rychlost_180_kmh

Rychloměr ukazuje vždy víc, než kolik reálně jedete. Proč to tak je?

Autor: Radim Plachý - Foto: Pavel Srp - 13. 12. 2022


Už jste někdy přemýšleli o tom, jak přesný je vlastně rychloměr v autě? Pokud ano, jistě jste zobrazený údaj porovnávali s GPS, s radary, které měří vaši rychlost, nebo s dalšími přístroji. Pravděpodobně jste viděli různé hodnoty. Citlivost zařízení může být odlišná, ale my ve skutečnosti víme, že palubní rychloměr se opravdu mýlí. Nejde o chybu. Může se však mýlit pouze jedním směrem.

Ano, tušíte správně. Rychloměr může ukazovat vyšší rychlost, než jakou ve skutečnosti jedete. Naopak by to z hlediska bezpečnosti nedávalo smysl. Přesto byste na tuto odchylku neměli spoléhat.

Rezerva je daná homologačními předpisy

Podle evropských homologačních předpisů může mít rychloměr odchylku až ve výši 10 % + 4 km/h. Vše je dáno vzorcem 0 ≤ V1 – V2 ≤ (V2/10) + 4 km/h, kde V1 značí rychlost na ukazateli a V2 označuje skutečnou rychlost.

Podívejme se společně na reálná čísla. Z vzorečku lze vypočítat, že při skutečné rychlosti 100 km/h může rychloměr ukazovat až 114 km/h a dle zákona je situace stále v pořádku. Při rychlosti 130 km/h může ukazovat až 147 km/h a stále to považujeme za normální.

Mezi nejčastější řidičské bodované nešvary patří příliš vysoká rychlost a mobil v ruce. Řada řidičů také ignoruje bezpečnostní pásy

Rozhodně se však na tuto odchylku nespoléhejte, protože dnes dokáží výrobci automobilů být mnohem přesnější.

V moderních autech je rozdíl asi 5 %

Výrobci sice z hlediska homologace mohou dopustit odchylku 10 % + 4 km/h, ovšem ve většině případů to nedělají a snaží se ji snížit na minimum. Jedním z důvodů je penalizace při crash testech Euro NCAP. Když auto rychlost nadhodnocuje o více než 10 %, jsou mu strženy body. Důvod je nasnadě. Mohlo by to řidiče vést k pocitu, že když překračují rychlostní limity, je to vlastně v pořádku, protože ve skutečnosti přece jedou pomaleji.

V moderních autech se rozdíl mezi údajem na rychloměru a realitou pohybuje v 5 % či méně. Dnešní technologie totiž dokážou být opravdu přesné.

Jak se dosahuje vysoké přesnosti měření rychlosti?

Mnohá moderní auta dokáží kalkulovat s řadou dat. Mohou k měření využívat GPS signál nebo započítávat opotřebení pneumatik, jež doposud zkreslovaly údaje. Když je totiž plášť opotřebovaný, má menší průměr, a to ovlivňuje rozdíl mezi skutečnou a měřenou rychlostí. Dnešní vozy dokážou pomocí ABS porovnávat otáčky jednotlivých kol, a tak odhadnou jejich průměr a korigují chybu rychloměru.

Neměří zrovna váš tachometr špatně?

Možná vás již napadlo, že významnější zásah do vozidla může spolehlivost měření rychloměru pokazit. Je tomu skutečně tak. Když se rozhodnete třeba pro výměnu původních kol a zvolíte jiný rozměr disku a pneumatik, než předepisuje výrobce, rychloměr bude ukazovat nepřesně. Změnili jste totiž obvod kola. Nejhorší bude situace v případě, kdy mají nová kola větší průměr než ta původní. Potom totiž ve skutečnosti jedete rychleji, než vám ukazuje rychloměr, a to podstatně.

K chybě měření rychloměru může dojít i z důvodu nesprávné montáže přístrojového panelu. Máte-li pochybnosti, že ve vašem vozidle k něčemu takovému došlo, není nic jednoduššího než si rychlost ověřit pomocí GPS či jiného přístroje. Lepší totiž je, když to uděláte vy sami, než aby se na věc přišlo až ve chvíli, kdy dostanete pokutu za překročení rychlosti.

S odchylkou tachometru směrem nahoru raději nepočítejte

I když jsme si tedy prozradili, že rychloměry obvykle ukazují o něco více, s čísly si nezahrávejte. Nespoléhejte na to, že ve skutečnosti jedete pomaleji. Ano, i policejní radary mají toleranci zhruba 3 km/h, ale vždy je lepší jet pomaleji než rychleji. Nejen kvůli pokutám, ale zejména kvůli bezpečnosti. Pomalejší jízdou navíc spotřebováváte méně paliva, takže jezdíte šetrněji.

Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru