů je podle mě na takové auto opravdu málo. A další chybou? Možná cena…

Ta startuje v základní výbavě s benzínovou motorizací 1,4 TSI 110 kW na částce 799 900 Kč za provedení limuzína, respektive na 850 900 Kč ve verzi Avant. Testovaná verze Sport 3,0 TDI quattro tiptronic startuje na necelém 1,5 milionu Kč, a naše konkrétní testované auto se s příplatky vyšplhalo až nad dva miliony. V ceně je navíc nově prodloužená záruka na 4 roky nebo 120 000 km.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,A4 Avant
Motor:,vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců:,2 967 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (quattro)
Výkon:,200 kW/272 koní při 3 250 – 4 250 ot./min
Točivý moment:,600 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.4 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 / 4.8 / 5.1
Emise CO2:,134 g/km
Objem nádrže:,54 litrů
Délka:,4 725 mm
Šířka:,1 842 mm
Výška:,1 434 mm
Rozvor:,2 820 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 770 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru