Startování auta tehdy a nyní. Dnes už je standardem bezklíčové startování s „klíčem“ v kapse

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 10. 8. 2022


Jak lidé odnepaměti chrání svůj majetek před nenechavci? Zámky. Nejinak tomu je i u aut. Podívejte se, jak tento malý detail za pár let vyvinul — od klasického zámku po moderní bezklíčové systémy.

Dlouhou dobu se auta odemykala otočením klíče v zámku dveří. Postupně však nutnost vkládat klíč do zámku a vozy jím odemykat odpadala. Přicházela první dálková ovládání, nejprve se dvěma tlačítky pro zamčení a odemčení, později i pro odemčení pouze zavazadlového prostoru. Klíč už netrhal kapsy, byl výklopný, stále se však pro nastartování motoru musel vkládat do zámku zapalování. Následovaly bezklíčové systémy, které umožňují otevření i nastartování auta, aniž by klíč musel opustit kapsu.

Pamatujete?

Pamětníci si možná vzpomenou na klíč k první generaci vozu Škoda Octavia, který v sobě obsahoval žárovku a po stisknutí tlačítka se dalo klíčem posvítit. A historie klíčů Škoda nabízí ještě jednu perličku: k první generaci modelu Superb jste mimo standardní klíče mohli dostat i celoplastový nouzový klíč. “Ten byl plně vodotěsný a šlo s ním vůz nejen odemykat, ale i nastartovat. Dokud jsme ho drželi v náhradních dílech, lidé si pro něj chodili. Líbil se jim a byl praktický, třeba v létě do plavek,“ odhaluje jednu zajímavou „vychytávku“ minulosti Petr Jirásko.

historie-klice_skoda

„Co u klíčů dodnes z dřívějších dob zůstalo, je dřík s vyfrézovanou drážkou, ať už postaru vně nebo moderněji uvnitř dříku, který je do modulu klíče vložen jako nouzová záchrana, když se vybije baterie v něm nebo ve vozidle a není možné odemknout dálkově. I když už to není vidět zvenčí, každý vůz Škoda má ve dveřích řidiče také klasickou mechanickou vložku zámku,“ říká Petr Jirásko z oddělení Vývoje mechanismů bočních dveří a zadního víka s tím, že není daleko doba, kdy se i nouzové odemykání bude řešit čistě elektricky.

Fyzickým klíčům tedy v autech zvoní hrana. Obecně totiž platí, že absence mechanického odemykání vozu znamená vyšší ochranu proti krádeži – žádná vložka rovná se lépe chráněné auto. Pro odemčení nebo zamčení dveří je u tohoto systému potřeba přepnout zámek z polohy zamčeno do polohy odemčeno a opačně. Pokud odemykáme fyzicky klíčem ve vložce, pohon obstarává lidská síla, při dálkovém odemykání přijme řídicí jednotka dveří signál od klíče a vyšle pokyn motůrku, který odemkne či zamkne.

Co dělat, když přijdeme k autu, a ono neodemyká?

Pravděpodobně je vybitá baterie v klíči. Pak je potřeba vysunout záložní dřík a pomocí mechanické vložky odemknout dveře řidiče. A jak nastartovat? Vše je popsané v návodu k vozu. U starších bezklíčových systémů se klíč přiloží k tlačítku startování motoru, u novějších vozů je toto místo v držáku nápojů. Klíček má v sobě cívku, pomocí níž si auto ověří, že jde o oprávněný klíč, a nastartuje. Klíč k tomu nepotřebuje žádnou elektřinu, lze tedy nastartovat i s kompletně vybitou baterií v něm. Horší případ je, když vůz neodemyká, protože je vybitá autobaterie. Pak nezbývá, než popsaným způsobem mechanicky otevřít dveře řidiče a baterii dobít.

Budoucnost je bezklíčová

Hitem současného odemykání a startování jsou moderní bezklíčové systémy. Ty dnes ve vozech Škoda existují ve dvou generacích.

„U starší probíhá komunikace následovně: člověk s klíčem přichází k vozu, který čeká na nějaký spouštěč, typicky vložení prstů ruky do prostoru kliky, případně stisknutí otevíracího tlačítka kufru. Senzor v klíče vyšle požadavek do řídicí jednotky a ta osloví antény, aby prohledaly okolí vozu, zda se tam nachází příslušný klíč. Tyto antény záměrně nemají velký dosah a jsou proto v obou předních dveřích. Pokud je klíč v jejich dosahu, signál od antén zachytí a řídicí jednotce v palubní desce pošlou zpět kladnou odpověď. A vůz se odemkne,“ popisuje Zdeněk Říha z oddělení Vývoje elektroniky karoserie a architektury.

Novější generace bezklíčového odemykání – dnes jím jsou vybaveny modely Škoda Octavia čtvrté generace a vozy Enyaq iV – nabízejí i funkci automatického odemykání. Pokud je funkce aktivována a klíč se přiblíží k vozu zhruba na vzdálenost jednoho metru, dveře se odemknou. Tento systém aktivně skenuje své okolí – antény cyklicky vysílají signál a jakmile zachytí „správný“ klíč, naváže se s ním komunikace a po ověření se automobil odemkne, případně se rozsvítí „uvítací“ světla, je-li to nastaveno.

Samo i nastartuje

Podobným způsobem lze otevřít kufr pomocí Virtuálního pedálu: nohou se „kopne“ pod zadním nárazníkem, senzor požadavek zachytí a požádá o ověření přítomnosti klíče. Kufr se pak odemkne a sám otevře.

Myslíte, že máte své auto pod kontrolou? Co všechno v něm lze hacknout?

Když už řidič sedí uvnitř vozu a chce nastartovat, opět proběhne ověření přítomnosti klíče. „Požadavkem je v tomto případě stisknutí tlačítka start/stop. Model Enyaq iV už disponuje novější verzí tohoto systému, kde potřeba stisknutí tlačítka odpadá. Spouštěčem je v tomto případě přesunutí voliče převodovky do polohy D. Musí přitom být splněno několik podmínek: obsazená sedačka řidiče, zapnutý jeho bezpečnostní pás a pochopitelně sešlápnutá brzda. A podobně už není potřeba vůz vypínat – odpoutáním pásu a přesunutím voliče do polohy P se motor vypíná. Zatím se ale auto samo nezamkne, když od něj s klíčem v kapse odejdete – tato funkce se dnes testuje a počítá se s ní do budoucna,“ dodává Říha.

UWB box proti dlouhému signálu

Nová generace bezklíčového systému nabízí jednu bezpečnostní vychytávku: ochranu proti tzv. prodlužování signálu. Dodnes totiž občas narazíme na zprávy o tom, že se zloději snaží ukrást u domu zaparkované auto pomocí zesílení (tzv. prodloužení) signálu klíčku potřebného k otevření vozu. Nové modely Octavia a elektromobily Enyaq iV jsou už vybaveny takzvaným UWB boxem, který tomuto jednání zabraňuje. Zkratka UWB znamená Ultra Wide Band a box funguje na principu ověření doby letu signálu. Signál letí rychlostí světla, a tak UWB box pošle signál klíčku a čeká na odpověď, která musí přijít do určitého času. Pokud je signál prodloužen, nikdy nestihne doletět v daném čase – není to fyzikálně možné.

Když je řeč o budoucnosti, v plánu je i odemykání mobilem případně chytrými hodinkami prostřednictvím technologií UWB, Bluetooth a NFC. To by mělo být v ostrém provozu v nejbližších letech. Trendem o něco vzdálenější budoucnosti pak jsou automobily kolem dokola osázené nejrůznějšími anténami. Pochopitelně půjde o konektivitu, tentokrát pro komunikaci s okolní infrastrukturou, ostatními vozy a účastníky silničního provozu a podobně. Doba autonomní nás nemine a tyto technologie budou nezbytné, abychom se dostali k autonomní jízdě úrovně čtvrté a vyšší.

Dveře do nepohody

Zatímco zámkové systémy se v průběhu let radikálně proměnily, základní princip mechaniky bočních dveří aut zůstává v podstatě stejný jako dřív. Pokud se něco zásadně proměnilo, pak to, jak dnešní dveře jako celek odolávají povětrnostním vlivům. Zhruba před čtyřiceti lety nebyly vzácné zamrzající vložky zámků a tím způsobené komplikace s odemykáním vozu nebo potíže se stahováním bočních okének – voda se dostala všude a ráda mrzla.

Druhá polovina devadesátých let ale přinesla změny: snahou bylo dveře vyrábět robustní a tak, aby odolávaly povětrnostním vlivům a aby systém jejich otevírání a zamykání fungoval za všech podmínek. „To už se v podstatě blížíme dnešnímu stavu, kdy jsme schopni garantovat, že když přijde člověk ke svému vozu, je mu jedno, že po dlouhém dešti přišel velký mráz a auto je zamrzlé. Dveře moderních vozů Škoda sice stále mají svůj mokrý a suchý prostor, ale co se konstrukce dveří a mechanismů týká, jde o ohromný posun. Hlavní rozdíl je v tom, že voda se v mnohem menší míře než dříve do mokrého prostoru dveří dostává a její průtok dveřmi je směrován mimo kritická místa. Zámky dveří a bowdeny pro jejich ovládání jsou konstruovány tak, aby voda a nízké teploty neměly na jejich funkci vliv,“ vysvětluje Šimon Jeníček z oddělení Vývoje mechanismů bočních dveří a zadního víka.

Struktury dveří jsou poplatné době, v níž daný model vzniká. Souvisí to s požadavky na bezpečnost nebo třeba i s regulemi jednotlivých teritorií po světě, kam se vozy dodávají. „Například u vozu pro severní Ameriku by mohly být odlišnosti třeba v tloušťce výztuh – americké požadavky jsou konkrétně v tomto ohledu přísnější než evropské,“ popisuje Petr Havelka z oddělení Vývoje dveří a vík.

V principu nebude velký rozdíl ani mezi dveřmi modelů Škoda Fabia a Kodiaq. I když se jedná o různě velká a těžká auta s rozdílnými požadavky na mechanickou odolnost, pořád mají dveře na pantech, které mají vnější a vnitřní plech, výztuhy uvnitř dveří, u kliky, u pantů a zámků. A co se zámků týká — ty jsou pro modely Fabia, Kodiaq nebo Superb téměř stejné.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru