Rychlotest Opel Mokka: Celkem chutná káva…

Autor: Pavel Srp - 28. 11. 2012


Mokka. Určitě jste to již někdy slyšeli. Jde o druh kávy, respektive její přípravy. Kávu mám rad, sice se v ní nijak nevyznám, ale chutná mi. Byl jsem tedy zvědavý, jakou chuť bude mít nové malé SUV od Opelu právě s názvem Mokka. Na českém trhu je teprve pár dní, takže nám ještě pořádně nestačila vystydnout. Pojďme ji tedy ochutnat

Opel auto prezentuje jako zástupce rozrůstajícího se segmentu B-SUV a cílí spíše na privátni klientelu, do firem se s autem moc nehrne. Automobilka má v plánu přebrat zákazníky zejména české Škodě Yeti, Nissanu Juke, Mitsubishi ASX a podobným autům, ale prý se nezalekne třeba ani většího Nissanu Qashqai. Po prvních jízdních dojmech kombinujících provoz po městě, dálnici i okreskách si troufám říct, že má našlápnuto velmi dobře.

Pod kapotu si můžete vybrat trojici pohonných jednotek (dvě benzínové a jednu naftovou), dvojici převodovek (automatickou a manuální) a pohon předních nebo všech kol. Benzínové motory zastupuje základní atmosférická jednašestka o výkonu 115 koní (pouze s pohonem přední nápravy) doplněná o modernější 1,4 Turbo o výkonu 140 koní – na výběr s s pohonem všech kol a manuální převodovkou. Naftové motory v současnosti zastupuje pouze 1,7 CDTI o výkonu 130 koní. Tuto pohonnou jednotku si můžete vybrat buď s automatem nebo manuálem a pohánět může přední nebo všechna kola. Další naftová motorizace se prý chystá, ale zástupci automobilky nám nechtěli prozradit, jestli bude menší nebo větší. Vyzkoušeli jsme dvě verze – naftovou předokolku a benzínovou 1,4 Turbo s pohonem všech kol – obě s šestistupňovým manuálem.

Začněme s naftou. Přiznám se, že ač nejsem velkým příznivcem naftových motorů a raději mám benzín, musím říci, že s naftou se mi jezdilo příjemněji. Řidičova souhra s pedály, s řazením a s pocitem z řízení byla lepší než v benzínu, ačkoliv jsem to čekal opačně.

Po otočením klíčku naskočil naftový motor hladce. Auto se netřáslo, ani hluk do kabiny příliš nepronikal. To se ale s prvním rozjezdem změnilo. Motor je, hlavně při zátahu, celkem hlučný, a kromě motoru a svistu větru kolem zrcátek ve vyšších rychlostech je to však takřka to jediné, co se do auta dostane. Nápravy zvládají nástrahy českých silnic statečně a i přes velká 18″ kola (naštěstí obutá do pneumatik s vysokým profilem) se do interiéru nedostávají žádné rázy ani mlácení.

Podvozek vůbec není špatný,naopak. Výborný je při klidné jízdě, kdy díry a nerovnosti umí velmi dobře vyhladit. Problém nastane při ostřejší jízdě, kdy se projeví jeho měkko-tvrdé nastavení. Fyzika prostě ošálit nejde, a tak se vyšší karoserie značně naklání, vysoké pneumatiky se mačkají a auto je nedotáčivé. Ovšem položme si ruku na srdce, kdo s autem bude jezdit jako magor? Tohle auto bude spíš o lepším rozhledu, přepravě dětí do školky a do školy, na nákupy a podobně.

Příjemný překvapením byl i interér. Pominu-li luxusní a hodně povedenou kombinaci čalounění a barev v našem autě, pak musím uznat, že místem se nešetřilo, snad jen kromě šířky. Mokka je totiž celkem úzká, takže řidič a spolujezdec budou mít intimní kontakt v oblasti loktů. Ale nebojte se, není to tak strašné. Pro hlavu nebo kolena je místa dostatek. Některé rodiny migrující každý víkend na chaty a chalupy možná zklame kufr. Asi jim nebude vadit, že nakládací hrana je relativně vysoko, ale spíše objem. Jeho hodnota je v základním uspořádání jen 395 litrů, ale pořád je to srovnatelné s nejbližšími soupeři (Yeti: 405-510 l, Juke: 251 l, ASX: 419–442 l). Nabídne rovnou podlahu a možnost položit zadní sedadla, ale aby vznikla rovná plocha, musíte odklopit sedáky. Odměnou vám bude prostor o objemu 1 372 litrů.

Po obědě a nasbírání informací při prezentaci jsme přesedli do benzínu. Od přeplňované 1,4 o výkonu 140 koní jsem však čekal více. Zátah ani projev motoru naftu nepředčil a dokonce na mě působil vlažněji. Také práce s řadící pákou i jednotlivými pedály se mi zdála pocitově složitější. Nechci říct, že benzínová jednačtyřka byla špatná, ale s naftou se mi jezdilo lépe. Přitom papírové hodnoty se od sebe vzájemně tolik neliší. Opel Mokka 1,7 CDTI 4×2 zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy, zatímco 1,4 Turbo 4×4 to zvládne za 9,8 sekundy, maximální rychlosti jsou 186, respektive 195 km/h. Rozdílné jsou ale pochopitelně spotřeby paliva. U nafty s pohonem předních kol se udává kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km, u benzínu je to 6,4. Ze včerejších zkušeností jsme jezdili o dva litry více, ale jízda byla hodně svižná. I tak nám rozdíl spotřeby kolem dvou litrů mezi naftou a benzínem palubní počítač ukázal.

Teď ovšem to nejdůležitější. Za kolik se kávový Opel bude na českém trhu prodávat? Ceník nabídne trojici výbav a už ta základní, Essentia, uspokojí většinu zákazníků. To nejdůležitější, jako nezbytné prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, klimatizaci, palubní počítač, el. přední okna + el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka a další, je v základu. S benzinovým motorem 1,6 l (výhradně s pohonem pouze přední nápravy) začíná Mokka na 379 900 Kč. Pokud byste chtěli pod kapotu naftový motor, musíte poskočit do prostřední výbavy Enjoy a zaplatíte 489 900 Kč. Za pohon všech kol připlatíte dalších 50 000 Kč.

Kdybych přirovnal Opel Mokka ke kávě, pak musím uznat, že s naftovým motorem má příjemné aroma, krásně se rozprostře na jazyku a příjemně chutná. S benzínem je potřeba si ji malinko dosladit. Jisté ale je, že bych tuhle kávu klidně pil pravidelně.

 Ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.

-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru