MINI John Cooper Works Convertible

Značka MINI představila počátkem letošního modernizované modely s třídveřovou a pětidveřovou karoserií a kabriolet. Změny na první pohled až tak zjevné nejsou, na ten druhý je ale zvládnete odhalit. My jsme se včera poprvé svezli s nejdražší verzí z nabídky.

Včera jsme se na několik desítek kilometrů posadili do modernizovaného MINI John Cooper Works Convertible. Již podle názvu můžete shledat, že jde o verzi se stahovací střechou a s nejvýkonnějším motorem z nabídky.

Design: decentní ladění

Z hlediska vnějšího i vnitřního exteriéru se spíše dolaďovalo a přidával se styl. Tak třeba zadní světla, respektive jejich grafika. Ta místo nudných kruhů dostala fullLED techniku (jen couvací světla mají žárovku) a zobrazují britskou vlajku, respektive každé ze světel její polovinu. Britskou vlajku si ale můžete v rámci příplatků pořídit i na další části auta, testovaný kabriolet ji měl na skládací střeše.

MINI John Cooper Works Convertible

Novou grafiku dostaly i přední světlomety. Jejich denní svícení tvoří ovál po obrysu světlometu, který se v případě aktivace ukazatele směru mění na oranžovou. Při blikání se tak oranžové rozsvěcuje tentýž obrys, jaký tvoří denní svícení. Také přední světla jsou fullLED již v sériové výbavě, za příplatek je možné si ale pořídit adaptivní světlomety. Všímavé oko zpozoruje ještě jeden detail, kterým je nové logo.

Změny jsou také v interiéru, ale i v technice nebo konektivitě. Interiér dostal lepší výbavu, v základu dostanete například multifunkční volant a rádio s 6,5palcovým barevným displejem, USB a Bluetooth rozhraním. Za příplatek je k dispozici nově dotykový displej, bezdrátové dobíjení či funkce MINI Connected a MINI Connected XL.

Zapomenout však nesmíme ani na program MINI Yours Customised. V rámci toho si lze své MINI individualizovat tolik, jako to ještě nikdy možné nebylo. Na výběr je opravdu velká spousta možností.

MINI John Cooper Works Convertible

Technika: nové motory, převodovka i naladění podvozku

Pod kapotami lze nalézt tříválcové a čtyřválcové motory, výhradně však přeplňované turbodmychadlem. Motory jsou modernizované, splňují přísné emisní limity. Všechny benzinové motory dostaly přímé vstřikování paliva s maximálním tlakem zvýšeným z 200 na 350 bar a lopatkami dvoukomorového turbodmychadla z tepelně odolného materiálu. Přímé vstřikování paliva ale samozřejmě i naftové motory, u nich byl nově zvýšen maximální vstřikovací tlak (u tříválců na 2200 barů a u čtyřválce MINI Cooper SD na 2500 barů). Nejvýkonnější ze nabízených motorů spalujících naftou je vybaven dvoustupňovým přeplňováním.

Pro “obyčejné modely” (rozuměj vyjma John Cooper Works) je v nabídce nová automatická převodovka. Původní skříň s hydrodynamickým měničem nahrazuje 7° dvoustupňová převodovka Steptronic. S tím souvisí – ovšem pro všechny verze bez výjimky – nový volič řadící páky. Na rozdíl od mechanického před modernizací je ten nový “digitálním joystickem”.

Za volantem: MINI John Cooper Works Convertible

První seznamovací kilometry s modernizovanou verzí jsme strávili za volantem kabrioletu s nejvýkonnějším motorem. Měli jsme to štěstí, že to bylo v den, kdy nám přálo počasí, takže bylo možné střechu sundat a užít si tak nejen vítr ve vlasech, sluneční paprsky na pleši, ale také zvuk výfuku.

MINI John Cooper Works Convertible

Pod kapotou je 1,6litrový čtyřválec spalující benzin s výkonem 170 kW/231 koní, který pohání přední kola. Na silnici pneumatikám pomáhá přenášet výkon elektronický samosvorný diferenciál. Jeho naladění je proti verzi před modernizací o poznání jemnější, už prakticky vůbec netahá za ruce. Přenos výkonu na silnici je naprosto bezproblémový a to nejen v přímce, ale i v oblouku.

Nové naladění dostal i podvozek. Ačkoliv jde v hierarchii značky o nejsportovnější model, podvozek při klidné jízdě překvapil svým komfortem. Naopak při ostřejší jízdě na kvalitním asfaltu se i díky nízko položenému autu MINI JCW Convertible prakticky nenaklání a skvěle drží stopu. Nijak nepříjemně není cítit ani vyšší hmotnost, která je 1 795 kg.

Právě i díky vyšší hmotnosti je ale příjemné cítit, že ačkoliv jde o kabriolet, při jízdě s otevřenou střechou se nijak zásadně nekroutí. Ještě lepší je to se zavřenou střechou, a to i přesto, že konstrukce skládací střechy není nijak pevná.

MINI John Cooper Works Convertible

Jízdu doprovází hutný a vcelku surový zvuk linoucí se z dvojice centrálně umístěných chromových koncovek výfuku. Zvuk výfuku je poměrně výrazný a i na normální jízdní režim si občas po ubrání plynu zaprská. Pokud ho ale přepnete do sportovního režimu, po každém sundání nohy z plynového pedálu se ozve zabublání a při přeřazení nahoru se ozve rána. To ale odpovídá celkovému stylu a pojetí MINI. Tohle auto není pro introverty, naopak extroverti v něm budou prožívat okamžiky nirvány.

Závěr a cena

Modernizace přidala modelům MINI 3D, MINI 5D a Convertible více stylu a možností individualizace, ale zároveň z nich udělala pohodlnější auta na každodenní ježdění – platí to nejen o JCW, který jsme jezdili my, ale podle kolegů i pro verze 5D, které na prezentaci také byly. Potvrzují to nakonec i slova zástupců značky, kteří upravený podvozek v rámci prezentace novinek také zmiňovali.

Cena modernizovaných modelů MINI začíná v případě MINI One s benzinovým 1,5litrovým tříválcem na 512 200 Kč, respektive na 559 000 se vznětovým tříválcem se stejným objemem válců. Testovaná verze je nejdražší z nabídky a cena začíná na 962 000 Kč, v případě 3D modelu je to “jen” 848 900 Kč.