První jízdní dojmy: Volkswagen Caddy a T6

Autor: Anina Russová - 4. 9. 2015


Je to jen pár dní, kdy se české zastoupení automobilky Volkswagen Užitkové vozy rozhodlo představit nám rovnou dva nové modely svého portfolia. Jak už z našeho facebooku víte, mluvím o modelech T6 a Caddy. Oba prošli jak změnami designovými, tak technickými a oběma to opravdu prospělo. Tedy hlavně modelu T6, který je ve verzi Multivan Generation SIX v dvoubarevném lakování opravdovým fešákem.

Volkswagen-Caddy-Transporter-01

Začneme u modelu Caddy. Jde o čtvrtou generaci původně čistě pracovního pomocníka, který ale postupně od ušpiněných montérek přešel k oblekům. Caddy je na trhu už od roku 1979 a v dnešní době je jeho první generace ceněným artiklem mezi sběrateli ale i úpravci. My se ale podíváme blíže na generaci čtvrtou, kterou od 1. září můžete potkávat i na našich silnicích.

Během jedenácti let výroby předchozí generace bylo po celém světě prodáno 1,5 milionu vozů. To je úspěch, na který nová Caddy hodlá navázat. Za tím účelem byl městský lehký užitkový vůz, ověnčený mnoha oceněními, vylepšen a optimalizován ve všech oblastech. To platí nejen pro pracovní verzi, ale i pro její osobní derivát. Kompaktní MPV osloví široké vrstvy zákazníků celkem čtyřmi variantami výbavy. A bez zmínky nesmí zůstat ani Caddy Beach pro volný čas. Při uvedení na trh bude navíc po omezenou dobu k dispozici speciální edice „Generation Four“. Nová generace je samozřejmě nabízena také s pohonem všech kol 4MOTION.

Nové motory modelu Caddy nabízejí nejvyšší hospodárnost. Nabídka vznětových motorů je postavena na dvoulitrovém čtyřválci. Vstupní verze disponuje nejvyšším výkonem 55 kW/75 k. Následuje standardní varianta s výkonem 75 kW/102 k. Stejný agregát je k dispozici také v modelu Caddy BlueMotion se spotřebou pouhých 4,2 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 pouhých 109 g/km. Ještě lépe to umí skříňová verze Caddy se sníženými jízdními výkony, která je koncipována především do městského provozu. Její spotřeba paliva je pod hranicí čtyř litrů na 100 kilometrů. Ještě lepší jízdní výkony poskytuje agregát s výkonem 90 kW/122 k. Tento motor TDI je však dodáván výhradně ve spojení s pohonem všech kol 4MOTION. Vrcholným motorem je turbodiesel s nejvyšším výkonem 110 kW/150 k.

Zájemci o zážehové motory mají na výběr celkem čtyři agregáty s různým počtem válců a zdvihovým objemem. Nabídka sahá od tříválce 1,0 litru až po čtyřválec 1,4 litru. Čtyřválec 1.2 TSI nabídne výkon 62 kW/84 k. Se standardním výkonem 75 kW/102 k bude od října 2015 k dispozici tříválcové 1,0 TSI. Vrcholnou jednotkou je 1.4 TSI s výkonem 92 kW/125 k a konečně čtvrtým motorem v nabídce je čtyřválec 1.4 TGI spalující kromě benzínu také CNG, který nahrazuje model Caddy EcoFuel.Tento nový, menší motor nabízí v porovnání s dvoulitrovým předchůdcem při téměř shodném výkonu výrazně lepší hodnoty zrychlení díky turbodmychadlu a má až o 1,7 kg/100 km nižší spotřebu CNG. Skříňový Caddy TGI tak spotřebuje pouhých 4,1 kg/100 km.

Volkswagen Užitkové vozy nově uspořádal výbavové linie. Nyní jsou k dispozici čtyři výbavové verze Conceptline, Trendline, Comfortline a Highline. Conceptline je nová výbava a nahrazuje dosavadní Startline. Podobně byla obytná verze Tramper nahrazena verzí Beach. Beze změn zůstávají užitkové verze ve skříňovém provedení pro přepravu zboží i Kombi pro přepravu osob. Výhradně při uvedení na trh bude k dispozici speciální model „Generation Four“, jehož základem je skříňový Caddy nebo Caddy Trendline. Výbava zahrnuje celou řadu prvků, které usnadňují a zpříjemňují posádce život na cestách. Užitkové vozidlo je tak vybaveno lakovanými nárazníky, kryty vnějších zpětných zrcátek a bočními ochrannými lištami, dále tmavě tónovanými kryty zadních světlometů, prahovými lištami se vzhledem ušlechtilé oceli a 16“ koly z lehké slitiny „Bendigo“. Nabídku završuje ozdobné obložení na přístrojové desce.

Čtvrtá generace kompaktního vozu pro městskou rozvážkovou dopravu a rodinného MPV stanovuje nová měřítka ve svém segmentu z hlediska hospodárnosti, bezpečnosti, komfortu a užitných vlastností. Ceny nového modelu Caddy začínají od 325 858 Kč (bez DPH; skříňová verze), resp. 400 487 Kč s DPH (Trendline). Vstupní verze modelové řady Caddy jsou poháněny motorem TSI o výkonu 62 kW/84 k, jímž začíná také nabídka speciálního akčního modelu Caddy Generation Four (od 482 054 Kč včetně DPH). Nový Caddy je od začátku předprodeje nabízen se zvýhodněním až 63 000 Kč včetně DPH a na všechny vozy se vztahuje 4letá záruka, která je tvořena 2letou zárukou výrobce bez omezení ujetých kilometrů a 2letou zárukou importéra s omezením na 150 000 km.

Měli jsme jen pár minut a pár kilometrů na to, abychom si novou Caddy vyzkoušeli. Sáhli jsme po voze ve výbavě Trendline s motorem 1.4 TSI. V prvé řadě si nejde nevšimnout vážně povedené (příplatkové) červené metalízy s označením Fortana. I když je design věcí subjektivní, dovolím si tvrdit, že tohle se povedlo. Auto vypadá dobře a i díky výraznému laku by v Caddy nikdo nehledal toho klasického pracanta. Navíc k tomu designéři navrhli i stejně červená (příplatková) 17“ kola, která odvážný design jen podtrhují. Jak z venkovní části, tak uvnitř budete mít díky použitým materiálům a designu pocit, že spíše než v Caddy sedíte v Golfu Sportsvan. To je směr, kterým se Volkswagen ubírá už nějakou dobu a těmto ne úplně stylovým modelům tak hodně pomohl. Je ale pravda, že občas slyšíme nářky na to, že díky sjednocení designové linky jsou automobily od Volkswagenu tak trošku bezpohlavní, s čímž svým způsobem musíme souhlasit.

Prostoru je v autě jak pro posádku, tak pro náklad nebo řidiče všude opravdu přehršle a doplňuje ho nespočet všemožných odkládacích prostor. I když bude tahle verze vozit spíše velké rodiny, vše, co malé děti potřebují, tu určitě budete mít kam schovat.

Nás ale spíše než design zajímal jízdní projev nového Caddy. Ten je na první zkušenost opravdu příjemný a překvapivě kultivovaný. Předchozí generace trpěly na uskákanou zadní část, ale zdá se, že tenhle problém technici automobilky zdárně vyřešili.

Pochvalu zaslouží šestistupňová manuální převodovka, která má příjemně krátké a hlavně přesné dráhy řazení. Jediný problém tak nejspíše budete mít při řazení lichých převodových stupňů. Spodní část palubní desky je totiž jen kousíček nad řadicí pákou a i když mám malé ruce, při řazení trojky a pětky mi palubní deska překážela a narážela jsem do ní. Příjemné a typicky „volkswagenovské“ jsou pedály. Ani tvrdé ani měkké, prostě ideální odpor proti noze.

Benzínová „jednačtyřka“ pod kapotou je slušným společníkem, ale pokud o Caddy přemýšlíte jako o svižnějším společníkovi, sáhněte určitě po silnější motorizaci. 92 kW (125 koní) je dostačující jen v případě městského přesunu a prázdného auta. I tak je ale autu potřeba dodávat otáček a to ne málo. Zabírat začne kolem 3 tisíc otáček za minutu a běda, když je neudržíte. V tu chvíli se motor začne trápit a vy s ním. Bohužel jsme měli na první vyzkoušení opravdu jen pár minut, a proto je na nějaké soudy příliš brzy. Už máme novou Caddy naplánovanou do redakční garáže a podrobíme ji klasickému testu, po kterém vám přineseme detailnější informace.

Volkswagen-Caddy-Transporter-02

Volkswagen Transporter, tedy modelová řada „T“ je opravdovým historickým milníkem už od roku 1950. T1 byla a stále je fenoménem, který proslavilo především hnutí hippies. Dvoubarevné busy jsou ikonou 60. let a dnes – i ty ve špatném technickém stavu – stojí jmění. Kdykoliv vyrazíte na veteránskou výstavu nebo sraz, alespoň na jeden zachovalý nebo dokonale zrenovovaný exemplář narazíte. A právě na T1 se nová T6, tedy v provedení Multivan, odkazuje. Dostal totiž dvoubarevné lakování a hodně stylová kola, což ho na silnici dělá nepřehlédnutelným.

Stejně jako doposud je modelová řada T rozdělena do tří základních kategorií – užitková vozidla (skříňový vůz, valník, dvojitá kabina a kombi), MPV koncipované pro podnikání i soukromé využití (Multivan a Caravelle), jakož i vozidla pro volný čas (California). Dva rozvory a tři výšky střechy jsou další faktory, které zvyšují mimořádnou variabilitu a funkčnost této modelové řady. S velkým počtem nabízených variant poháněcího ústrojí vychází celkem více než 500 variant.

Nová generace je na první pohled rozpoznatelná především podle zcela nové čelní partie. Její design podle automobilky spojuje stylovou přímočarost s velkým výrazem síly. Originalitou oplývá také záď, jejíž horizontální prolis zdůrazňuje šířku vozidla. Ta je ještě umocněna širokým zadním oknem a geometricky jasně vymezeným prostorem pro registrační značku osvětlenou diodami. Nápadnými prvky jsou níže umístěná vnější zpětná zrcátka a ukazatele směru uložené dynamicky v prolisu. Profil je kromě toho charakterizován nově koncipovanými koly, dodávanými v rozmanitých designech. Přístrojová deska modelové řady T se stejně jako dosud vyznačuje vysokou úrovní praktičnosti, vyváženou ergonomií, četnými odkládacími prostory a mimořádnou přehledností.

V závislosti na modelu jsou sedadla řidiče a spolujezdce vpředu na přání elektricky nastavitelná. Většinu z četných možností nastavení lze pak realizovat příslušnými ovládacími prvky. Další předností je paměť pro uložení nastavení polohy sedadla řidiče do paměti. Elektricky nastavitelná sedadla disponují sériově dodávaným vyhříváním. Do výbavy na přání bylo zařazeno také vyhřívané sklo čelního okna. Tato funkce si v nejkratší době poradí i s námrazou a zabraňuje přimrznutí stíracích lišt ke sklu okna.

Odkládací prostory jsou uspořádány v závislosti na modelu. Rozhodující je přitom počet sedadel v první řadě, jemuž jsou přizpůsobena dvě základní uspořádání přístrojové desky. Některé přihrádky a schránky jsou otevřené, jiné uzavíratelné, ale nejnápadnějším rozdílem je jinak tvarovaná středová konzola. Ta má v užitkových verzích štíhlejší tvar. Ve variantách pro přepravu osob jsou do výrazně širší středové konzoly navíc integrovány dva držáky nápojů, přihrádka pro multimediální přístroje včetně rozhraní „Comfort“ pro mobilní telefon (na přání) a přihrádka pro lahve, která může být stejně jako schránka před sedadlem spolujezdce chlazená napojením na klimatizaci.

Nabídka motorů zahrnuje celkem šest jednotek – čtyři nové čtyřválce TDI a dva čtyřválce TSI. V závislosti na výkonu jsou kombinovány s pětistupňovou či šestistupňovou mechanickou převodovkou nebo se sedmistupňovým DSG. Mnoho variant, bez ohledu na verzi převodovky, lze navíc objednat s pohonem všech kol 4MOTION a všechny motory jsou sériově vybaveny systémem stop/start.

Vznětové motory mají zdvihový objem 1968 cm3 a jsou připraveny ve výkonových variantách 62 kW/84 k, 75 kW/102 k, 110 kW/150 k a 150 kW/204 koní. Varianty s výkonem až 150 k jsou přeplňovány jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, zatímco ve vrcholné verzi s výkonem 204 k nalézá uplatnění dvoustupňové přeplňování. Tato jednotka nabízí maximální točivý moment 450 Nm již mezi 1400 a 2400 ot./min. V tomto provedení je vznětový VW Bus poprvé schopen jízdy rychlostí více než 200 km/h. Díky dynamičtějšímu průběhu točivého momentu dosahují všechny motory výrazně lepších hodnot pružného zrychlení.

Zážehové motory jsou v nabídce zdvihovým objemem 2,0 litru, který poskytuje nejvyšší výkon 110 kW/150 k nebo 150 kW/204 k. Maximum točivého momentu má hodnotu 280, respektive 350 Nm.

Na pár minut jsme měli možnost posadit se za volant varianty Caravelle ve výbavě Comfortline s dvoulitrovým TDI s výkonem 110 kW (150 koní). Když jsme u Caddy chválili prostor pro posádku, tady bychom ho mohli rozdávat. Je to už standardem, že do tak velkého auta naskládáte naprosto pohodlně malou školku a můžete s nimi klidně a hlavně pohodlně objet celý svět. Kromě prostoru nabízí Caravelle také hodně pohodlné sedačky, kterým bychom možná jen přidali na bočním vedení. Má ho sice tak nějak naznačené, ale vzhledem k tomu, jak celá posádka sedí vysoko, chtělo by to větší pocit jistoty, že během průjezdu zatáčky se sedadla nikdo nevypadne. Ale zase na druhou stranu, při nastupování nic nepřekáží… :)

Řidič bude mít opravdu kvalitní výhled z vozu a celé jeho pracoviště je takové klasicky německé. Trochu nám přišlo, že je možná až zbytečně moc zkosený volant, ale to je otázka zvyku. Po pár kilometrech bylo zvláštní nastavení volantu zapomenuto. Co nám ale vadilo více, to byl podobně nakloněný dotykový displej. Je sice umístěn vysoko, takže řidič nemusí zbytečně klopit zrak někam ke středovému tunelu a hledat navigaci, ale jakmile zasvítí sluníčko, opře se díky velkému přednímu oknu přímo na displej a na něm není tak vůbec nic vidět.

Dvoulitrová nafta s výkonem 150 koní je pro Caravellu naprostým ideálem. Motor má chuť po otáčkách a za plynem jde s naprostou lehkostí. Body navíc dostává také za skvělé odhlučnění, protože ani ve vyšších či z druhé strany nízkých otáčkách zvuk motoru do prostoru kabiny nijak zvlášť nepronikal. I když je auto velké a těžké, na brzdy se můžete spolehnout a reagují na první dobrou. Pedály navíc dávají zpětnou vazbu a tak nemáte pocit, že v rámci pohodlí je technici nastavili ve stylu „šlapeme do bahna“.

Volkswagen-Caddy-Transporter-03

Obě auta, Caddy i Caravelle nás hodně překvapila. Především u T6 je to design, který odkazuje na klasickou T1, a je doplněn moderními technologiemi. U Caddy zase přerod z pracanta v lázeňského šviháka, kterému barevný oblek a obutí zatraceně sekne. Od začátku září v televizi běží nové reklamní spoty, které právě na tohle poukazují a markeťákům se hodně povedly. Caddy i T6 teď zcela jistě na silnicích budeme potkávat a my jen doufáme, že jejich majitelé v sobě najdou odvahu a sáhnou po těch barevnějších variantách. Těch bílých a šedých je na našich silnicích až zbytečně moc. Co vy na to?

Vozy je již možné objednávat.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru