test-2020-suzuki-jimny-15vvt-5mt-4x4- (44)

Současné Suzuki Jimny v Evropě opravdu skončí. Přesto by mělo být možné si ho koupit

Autor: Pavel Srp - Zdroj: carspiritpk.com - Foto: Pavel Srp - 21. 7. 2020


To, o čem se mluvilo na začátku roku, se stává skutečnosti. Jeden z vůbec nejzábavnějších off-roadů na trhu musí v Evropě skončit. Vaz mu zlomily přísné limity emisí, které stanovuje EU. Přesto by tu však jedno řešení k jeho záchraně být mohlo.

Emise CO2, které smějí automobily vypouštět do vzduchu, se neustále zpřísňují a z automobilové mapy mažou spoustu motorů, ale i modelů. Dalším autem je podle internetových zvěstí Suzuki Jimny. Hovořilo se o tom už začátkem letošního roku, ale pak nás české zastoupení Suzuki uklidnilo, že nic takového se nechystá. Bude prý jen omezena dodávka modelů. Ostatně i tak byly na objednané vozy vážně dlouhé čekací lhůty, ty mnohdy převyšovaly i jeden rok.

Problém se Suzuki Jimny je paradoxně i v jeho velikosti a hmotnosti. Předpisy Evropské unie ohledně emisí CO2 se vypočítávají s několika proměnnými. Jejich základem je samozřejmě použitý motor a jeho (ne)úspornost, ale do vzorečku se započítává i hmotnost, která ho upravuje určitým koeficientem. Teoreticky tak může být větší a těžší auto pro výrobce z pohledu vypouštěných emisí i lepší – i s ohledem na rozložení ceny vývoje do následné prodejní ceny – což nám nedávno prozradil i Ing. Martin Hrdlička, vedoucí vývoje motorů a podvozků prezentaci derivátů nové Škody Octavia.

Test Suzuki Jimny 1.5 VVT 5MT 4×4 AllGrip (2020)

V roce 2021 vejde v platnost předpis, že flotilové emise automobilek musejí být pod 95 g/km. Toho už se jinak než větší či menší elektrifikací pohonného ústrojí nedá dosáhnout. Suzuki Jimny, jak jistě víte, používá atmosférický čtyřválec bez jakékoliv elektrifikace. Jeho emise CO2 se pohybují od 154 do 170 g/km, navíc japonský výrobce nedostává žádnou větší úlevu, protože v nabídce nemá žádný elektromobil, ani nejde o malosériového výrobce.

Suzuki už ale svoje portfolio začalo rozšiřovat o mild-hybridy. Tím prvním, který už jsme otestovali, je Vitara BoosterJet Hybrid. To přišlo na trh rovnou společně s S-Cross BoosterJet Hybrid, před několika týdny je doplnil také mild-hybridní Ignis. V brzké době se na trh ještě chystá plug-in hybrid Across, jenž vznikl díky spolupráci s Toyotou, jde vlastně o převlečenou Toyotu RAV4.

Ovšem zpět k tomu, že Suzuki by na prodej Jimnyho mohlo mít řešení. Spekuluje se totiž i o tom, že Jimny na trhu zůstane, ovšem výrobce ho nebude homologovat jako osobní automobil (M1), ale jako nákladní automobil kategorie N1 (tedy jako nákladní automobil s nejvyšší přípustnou hmotnost nepřevyšující 3500 kg). S tím by pro běžného uživatele – ani soukromého – neměl vzniknout žádný velký problém. Pozor je třeba dávat jen na dopravní značku zákazu vjezdu nákladních vozidel. Jakkoliv by (pokud by se spekulace potvrdily) šlo na pohled o běžné osobní auto, v technickém průkaze bude uvedeno ‚nákladní vůz‘ a řidič by se touto dopravní značkou řídit musel. Tyto dopravní značky však často bývají doplněny o dodatkovou tabulku s upřesněním hmotnosti.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru