audi_rs3_sportback-tankovani-cerpaci_stanice

Senát schválil balíček pomoci proti drahým pohonným hmotám. Nejvíce ušetří ti s novým autem

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo financí - Foto: Pavel Srp - 19. 5. 2022


Už řadu týdnů se řidiči potýkají s vysokými cenami pohonných hmot. A stejně dlouhou dobu spílají politikům, že s tím nic nedělají. Zdá se ale, že to se změnilo. Senát ve středu 18. května schválil vládní balíček proti rostoucím cenám pohonných hmot. To v prvé řadě znamená zrušení silniční daně u osobních automobilů, autobusů a nákladních aut do 12 tun a zrušení povinného přimíchávání biosložky do paliv.

Bude záležet na stáří auta

Balíček kromě zrušení silniční daně v kategorii pod 12 tun řeší také nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun, u nichž sazby silniční daně přiblíží evropským minimům daným směrnicí o Eurovinětě. Roční sazba daně se určuje podle údajů uvedených v technickém průkazu vozidla. V souvislosti s datem registrace vozidla se roční sazba daně může snížit o 48 %, 40 %, či 25 %. Výše snížení se odvíjí od stáří vozidla, respektive data první registrace vozidla a platí vždy po dobu 36 kalendářních měsíců. Provozovatelé aut do tří let od první registrace mohou ušetřit 48 %, od čtyř do šesti let stáří 40 % a od sedmi do devíti let stáří 25 %.

„U silniční daně odhadujeme rozpočtový dopad na zhruba 4,2 mld. Kč ročně, které zůstanou v kapsách zejména malých a středních podnikatelů. Zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do nafty pak povede k jejímu zlevnění 1,5-2 Kč na litr. Vedle toho jsme dopravcům prominuli zálohy na silniční dani na celý rok a umožnili odložit platby DPH až do konce října, což jim výrazně pomůže s jejich cash-flow,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.

Problém nejsou spalovací motory, ale fosilní paliva. A ta jdou nahradit i bez masivního nástupu elektromobility, tvrdí Němci

Konec přimíchávání biosložky

Senát také potvrdil konec povinnosti přimíchávání biosložky do pohonných hmot. To ale neznamená, že by nadále nebylo možné plnit emisní evropské cíle.

Doposud měl dodavatel velmi omezené možnosti, jak dosáhnout minimálního podílu biopaliv v pohonných hmotách, a to konkrétně 6 % biosložky v naftě a 4,1 % biosložky v benzinu. Cena biosložky je přitom vyšší než cena samotných paliv, proto by odstranění povinnosti jejího přimíchávání mělo vést ke snížení konečné ceny jak pro motoristy, tak pro celý podnikatelský sektor.

Štítky: , , , , , ,

23 názorů na “Senát schválil balíček pomoci proti drahým pohonným hmotám. Nejvíce ušetří ti s novým autem”

  1. A proč to má zaplatit majitel ekologičtější vozidla které používá benzin. Proč na něj není stejná daň jako na zapáchající naftova auta s vymlacenym filtrem .

  2. Pavel Rakosnik

    Mistře Fialo , mezi bydlištěm a práci musím dojíždět denně 120 km ( cesta tam a zpět).Auto v tomhle případě je nutnost. Poraďte mě ,jaký pohon mám využívat ,abych si dokázal vydělat na tu drahotu a nepřišel na mizinu.Kroky ,které podnikáte pro motoristy jsou na dvě věci……. Tam ,kde jste vděčíme nám- Voličům. Dělejte i něco pro nás. Tak ,abychom se nemusely za Vás stydět! Děkuji Rakosnik

    1. Ne, nebylo jen vládl v jiné době a ty jeho kroky viz několikanásobně předražené ochraně pomůcky k tomuto taky přispěly nemalím dílem

    1. Jirka Jovane

      Vzkaz pro Jovana: podle tvé češtiny soudím, že jsi si k penězům pomohl buď vekslováním za komunistů nebo nějakou jinou zlodějinou a podvody. Doporučuji ti aby jsi peníze které jsi tím nahrabal investoval do doučování českého jazyka. Ve tvém případě by to určitě byla smysluplná investice.

  3. Eurovigneta je v Lux,NL,DK takže pro nás v CZ zase nic a bioslozky v palivu jen tak odebrat nemůžou.Dobře už bylo

  4. Buďme realisté – nezlevní ani o 10 haléřů. Ono sice nebude povinnost míchat biosložku do paliva, ale je povinnost snižovat emise z paliva a to bez biosložky nejde. Takže se bude dál míchat dobrovolně-povinně a jsme pořád na místě. A buďme ještě větší realisté – i kdyby to tak nebylo, stejně by si to rafinerie nebo pumpa dorovnala ziskem.

  5. Takže nic se nezměnilo ODS dal kope pro bohaté a na manuálně pracující jako vždy kašle. Doufám, že už občané ČR poznají jaké zlo je ODS a další strany s Pekarovou v čele.

  6. Myslel jsem si, že když bude drahý benzín, tak lidé začnou víc využívat MHD, jezdit na kole, nebo se třeba domluví se sousedem a pojedou společně jedním autem. Nic z toho se nestalo. Silnice jsou stále přeplněné auty, ve kterých jede jen řidič. Lidé akorát brblají, ať s tím „někdo něco dělá“, ale ve skutečnosti je ta cena asi zas tolik netrápí, protože jinak by s tím dělali něco sami.

    1. No tak tohle krátkozraký pohled – nemůžete vědět co ten jeden člověk veze, nebo pro kolik lidí a kam, jede. Dělník se s nářadím tahat autobusem a od zastávky na pracoviště nebude, to snad dá rozum. Ženská s nákupem na týden pro čtyřčlennou rodinu taky ne. A kdyby někoho ten člověk vezl a vysadil po cestě tak už má jít ten zbytek pěšky, aby někdo neřekl že jezdí sám, nebo jak?

    2. Úklidové práce, cajky v autě, přejezd od domu k domu, vesnice a spoje katastrofa, tak pojede jeden na směnu, protože firmy nezajímá, že soused je ze stejné obce, péče o seniory, opět jeden řidič, co to musí oblítat. Logika je jinde – kde je silný provoz a i tak lidi jezdí autem, mají k tomu důvod. Není moc lidí, kteří se dobrovolně chtějí péct na slunci v autě, zaseknutí v koloně. Mhd je lidem většinou k prdu, protože jede v městě a nezajíždí mimo, kam je potřeba. Nehledě na fakt, že polovina těch vozidel, co vidíte, nejsou místní, ale z delší trasy a nějaká MHD je nikam nedoveze, možná při 4 přestupech. Cena tíží každého, ale tíží je i čas, povinnosti, špatné, nebo chybějící spoje, nutnost vozidla k práci, občas i nesmyslné ceny za jízdné při přestupu, nehledě na čas ztracený při čekání na spoj..

    3. Dnes si bohužel většina lidí ani nenakoupit za rohem v sámošce, ani nedojde do práce v místě bydliště. Někteří musí i vozit děti do školy. A o autobusových spojích asi nemá smysl psát. Vlak také nejezdí všude. Tak že ne každý může omezit jízdy autem. To je to samé, jako když napíšete, že parkoviště u obchodního centra jsou plná. Pochopitelně, když si jinde nenakoupíte. Doba je dnes bohužel jiná než dřív.

  7. Stát nemá nic,všechno prodali,proč Orlen ovládá rafinéri v čechách, proč to neni Čepro v Litvinově. Stát nepodporuje tuzemské podniky rači to prodaji strategivkému partneru. Pak přijde balíček úlev,ale zisky stále jdou do kapes strategického partnera i když je to zlodějna, protože berou ceny na burze. V Africe si prdnou burza znejisti a máme chleba za 100kč. Přečtěte si knihu Teror SRO. Přečetl jsem si jí před 5 lety. Tam popisuji jaká bude dnešní doba. Lidi by se měli probudit.

    1. Tam je právě ten problém lidí do té doby než nebudou na ulici a nebudou mít co žrát tak se nikdo neprobudí jen pár jedinců co nic neovlivní.

  8. Inu, co dodat…. zlevneni PHM o 1,50 kc? To je to same jako sveho casu chteli pridat na duchodech 49kc. Proste je to o nicem. Aby to zakaznik poznal museli by zlevnit min o 5kc na litr. Stat ma z litru tusim cistych 12 az 15kc. K cemu je beznemu cloveku odpusteni siln.dane? Fiala pak prezentuje jen miliony, kterymi lidem pomohl, ptž vztazeno k jednotlivci tak neni pomozeno vubec. Navic se vsadim ze nikdo nepozname zda v cene u pumpy se nam ta 1.50 promitla. Ceny i tak budou kolisat mezi cca 43 az 46 kc/l . Ne pane Fialo, beznemu cloveku jste nicim nepomohl.

    1. Tusite spatne, pri soucasnych cenach je to min. 20 korun, ktere jdou do cerne diry jmenem statni kada z kazdeho litru…

      1. Bezcharakterní ODS,TOP09,lidovci,STAN,Piráti škodí občanům.Udílí rady s 300tisícovým platem a levnou kantýnou.Je to Fijalový hnus.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru