Subaru Impreza

První jízda: Subaru Impreza

Autor: Pavel Srp - 22. 11. 2017


Subaru do Evropy vrací model Impreza. Ta se tu ve čtvrté generaci neprodávala, protože by prý na sobě vzájemně kanibalizovala s modelem XV. V páté generaci se to ale mění.

Nový základ: Subaru Global Platform

Nová generace Subaru Impreza stojí na nové globální platformě Subaru. Jde o základ, který bude moci značka použít pro jakékoliv další modely bez ohledu na jejich kategorii. Zároveň jde také o to, že tato platforma byla vyvíjena s důrazem na to, aby do ní šlo jednoduše zastavět jakékoliv pohonné ústrojí. Subaru tak bude umět pro všechny modely benzinové i naftové motory, ale také hybrid a elektromobily. Otázkou pak bude pouze to jakou strategii pro jednotlivé prodeje a cílové trhy zvolí.

A to, že se počítá s elektromobily i s hybridy, je jasný fakt. Podle českého zastoupení značky se hybridu dočkáme v roce 2019, elektromobil přijde o dva roky později. Jestli půjde o nové modely, případně elektrifikovaný pohon dostanou některé dnešní, to zatím nevíme.

Nová podvozková platforma přináší i další výhody, kterými jsou zvýšená tuhost skeletu karoserie a podvozku (o 70 – 100 % oproti jiným dnešním modelům), ale také 5mm snížení těžiště, čímž pádem se zmenšují i boční náklony a tím pádem se zlepšuje ovladatelnost.

Bezpečnost: „Chceme být nejlepší na trhu!“

Subaru se rozhodlo, že přijde s 0% nehodovostí svých automobilů a to tím, že do všech svých modelů začalo montovat systém EyeSight. Ten poprvé v Evropě dostal Outback, od té doby ho dostávají další a další modely. Nová Impreza ho má samozřejmě také. I díky tomu se nabízí výhradně s bezestupňovými převodovkami.

Subaru se zaměřuje na „primární“ bezpečnost, která má za úkol nabídnout řidiči co nejpříjemnější atmosféru za volantem díky dobrému posezu s dostatkem místa či ideálnímu výhledu do všech směrů.

Samozřejmostí je i propracovaná pasivní bezpečnost, která přijde na řadu už v případě nehody. Nový podvozek lépe pohlcuje energii a lépe ji směřuje, při nehodě tak přebytečná energie uniká tím správným směrem tak, aby prostor pro posádku zůstal co nejvíce v bezpečí. A že se to podařilo perfektně, o tom svědčí vysoké hodnocení v crash testech nejen evropských (Euro NCAP), ale také v celosvětových. V těch japonských (JNCAP) byla Impreza tak úspěšná, že obdržela ocenění za vůbec nejvyšší počet dosažených bodů.

Základem všeho je ale „preventivní“ bezpečnost, kterou tvoří hlavně již zmíněný systém EyeSight, který tvoří dvě stereokamery umístěné za čelním sklem. S těmi souvisí funkce jako nouzové brzdění, adaptivní tempomat, ale také aktivní systém hlídání jízdních pruhů. Navíc jde o základní výbavu všech verzí.

Dva motory, jeden pohon, jedna převodovka

V České republice bude Impreza v nabídce se dvěma motory s objemem 1.6 a 2.0 litru. Oba jsou benzinové a bez přeplňování. Oba dva jsou také výhradně spojeny s bezestupňovými převodovkami a symetrickým pohonem všech kol. Obě dvě pohonné jednotky vycházejí z motorů předcházející generace, používají tedy protilehlé písty. Jsou ale také o 12 kg lehčí a dostaly až 80 % přepracovaných dílů.

Upraveno bylo i naladění bezestupňové převodovky Lineartronic. Tisková zpráva hovoří o „rozšířeném rozpětí převodových poměrů, což přináší účinnější a plynulejší zrychlení, lepší jízdní výkony a nižší spotřebu paliva, protože dokáže motor lépe udržovat v nejefektivnějším spektru otáček.“

Zatímco slabší 1.6litrový čtyřválec nabízí výkon 84 kW/114 koní při 6200 ot./min a točivý moment 150 Nm, výkonnější dvoulitr poskytuje 115 kW/156 koní při 6000 ot./min a 196 Nm. S oběma motory jsme se v krátkosti svezli.

Krátce za volantem

Vyzkoušeli jsme na pár kilometrech obě verze a obě překvapily naladěním podvozku. Lze na něj psát prakticky jen samé superlativy, stejně jako u většiny posledních modelů Subaru. Jde o perfektní mix pohodlnosti a komfortu, ale zároveň potřebné jistoty. Navíc je za všech okolností tichý a auto je stabilní. Schopnosti podvozku jsou tady daleko před schopnostmi obou motorů.

Z pohledu motorů působí slabší 1.6 rozvážnějším dojmem. I díky tomu, že postrádá přeplňování, je jeho dynamika spíše vlažnější. O tom, že to není žádný rychlík, hovoří ostatně i hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h, která je 12,4 sekundy. Při klidné jízdě je ale motor krásně tichý, protože bezestupňová převodovka drží otáčky co nejníže to jde. Pokud je potřeba zrychlit, stačí šlápnout na plyn, převodovka se s tím popasuje – i když by to mohlo být rychlejší – změní převod, vyžene motor do otáček a auto poměrně rozvážně přidá. Na divočení 1.6 není, klidnému řidiči však vyhovovat bude. To dvoulitr je živější, lačnější po otáčkách. Z hlediska dynamiky to ale také není žádný trhač asfaltu, nicméně důstojné zrychlování mu problémy nečiní. Projev dvoulitru působí dospělejším dojmem a troufám si tvrdit, že jde o lepší volbu, ovšem za docela velký příplatek, o tom později.

Jak jsme u Subaru zvyklí, bezestupňová převodovka má plynule měnitelný převod řízení, což znamená že otáčky motoru se při zrychlování nemusí na rozdíl od rychlosti měnit. Subaru ale své převodovky Lineartronic, jak je nazývá, vybavuje programem, který po výraznějším sešlápnutí plynového pedálu mění proměnlivý převod na virtuální rychlostní stupně. Nejinak je tomu i v tomto případě a převodovka se pak chová jako „klasická“ automatická převodovka, protože převod nemění plynule, ale skokově jako by měla jednotlivá „kolečka“ v převodovce.

Závěr a cena

Subaru Impreza je s námi už 25 let, první generace se začala prodávat už v roce 1992. V Evropě si sice dalo generační pauzu, ale nyní se vrací v ještě lepší kondici. I v této generaci se sice bude na trhu potkávat s novou generací XV, která přijde zanedlouho, ale podle Subaru si každé z aut najde své zákazníky.

Nová Impreza potěší tím, jak se s ní jezdí, jak jako celek funguje a jak se projevuje. A to jak na kvalitních silnicích, tak i na nekvalitních silnicích. Za volantem jsme sice zatím strávili jen pár kilometrů, ale právě ty první dojmy potěšily.

České Subaru tvrdí, že se nechce podbízet cenou, a tak je ta nejnižší částka, za kterou auto pořídíte, stanovena na 560 tisíc Kč za slabší 1.6 ve výbavě Trend. I ta už tu nejdůležitější výbavu ale má. Pokud byste ovšem chtěli dvoulitr, pak je třeba připlatit 120 tisíc Kč. Větší motor je totiž k dispozici až s vyšší výbavou Comfort. Rozdíl obou motorizací ve stejné výbavě je 50 tisíc Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru