Test Audi RS 5 Sportback (2022)

S opravou brzdových komponentů se nevyplatí otálet. Jejich životnost závisí na správném servisu i stylu jízdy

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Quick Stop Car - Foto: Pavel Srp - 6. 1. 2023


Brzdová soustava je z pohledu zajištění bezpečnosti při jízdě klíčovou součástí automobilu. Věnovat pozornost komponentům, které zodpovídají za to, aby vozidlo zastavilo vždy tak, jak řidič potřebuje, je důležité. Jak často bychom měli kontrolovat brzdovou kapalinu, kterak odhalit opotřebované brzdové destičky či proč se vyplatí volit šetrnější způsob jízdy?

V kritických situacích to bývá na silnicích zpravidla právě stav brzd, který spolurozhoduje o tom, zda se řidiči podaří odvrátit hrozící nehodu či alespoň dostatečným snížením rychlosti předejít fatálním následkům. Kvůli bezpečnosti vlastní i všech účastníků dopravního provozu si tak právě brzdová soustava zaslouží velmi zodpovědnou péči. Pravidelným a kvalitním servisováním lze zároveň prodloužit životnost jednotlivých komponentů a ušetřit náklady za jejich brzkou výměnu.

Brzdovou kapalinu měňte každé dva roky

První důležitou podmínkou pro to, aby vozidlo zastavilo, kdy má, je odpovídající stav brzdové kapaliny. Ta má v popisu práce přenášet brzdnou sílu od hlavního brzdového válce k brzdovým mechanismům kol a zároveň chrání před korozí jednotlivé části hydrauliky. „Hladinu brzdové kapaliny doporučuji kontrolovat alespoň třikrát až čtyřikrát v průběhu roku a ideálně vždy před delší cestou,“ popisuje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car.

Brzdovou kapalinu je také potřeba měnit. S postupem času se snižuje její funkčnost

Samotnou výměnu kapaliny pak výrobci doporučují provádět zpravidla jednou za dva roky. Řidiče obvykle vyjde na jeden až dva tisíce korun i s prací. „Je potřeba si uvědomit, že neustálým zahříváním při brzdění tato látka degraduje a posouvá se její varný bod. Při zanedbání může v extrémní situaci dojít k takzvanému zavaření brzd, kdy brzdový systém již nedokáže tlačit kapalinu znečištěnou vodou a auto nezastaví,“ doplňuje Zukal.

Sjeté destičky poznáte podle hluku či vibrací

Hladinu brzdové kapaliny zvládne bez problému překontrolovat i laik. Péči o zbylé komponenty soustavy je však lepší přenechat profesionálům. Nesprávně seřízené brzdy totiž mohou být stejně nebezpečné, jako ty vůbec neservisované. „Kupříkladu stav brzdového kotouče a obložení je vhodné nechat zkontrolovat alespoň dvakrát do roka. Typicky se tak děje během výměny pneumatik. Alespoň jednou ročně je dobré prověřit i těsnost brzdové soustavy,“ doporučuje Zukal.

U brzdových destiček pak nelze jednoduše určit, jak často je potřeba přistoupit k jejich výměně. Interval se totiž odvíjí od provozních podmínek automobilu a stylu jízdy. Rychlejší opotřebení lze kupříkladu očekávat u vozu, jež se často pohybuje po městě než u toho, s kterým řidič obvykle jezdí spíše po okresních komunikacích. Některá moderní vozidla již disponují čidly hlásícími potřebu výměny destiček. U starších je potřeba provést kontrolu ručně přičemž vrstva třecího materiálu by měla mít alespoň 3 milimetry. „Špatný stav destiček se může projevovat vibracemi volantu či brzdového pedálu. Častá je také vyšší hlučnost či táhnutí auta na stranu,“ uvádí odborník ze společnosti Quick Stop Car a dodává: „V takových případech je důležité zajet do servisu hned a výměnu neodkládat. V opačném případě řidič kromě hazardu na silnici riskuje i poškození dalších komponentů brzdového servisu. Při následné výměně třmenů a brzdových kotoučů pak zaplatí několikanásobně vyšší částku.“

Dvojnásobná životnost při šetrné jízdě

Životnost jednotlivých komponentů brzdové soustavy lze kromě pravidelného servisování prodloužit i šetrným způsobem jízdy. Na brzdových destičkách se tímto způsobem dá najet až dvojnásobná kilometráž, než při agresivním stylu brzda – plyn. „Pro brzdy automobilu je ideální plynulá jízda bez zbytečného prudkého sešlapávání brzdového pedálu při dálničních rychlostech. Řidiči také často chybují při jízdě z kopce, kdy jezdí na neutrál a nebrzdí motorem nebo po celou dobu mírně drží pedál. Mnohem účinnější je v takovém případě brzdit přerušovaně,“ uzavírá Marek Zukal.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru