cina-skoda_kamiq_gt

Škodovka šije své modely na míru jednotlivým trhům. Auta se liší v Evropě, Číně, Indii i v Rusku

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 11. 6. 2021


Škoda Auto je globální automobilka a vyrábí v řadě zemí světa. V některých přitom nabízí i specifické modely, které jsou uzpůsobeny potřebám tamních zákazníků. Kromě specifických výbav nebo akčních modelů nabízí Škoda Auto na různých světových trzích i specifické modely, které jsou určeny jen tamním zákazníkům. Auta jsou uzpůsobena nárokům místních řidičů a potřebám trhu, což je většinou hlavní důvod, proč se nenabízí jinde.

Nejbohatší výběr „domestikovaných“ modelů mají zákazníci v Číně. Následuje Indie, kde Škoda Auto stojí v čele plánované expanze koncernu Volkswagen.

Čína

Škoda Octavia PRO

Nejnovějším přírůstkem do nabídky modelů Škoda pro čínský trh je Octavia PRO. Ta reflektuje zálibu čínských zákazníků v prostoru na zadních sedadlech: čím více ho tu je, tím lépe Číňané auto vnímají. Proto dostala novinka o 44 milimetrů prodloužený rozvor a o celkem 64 milimetrů delší karoserii, která má navíc celkově o trochu dynamičtější vzhled: auto je totiž osazeno nárazníky ve stylu sportovní verze Octavia RS.

Pod kapotou modelu Octavia PRO najdeme motor 1,4 TSI o výkonu 110 kW spřažený výhradně se sedmistupňovým automatem DSG. Samozřejmostí a pro čínského zákazníka absolutní nutností je vybavení vozu nejmodernějšími asistenčními systémy a také systémem konektivity.

Škoda Octavia PRO: design jako RS a prodloužený rozvor

Škoda Karoq

Prodlouženou verzi tradičního modelu nabízí v Číně Škoda i v případě typu Karoq. Ten se, stejně jako Octavia, vyrábí v továrně v Ning-po a má rozvor náprav delší o 50 milimetrů než běžné provedení. Tamní zákazníci si mohou zakoupit jen tyto prodloužené varianty oblíbených kompaktních modelů.

cina-skoda_karoq

Škoda Kamiq

Nabídka SUV modelů značky Škoda pro čínský trh je vůbec specifická, v podstatě každý v Evropě známý model tu má vlastní verzi. Platí to i pro nejmenší SUV v nabídce, typ Kamiq, který má v Číně oproti tomu známému v Evropě odlišný technický základ a také se odlišuje designem. Rozvor tohoto provedení činí 2 610 milimetrů a délka je 4 390 milimetrů, čínský Kamiq je tedy asi o 15 centimetrů delší než ten evropský.

Tamnímu publiku přizpůsobenou podobu má například i interiér vozu s infotainmentem s dotykovým displejem integrovaným do palubní desky namísto volně stojícího panelu.

cina-skoda_kamiq

Škoda Kamiq GT

Kamiq je v Číně vstupním modelem do světa SUV značky Škoda, tamní zákazníci si ho ovšem mohou pořídit i v dynamičtější verzi Kamiq GT. Je to již druhý model Škoda ve stylu SUV kupé a zákazníky láká na design vytvořený ve spolupráci designérů Škoda Design v Česku a SAIC Volkswagen v Číně.

Škoda Kodiaq GT

V Číně se nabízí i SUV Škoda Kodiaq, ovšem tamní zákazníci si mohou pořídit také typ Kodiaq GT, což byl vůbec první vůz značky Škoda ve stylu SUV-kupé. Tato verze má výrazně splývavou linii zadního okna a oproti běžnému provedení celkově dynamičtější vzhled. Auto oslovuje lifestylově orientované zákazníky, přitom nadále nabízí praktičnost a všestrannost pro vozy Škoda typickou.

Zaměření modelu odpovídá i paleta motorů, základem je čtyřválec 1,4 TSI se 110 kW, následují motory 2.0 TSI o výkonu 137 a 162 kW. Pohon všech kol a sedmistupňová převodovka DSG jsou samozřejmostí.

Test Škoda Kodiaq GT 2.0 TSI 4×4 DSG (2021)

Škoda Octavia III

Model Octavia si mohou čínští zákazníci stále pořídit i v jeho třetí generaci. Bude hrát roli cenově dostupnějšího provedení nejoblíbenějšího modelu značky Škoda. Oproti předchozí generaci evropského provedení se to čínské liší v designu, hlavně jinými tvary zadních světlometů, které jsou bližší modelu Superb. Ve srovnání s modelem Octavia PRO, který vychází ze čtvrté generace evropského typu Octavia, je v Číně nabízená třetí generace o 88 milimetrů kratší, což vytváří v nabídce dostatečný odstup.

cina-skoda_octavia

Škoda Rapid

V Číně se nadále vyrábí i model Rapid, který v evropské nabídce nahradila Scala. Nadále je tu model dostupný v provedení sedan i jako hatchback Rapid Spaceback, auto ovšem dostalo upravený design, takže se zejména příď vzhledem přiblížila novým modelům Scala a Octavia. Infotainment vozu má dotykový displej integrovaný do palubní desky. Pohon tohoto vozu zajišťuje motor 1,5 MPI s výkonem 82 kW.

Skoda_rapid-cina

Rusko

Škoda Rapid

Specifické provedení typu Rapid nabízí Škoda Auto i zákazníkům v Rusku, kde se Rapid v inovovaném provedení vyrábí jako liftback. Model Škoda představila v závěru roku 2019 v Petrohradu. Že jde o jiný vůz než ten určený třeba pro čínské zákazníky, ukazuje interiér: infotainment je zde pojatý jako volně stojící displej, ovšem stále s tradičními ovládacími tlačítky pro některé funkce, které jinde najdeme už jen v dotykové formě.

Pod kapotou ruského provedení najdeme agregát 1,6 MPI o výkonu 66 nebo 81 kW a přeplňovaný 1,4 TSI s 92 kW. Ten má sedmistupňový automat DSG.

rusko-skoda_rapid

Indie

Škoda Rapid

A do třetice Rapid. Ten indický byl jedním z prvních „domestikovaných“ modelů značky Škoda a technicky se vždy zcela lišil od typů nabízených v Evropě i na jiných světových trzích. V závodě v Púně vyráběný sedan používá platformu PQ25, která byla základem pro malé a kompaktní vozy koncernu Volkswagen před současnou platformou MQB.

indie-skoda_rapid

Škoda Kushaq

Pro Indii teď Škoda Auto chystá velkou ofenzívu a v jejím čele bude nové SUV Kushaq. To je první vůz postavený na základě pro tamní trh speciálně vyvinuté platformy MQB-A0-IN a vytvořený v rámci strategie India 2.0. Kushaq se coby SUV přizpůsobené potřebám indických zákazníků vyznačuje dobrodružným designem, výraznými barvami v exteriéru i interiéru nebo třeba specifickými prvky jako odkládací prostor pro talisman na přístrojové desce.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru