prvni jizda kia e-niro

První jízda s elektromobilem Kia e-Niro

Autor: Anina Russová - 14. 12. 2018


Elektrifikace vládne dnešnímu automobilovému světu, také Kia nedávno představila elektromobil e-Niro. Jak už jeho název napovídá, základem revoluční novinky je model Niro, který Kia nabízí jak v provedení se spalovacím motorem, tak jako hybrid a plug-in hybrid.

Proč jsme použili slovo revoluční? Používá ho sama automobilka a musíme jí dát za pravdu, že svým způsobem o takovou revoluci jde. e-Niro je totiž první praktický, snad i cenově dostupný a normálně vyhlížející elektromobil, který nabídne velmi zajímavý dojezd. Ano, známe Teslu, která je svými dojezdy proslulá, ale cenově je bohužel pro většinu lidí z jiné galaxie. Jiná elektroauta zase vypadají jako kdyby přijela z budoucnosti, což někteří také dvakrát nekvitují. e-Niro je na první pohled prostě obyčejný městský crossover. Teprve až na ten druhý vám dojde, že tu je něco jinak.

A je to trochu pozměněný design. Přední části dominuje uzavřená maska chladiče. Kia e-Niro se od svých dalších verzí co do rozměrů nijak výrazně neliší. Je jen o pár milimetrů delší, a to hlavně kvůli upravenému designu nárazníku. Ten nabídne několik aerodynamických designových kudrlinek, které nejen dobře vypadají, ale hlavně pomáhají k nižšímu odporu vzduchu. Ten je (nejen) u elektromobilů velmi důležitý, přičemž Kia se chlubí hodnotou 0,286. Na předním nárazníku najdeme také další modré detaily, které se opakují na celém exteriéru a dávají na první pohled jasně najevo, že jde o elektromobil.

Zadním partiím pak vévodí hodně výrazné LED světlomety, jež svým světelným podpisem jasně řadí tento elektromobil do rodiny Niro. Jakkoliv design neurazí, vadí nám nabídka barevných odstínů. Kia sice nabídne 10 různých barev, ale ve zkratce bychom je mohli pojmenovat jako padesát odstínů šedi. A jedna červená. Trochu nuda…

prvni jizda kia e-niro

I v interiéru jde až na pár novinek o klasické Niro. Místa je tu opravdu dostatek a ani vzrostlejší cestující nebudou trpět. Zůstaneme ale u toho, co je nové. V prvé řadě je to nový volič automatické převodovky. Je otočný a je zabudován do nového, ergonomicky řešeného středového panelu. Kromě tohoto voliče je zde umístěno vyhřívání sedadel, parkovací brzda, ovladač na případné vyhřívání volantu, volič jízdních režimů nebo ovladač parkovacích senzorů. Díky použití nového středového panelu je v interiéru více místa a spousta odkládacích prostor. Například do přihrádek umístěných dole pod palubní deskou se v pohodě vejde malý notebook, láhve s pitím a své místo tu samozřejmě najde i váš mobilní telefon. Ten lze uložit do přihrádky s bezdrátovým nabíjením, jen dejte pozor, ať ho v autě nenecháte. Přihrádka je tmavá a hluboká a telefon tam prakticky není vidět. Navíc vám auto po vypnutí nehlásí jeho přítomnost jako některé modely jiných značek.

Palubní desce dominuje nový 7palcový dotykový displej. Z pohledu elektromobility potěší, že přes něj lze vyhledat nejbližší dobíjecí stanici, zjišťovat stav baterií, odhadovaný aktuální dojezd a mnoho dalšího. Zajímavá je také funkce nastavení příštího odjezdu, aby se e-Niro automaticky předehřálo na nastavenou teplotu. S tím souvisí ještě jedna malá vychytávka. Pokud v autě jedete sami a venku je zima, nemusíte nechat vytápět celý interiér, což by mohlo zbytečně zkracovat dojezd. Na pravé straně pod volantem je totiž tlačítko, jenž aktivuje topení jen směrem na řidiče.

Přímo před řidičem je digitální přístrojový štít rovněž o úhlopříčce 7 palců. Na něm kromě rychlosti uvidíte i vámi zvolený stupeň rekuperace, venkovní teplotou, ale i údaje o jízdě, stav baterií nebo zvolený jízdní režim. Vše je velmi dobře čitelné, a to i za jasného dne.

A ještě jeden detail interiéru, který musíme zmínit. Tím je kontrolka vestavěná v horní části přístrojové desky. Ta po zapojení kabelu ukazuje, zda stále probíhá napájení, nebo jestli je baterie plně nabitá – podobně to má například Kia Optima PHEV.

prvni jizda kia e-niro

Kia doslova nabitá technologiemi

Je nám jasné, že vás tak úplně nezajímá design auta a prostor v interiéru, jako spíš elektrický pohonný systém a celkové fungování auta. e-Niro přijíždí na stejné platformě, jakou mají i jeho sourozenci v podobě hybridního a plug-in hybridního Nira. Kia ji poprvé nasadila v roce 2016, ale už v té době počítala s tím, že bude potřeba i pro případnou zástavbu elektrického pohonu. Proto nečekejte, že by baterie auta jakkoliv ubíraly místo v zavazadlovém prostoru nebo v interiéru. Umístěny jsou v podlaze auta, díky čemuž nepřekážejí, a ještě snižují těžiště. Mimochodem, zavazadlový prostor nabídne 451 litrů a místo pro dobíjecí kabely je ukryto podlahou. Nijak tedy v kufru nepřekáží.

V Evropě vybavila Kia novinku lithium-iont polymerovým akumulátorem, jehož kapacita je 64 kWh. V praxi to znamená, že na jedno dobití ujedete velmi zajímavých, ale zatím jen papírových 455 kilometrů s lokálně nulovými emisemi. V případě městského provozu, kde můžete často využívat rekuperaci elektrické energie a to ve čtyřech různých stupních, je možné se dostat až na dojezd 615 km. e-Niro ale bude k dispozici také se slabšími akumulátory, které budou mít kapacitu jen 39,2 kWh. To bude znamenat na jedno nabití dojezd 289 kilometrů. Nabíjení z 20 % na 80 % kapacity baterií zabere podle značky jen 42 minut.

O pohon se stará synchronní střídavý elektromotor s permanentním magnetem, který pohání výhradně přední kola. Jeho výkon je v závislosti na bateriích 204, respektive 136 koní. Maximální točivý moment, který je k dispozici prakticky okamžitě po sešlápnutí plynového pedálu, je 395 Nm. Maximální rychlost je 167 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 7,8 sekundy. Také pružné zrychlení z 30 km/h na 70 km/h je velmi slušných 2,8 sekundy. Mezi 60 a 100 km/h pak 3,8 sekundy a mezi 80 a 12 km/h rovných 5 sekund.

První jízda

Francouzské azurové pobřeží, kde jsme se s elektrickou novinkou poprvé projeli, je krásné jak v létě, tak také v zimě. I díky tomu, že jsme ho navštívili mimo hlavní sezónu byly tamní silnice prakticky prázdné, a tak jsme měli dostatek příležitostí auto vyzkoušet. Hned po výjezdu z letiště jsme si nastavili nejvyšší stupeň rekuperace (na výběr jsou tři: automatický, slabý, střední a silný), k čemuž slouží jasně označené tlačítko vpravo od volantu. To v praxi znamená, že vůbec nepotřebujete brzdový pedál. Jakmile pustíte ten plynový, auto začne brzděním rekuperovat a výrazně zpomalovat. Známe to například z BMW i3, ovšem u e-Nira je rekuperace a zpomalování mnohem výraznější. Tedy, jen na nejvyšší nastavený stupeň.

prvni jizda kia e-niro

Na přístrojovém štítu nám svítil dojezd při prvním nasednutí do auta přes 400 km, přičemž do cíle jsme to měli nějakých 50 kilometrů. Nutno říct, že baterie nebyly pně nabité. První část trasy vedla pod dálnici, kde jsme jeli rychlostmi mezi 90 a 130 km/h. To podle toho, kolik byla maximální povolená rychlost. Trošku zapršelo, topili jsme a měli jsme puštěné i vyhřívání sedadel. Po dálnici jsme vyrazili do kopců a pak směrem k pobřeží. Šlo o úzké klikaté okresky, kde jsme s elektrickým autem rozhodně nejeli „na spotřebu“. Po dojetí do cíle byl náš zbývající dojezd ssi 380 kilometrů. Jak je to možné? Díky tomu, že jsme hodně rekuperovali, nemělo auto žádný problém s úbytkem energie. Právě naopak! Ujeli jsme víc kilometrů než o kolik klesl původní udávaný dojezd.

Elektroaut není potřeba se bát. Je otázka, jak se k elektromobilitě postaví úřady, protože obzvlášť u nás pro ni neexistuje žádná oficiální podpora a nabíjecích stanic je také nedostatek. Pokud se tohle do budoucna změní, a říká se, že se tak v ČR stane až ve chvíli, kdy se svým elektromobilem přijde i Škoda Auto, a pokud automobilky příznivě nastaví cenovou politiku elektromobilů, půjde o velmi zajímavou alternativu ke spalovacím motorům.

Kia e-Niro, díky své funkčnosti a papírovému dojezdu mi jako elektromobil dává absolutní smysl. Dobíjení zabere to, co nákup večeře v supermarketu, dojezd je parádní a do auta naskládáte vše. Potřebujete něco víc? Já rozhodně ne. Auto hezky vypadá, jeho zpracování je dobré, a tak nakonec bude asi nejvíce záležet na tom, jakou Kia nastaví cenovou politiku. Pokud to auto bude chtít dostat mezi zákazníky, musí ho udržet pod milionem Kč. Mně osobně e-Niro velmi zaujalo a těším se, až dostanu možnost ho vyzkoušet v reálných podmínkách českého provozu. Pokud i tam obstojí, a já si myslím, že ano, s klidným srdcem ho doporučím každému, kdo by jen koutkem duše uvažoval o elektromobilu.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru