dálnice_D1

Správné připojování nejen na dálnici. Proč je to pro tolik českých řidičů takový problém?

Autor: Anina Russová - 25. 6. 2019


Představte si modelovou situaci. Jedete po dálnici nebo jen víceproudé komunikaci, třeba po městském okruhu, v pravém jízdním pruhu. Z připojovacího pruhu se chce do pravého průběžného připojit řidič. Jak se zachováte? A jak se zachová on?

Z vlastní zkušenosti mohu říct, že drtivá většina lidí, jak těch, kteří jedou v průběžném pravém pruhu, tak také ti, kteří se chtějí připojit, se zachovají úplně špatně. Na jedné straně za to může přehnaná ochota „udělat místo“ a na straně druhé přehnaná chuť se okamžitě zařadit do průběžného jízdního pruhu. Ideálně za každou cenu. Možná si tací, o kterých je teď řeč, svou chybu ani neuvědomují. Pojďme si to vysvětlit.

Nejprve si povíme, co vlastně o takovém připojení říká samotný zákon §12, odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb, který se věnuje jízdě v jízdních pruzích. Tam se mimo jiné píše:

Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.

Co to tedy znamená? Že když se z připojovacího jízdního pruhu chcete dostat do průběžného, nesmíte ohrozit nikoho, tedy ani sebe. Nesmíte také nikoho omezit! Musíte si připojení dobře načasovat, dosáhnout takové rychlosti, abyste v průběžném pruhu nikterak nepřekáželi a mohli se bezpečně zapojit do rychlejšího provozu. Je takovým nepsaným pravidlem, že pokud je to možné, udělá vám řidič jedoucí v pravém průběžném jízdním pruhu na váš manévr místo tak, že na chvilku vjede do levého jízdního pruhu.

Už za dva roky budeme jezdit po dálnicích s elektronickými známkami, zdražovat se nebude

A v tom je právě zakopáno jádro pudla, v tomto případě nepříjemného nešvaru řidičů. Nezapomínejte na to, že pokud najíždíte z připojovacího pruhu, nikdo není povinen vám místo v průběžném pruhu udělat! Nenajíždějte na něj, netlačte se tam, kam se nemůžete bezpečně vejít, a nevjíždějte přímo před rozjeté auto! Při připojování dobře sledujte provoz za sebou ve zpětném zrcátku, jistě si najdete místo tak, abyste nikoho neomezili a neohrozili. Pamatujte, že připojovací pruh mívá zpravidla minimálně několik desítek, v některých případech i stovek metrů a nic se vám nestane, pokud je využijete všechny.

Zákon také říká, že připojovací pruh je také možné používat k předjíždění těch, kteří jedou v průběžném pruhu. Nebojte se tedy nabrat rychlost a zařadit se klidně před všechny ostatní.

Pokud vám někdo místo v průběžném pruhu neudělá, rozhodně na něj nikdy netrubte, neblikejte a nerozčilujte se! Budu se opakovat, ale nikdo nemá povinnost vám místo dělat a udělat. Připojování je podle zákona vaše starost, váš problém a nikoho jiného prakticky nezajímá a ani zajímat nemusí. Navíc, v některých zemích jsou místa, kde jsou připojovací pruhy, značena plnou čarou mezi pravým a levým jízdním pruhem. Důvod? Aby ti z pravého pruhu právě neuhýbali do levého kvůli tomu, aby mohl z připojovacího pruhu jiný najet. Například v Německu nebo Francii je takových míst celá řada, tak si na ně dejte dobrý pozor.

Celé je to zase jen o slušnosti. Ano, uhýbejte těm, kteří se připojují, ale jen tam, kde je to bezpečné. Vždy se u toho dívejte do zpětného zrcátka, ať zbytečně někoho neohrozíte nebo neomezíte! Pokud se připojujete, dbejte zákona! Nikoho neohrožujte, neomezujte a, prosím, používejte připojovací pruhy v celé jejich délce a snažte se nabrat dostatečnou rychlost. Ulehčíte život sobě i ostatním.

Pozor, změna směru aneb jak se v průběhu let měnily blinkry

Štítky: , , ,

1 názor na “Správné připojování nejen na dálnici. Proč je to pro tolik českých řidičů takový problém?”

  1. Vladimír Čihák

    Marně hledám jak je označený připojovací pruh z levé strany do průběžného. Po odbočení do leva pak mám použít připojovací pruh ale na vodorovném značení to zjistím až po vjetí na hlavní silnici. Za špatného počasí nebo v noci je to skoro nemožné a mám pocit, že se řítím do protisměru.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru